Bryggesoftware: Brewing Day

Hvordan regner man om til potential hvis ekstraktet for malttypen er oppgitt i prosent, eller hva det er. F.eks pilsner malt. 80.0

Forøvrig. Forslag. En måte å adde flere instanser av samme humletype. Så man slipper å skrive inn og justere alfa for hver. F.eks en liten knapp i boksen i en allerede addet humle som heter "add one more instance of this hop" eller noe som tar ved seg AA verdien som står i feltet.
 
Og. Usage: Whirlpool, og at man kan et eller annet sted i mykvaren definere AA utnyttelse for WP additions I %.
 
Står bom fast. Så det var 2dl feil preboiø volum, oppdaterte equipment, men får ikke refreshe equipment eller slettet og lastet inn på nytt i oppskrift-vinduet.
 
Jeg svarer på alle postene dine samlet her jeg :)

Hvordan regner man om til potential hvis ekstraktet for malttypen er oppgitt i prosent, eller hva det er. F.eks pilsner malt. 80.0

Forøvrig. Forslag. En måte å adde flere instanser av samme humletype. Så man slipper å skrive inn og justere alfa for hver. F.eks en liten knapp i boksen i en allerede addet humle som heter "add one more instance of this hop" eller noe som tar ved seg AA verdien som står i feltet.
Litt usikker på hva du refererer til her, men hvis den prosenten er "yield" så er det snakk om prosent av "max" som er 1.046, så 80 blir i det tilfellet 1.037.
Ser poenget med å kopiere en humleinstanse, men du trenger ikke å gjøre det så tungvint som du gjør nå heller. Når du legger til alle humlene du skal av en type, så kan du endre alpha på en av de og krysse av boksen for å "endre alle av samme type". Men skal se om jeg får lagt inn en kopiknapp der etter hvert.

Og. Usage: Whirlpool, og at man kan et eller annet sted i mykvaren definere AA utnyttelse for WP additions I %.
Hva blir forskjellen på Whirlpool og boil time 0 i praksis?

Og drag'n'drop boksene så man kan sortere I ettertid humlene?
Det ligger allerede sortering på humle alfabetisk, etter mengde og etter tid (FWH -> Boil -> Dry hop). Hvordan pleier du og sortere humletilsetningene dine? ;)

Står bom fast. Så det var 2dl feil preboil volum, oppdaterte equipment, men får ikke refreshe equipment eller slettet og lastet inn på nytt i oppskrift-vinduet.
Etter jeg endret slik at man har skalering i oppskriften, så ser jeg at jeg har glemt en mulighet for å oppdatere equipment i oppskrift mot gjeldende versjon av utstyret. Det skal jeg sørge for at kommer på plass! Hvis du ønsker å endre på alle oppskriftene som bruker den samme utstyrsprofilen, så er det en knapp inne på utstyrsprofilsiden hvor du kan velge å oppdatere alle oppskriftene som bruker den valgte profilen.
 
Tøft. Da er det jeg som rotet med den automatiske sorteringen. Vel. Jeg vil gjerne kunne legge inn WP med temperatur og tid. 0 og WP kan i praksis være to forskjellige tilsetninger selv om de kanskje går i samtidig.
 
I BeerSmith beregnes det i alle fall null IBU-bidrag fra 0-minuttshumle, mens whirlpool-/hop stand-tilsetninger bidrar.
 
Tøft. Da er det jeg som rotet med den automatiske sorteringen. Vel. Jeg vil gjerne kunne legge inn WP med temperatur og tid. 0 og WP kan i praksis være to forskjellige tilsetninger selv om de kanskje går i samtidig.
I BeerSmith beregnes det i alle fall null IBU-bidrag fra 0-minuttshumle, mens whirlpool-/hop stand-tilsetninger bidrar.

Takk for info! Da skal jeg sjekke dette opp, og få lagt inn støtte for det :)
 
Et par bugs fikset, blant annet at Scale grains hadde et problem hvis man hadde en eller flere Kettle adjuncts, og ville da ende opp med å beregne maltmengdene feil slik at ønsket OG ikke ble den man skrev inn.

Og så: Whirlpool hops er det nå lagt inn støtte for. Dette innebærer da følgende:
  • Man kan legge inn en eller flere humler med usage = Whirlpool, og en valgfri duration. IBU beregnes da for disse.
  • Hvis man har en eller flere Whirlpool additions i oppskriften, så dukker det opp et ekstra steg etter kok som er Whirlpool. Denne har da lik duration som den lengste whirlpool additionen du har lagt til. Hvis du har valgt å legge til flere forskjellige lengder, så blir disse da sub-steps på samme måte som under kok.
Et par observasjoner med tanke på dette: Jeg gjør det foreløpig likt som BeerSmith med at jeg fortsatt har 0 IBU på 0 minutters addition, men det gir jo ikke all verdens med mening når man har whirlpool. Altså, det føles feil å si at en humletilsetning gir 0 IBU, og så gir det mer IBU av en humletilsetning man legger til noen minutter senere. Jeg vurderer derfor å prøve å finne en variant der hvis du har minst en Whirlpool-addition, så beregner jeg IBU for late additions under kok også, siden jeg vet da at det er en whirlpool fase som kommer etter kokingen før man kjøler helt ned. Denne kan bli litt kronglete å få til, men tror det er nødvendig for å få det riktig.

