Bryggertabber

20220818_202609.jpgBurde vel ha lært, men overbeviste meg selv at blow-off tube ikke var nødvendig første natt. #WLP530.

Etter jeg bytta gjærlås og febrilsk lette etter blow-off tube.
 
Jeg var ferdig med fermentering av en kveik på 33 grader i en Fermzilla All Rounder og skulle Cold crasje den.
Satt på spundingvalve innstilt på 0,5 bar på gass siden og co2 på øl ut med samme trykk for å hindre sug i all rounderen. ( i ettertid skjønner jeg jo at jeg bare skulle tilført gass fra CO2 flaska på gass siden og ikke montert Spunding valven) Jeg hadde dårlig tid og dro på ferie i 2 uker. Dette kunne endt bra hvis ikke CO2 flaska gikk tom mens jeg var på ferie og det førte til tilbakeslag av øl inn i CO2 flaska. Kan den CO2 flaska reddes på noen måte?
 
Vis vedlegget 58173Burde vel ha lært, men overbeviste meg selv at blow-off tube ikke var nødvendig første natt. #WLP530.

Etter jeg bytta gjærlås og febrilsk lette etter blow-off tube.
Ikke at det hadde utgjort enorm forskjell i dette tilfellet, men hvis du snur pakninga til gjærlåsen så er det mindre som stikker ned, og gjæren må høyere opp for å kunne komme seg ut. Jeg syns også det generelt gir mer mening at pakninga stikker den veien.
 
Første brygg siden februar. Enkel og grei ekstrakt-IPA. Bare litt humle i kok, mesteparten skal i hop stand. Hop stand, ja, kommer jeg på når jeg har rukket å kjøle ned vørteren til 38 grader. Hiver i desperasjon humlen oppi Speidelen uten å sette pumpa på pause, så den blir potte tett (tar lang tid å stake opp etterpå!). Gidder ikke vente noe, så jeg bare kjøler videre ned som vanlig. Så får vi se hva slags erfaring jeg gjør meg med low-temp zero-minute hop stand...
 
Sist redigert:
Før jeg dro på jobb i dag oppdaget jeg at temperaturen i gjæringstanken (sånn bling bling conical med temperatur styring) viste 28 Celsius….. min stakkars doppelbock som gjorde det så bra og burde stå på 8 Celsius….. temperatur sensoren lo i bakken og det var 5 Celsius i garasjen …..helv….te.
 
Satte en BBQ Lager (Texas Bock) i går kl 0600 om morgenen. Det skulle jeg ikke gjort, for jeg byttet om på humlepakkene og la i 30g Tettnang i 60 min og 10g Magnum i 15 min. Jeg antar denne vil få særdeles sterk humlesmak? Er det noen av følgende humlepakker jeg har som kan få ned humle-smaken litt?

Simcoe 12.6% alfasyre
Colombus
Centennial, alfasyre 10.2%

Evt. om det er en annen ingrediens jeg kan kjøpe inn og tørrhumle?

Her er oppskriften:

Her er ølpakken:

Texas Bock BBQ Lager allgrain ølsett - Ølbrygging AS (olbrygging.no)
 
Tror det blir bra jeg, IBU blir helt lik så det er kun smak. Tror ikke det blir så fremtredende som du frykter. Har ikke brukt Magnum selv som aroma, men den står listet som diskret krydderaroma om den blir brukt som aroma/smak. 60 min gir mest bitterhet og ikke så mye smak, og siden Tettnang er mye svakere en Magnum, passer det bra med den økte mengden. Går jo også opp totalt sett med en IBU på 23 i følge BF på begge alternativene.
 
Sist redigert:
Ja, om den humlen jeg har mye av er veldig fremtredende. Må som sagt en ekspert til her om jeg skulle gjøre det, men er nok best å håpe på det beste.
Drakk Mikkellers single hop Magnum i hin hårde dager.
Magnum er ikke en framtredende aromatisk humle, best på bitterhet, så jeg hadde ikke bekymret meg for smaken, heller manglende sådan.
 
Sist redigert:
Lenge siden noen har meldt tabber. Tappet bitter på fat i dag. Fem år siden sist. Glemte å fylle fat med co2 før jeg tappet øl. En grei sjans for oksidering. Og for å toppe hele deigen fylte jeg fatet såpass opp at da jeg skulle putte ble det greit med øl på gulv og klær. Kaos!
Men bare å drikke det fort nok da eller?
 
Lenge siden noen har meldt tabber. Tappet bitter på fat i dag. Fem år siden sist. Glemte å fylle fat med co2 før jeg tappet øl. En grei sjans for oksidering. Og for å toppe hele deigen fylte jeg fatet såpass opp at da jeg skulle putte ble det greit med øl på gulv og klær. Kaos!
Men bare å drikke det fort nok da eller?
Karbonere med sukker, slik at gjæren bruker opp oksygen?
 
Tilbake
Topp