Ekstremt tilfelle: Du har en oppskrift med 1000 g humle tilsatt på 0 minutter, så 10 gram whirlpool i 60 minutter. Denne vil da ha en ubetydelig mengde IBUs.
Så har du en oppskrift med 10g på 0 minutter og 1000g på whirlpool i 60 minutter som da vil være en hinsides humlebombe. Det gir jo ingen mening.

Men det er iallefall bedre enn ingenting nå, og jeg gjør det iallefall ikke være enn "konkurrenten" selv om målet absolutt er å gjøre det bedre ;) Jeg har rett og slett litt research å gjøre her!
 
Står bom fast. Så det var 2dl feil preboiø volum, oppdaterte equipment, men får ikke refreshe equipment eller slettet og lastet inn på nytt i oppskrift-vinduet.

Dette er nå fikset. Problemet ditt var et i "bytt utstyrsprofil"-vinduet, så viste man bare alle andre utstyrsprofiler man hadde, siden man ikke ville bytte til den man allerede hadde. Men hvis den profilen er oppdatert, så er det jo meget mulig at man ville bytte allikevel, akkurat slik som du ville i dette tilfellet. Så nå dukker den profilen man allerede har også opp i listen, men bare hvis den er endret og med teksten (Updated) bak slik at man vet at det er samme profilen, men bare oppdatert. Tror dette skal være en grei løsning på problemet :)
 
Dette er nå fikset. Problemet ditt var et i "bytt utstyrsprofil"-vinduet, så viste man bare alle andre utstyrsprofiler man hadde, siden man ikke ville bytte til den man allerede hadde. Men hvis den profilen er oppdatert, så er det jo meget mulig at man ville bytte allikevel, akkurat slik som du ville i dette tilfellet. Så nå dukker den profilen man allerede har også opp i listen, men bare hvis den er endret og med teksten (Updated) bak slik at man vet at det er samme profilen, men bare oppdatert. Tror dette skal være en grei løsning på problemet :)
Kan du gjøre sånn at man kan definere utilization for WP humla? Folk bruker forskjellig tid på nedkjøling. Jeg har alltid bare gått ut fra ca 0 selv og brygget og justert deretter.
 
Kan du gjøre sånn at man kan definere utilization for WP humla? Folk bruker forskjellig tid på nedkjøling. Jeg har alltid bare gått ut fra ca 0 selv og brygget og justert deretter.

Usikker på hvorfor du trenger dette, så vil ha en ganske så god grunn før jeg legger inn mer kompleksitet her!

Hvorfor har det noe å si hvor lang tid man bruker på nedkjølingen i dette tilfellet?
Tenker du på fra kokepunkt til du har i WP humla, eller fra du har i humla til du kommer ned til pitch-temperatur?
Selv om du vet disse tidene, hvordan skal det hjelpe deg til å sette utilization manuelt?
Når du har satt utilization, hvordan skal du ha noen sjanse til å verifisere om det du har satt er riktig, eller ikke?
Hva mener du med at du har gått utifra 0, og brygget og justert deretter?
 
Usikker på hvorfor du trenger dette, så vil ha en ganske så god grunn før jeg legger inn mer kompleksitet her!

Hvorfor har det noe å si hvor lang tid man bruker på nedkjølingen i dette tilfellet?
Tenker du på fra kokepunkt til du har i WP humla, eller fra du har i humla til du kommer ned til pitch-temperatur?
Selv om du vet disse tidene, hvordan skal det hjelpe deg til å sette utilization manuelt?
Når du har satt utilization, hvordan skal du ha noen sjanse til å verifisere om det du har satt er riktig, eller ikke?
Hva mener du med at du har gått utifra 0, og brygget og justert deretter?

Du. Jeg har ikke tenkt langt nok. Jeg kan bare sette IBU på WP-humlene til en annen verdi. Gjør samme nytten.
 
Hei. Fantastisk program som jeg har begynt å sette med inn i. Har innloggongsproblemer på gammel iPad. Kommer inn på macbook, Mac og Android mobil. På ipad får jeg feilmelding på brukernavn/passord. Det er en eldre ipad om det betyr noe..
 
Hei. Fantastisk program som jeg har begynt å sette med inn i. Har innloggongsproblemer på gammel iPad. Kommer inn på macbook, Mac og Android mobil. På ipad får jeg feilmelding på brukernavn/passord. Det er en eldre ipad om det betyr noe..
Blir det implementering av gjær fra slurry og utregning av steps/mengde ved gjærstarter?

Hei,
Implementering av gjærstarter kommer etter hvert, men det er litt å sette seg inn i for å få det bra. Men det er planlagt, og idémessig påstartet.

Angående innlogging fra iPad så har jeg ikke sett noe til det problemet selv, men jeg har en iPad2 liggende hjemme som jeg kan prøve på når jeg kommer hjem for å se om det samme skjer hos meg :)
 
Hei. Fantastisk program som jeg har begynt å sette med inn i. Har innloggongsproblemer på gammel iPad. Kommer inn på macbook, Mac og Android mobil. På ipad får jeg feilmelding på brukernavn/passord. Det er en eldre ipad om det betyr noe..

Hei. Jeg prøvde akkurat på iPad2 nå, og hadde ikke noe problemer verken med lokal innlogging eller Facebook innlogging. Brukte du innebygd nettleser, eller annen nettleser på iPad? Er det lokal innlogging eller via Facebook/Google du benytter?
 
Tilbake
Topp