Det er jo mye diskusjon og uenigheter rundt hvor mye viabilitet man har X dager etter produksjonsdato.
White labs sine nye PurePitch påstås jo også å ha lenger holdbarhet enn andre og 50% viabilitet ved utgangsdato.
Tar du hensyn til leverandør av gjær når du regner på viabilitet?
Ulike modeller for gjærvekst finnes jo også, der det er en del forskjeller på hva som vektlegges.
Jeg hadde satt pris på litt bakgrunnsinformasjon over hva som ligger til grunn for gjærstarter logikken din.
Jeg kommer nok ikke til å skifte fra den kalkulatoren jeg bruker i dag uten å vite litt mer detaljer om hva jeg bytter til.
Hei,
Det burde nok være mulig å se detaljer om dette inne i selve programmet også, men i første omgang kan jeg skrive litt om det her. Som sagt mye diskusjoner og uenighet både om viabilitet og gjærvekst og ikke all verdens forskning å backe opp med
Viabilitet
Her har jeg lagt meg på samme linje som BeerSmith. Dvs. at jeg regner 0.7% tap per dag (5% per uke). Men jeg regner da dette tapet av gjenstående celler, og ikke av startantallet som mange kalkulatorer gjør (f.eks. Mr Malty). Jeg synes dette virker mye mer fornuftig, da man ellers ender opp med 0% viabilitet etter 20 uker som jeg vet at ikke stemmer, siden jeg har laget startere med gjær som er vesentlig eldre enn dette. Dvs. at tapet et høyest først når man har mye celler, og avtar etter hvert som betanddelen minker, som er en temmelig vanlig modell for andre ting i naturen.
Gjærvekst
Her har jeg basert mye av logikken min på forsøk og forskning gjort av Braukaiser. Se blandt annet denne artikkelen, men han har gjort mye forskning på dette, og hva som påvirker gjærvekst:
http://braukaiser.com/blog/blog/2012/11/03/estimating-yeast-growth/
Hovedsakelig så går dette ut på følgende: Ved god tilgang på luft (magnetrører) så vil 1.4 milliarder celler trenge 1 gram ekstrakt for å formere seg. Når man ikke har nok ekstrakt til samtlige gjærceller, så gjøres det en estimering på hvor mange av gjærcellene som får nok næring til å dele seg, og hvor mange som bare ender opp med å spise sukker, men gå tom for næring for den har splittet seg. Her opereres det ikke med noe tak på hvor mye formering som kan foregå. Starter man med 20 milliarder celler, kan man fint klare å komme seg opp til 300 milliarder med nok næring uten å måtte steppe opp startere.
Uten tilgang på oksygen, hvis man bare lar starteren stå har ikke gjæren i nærheten like bra grunnlag for å formere seg, og jeg regner da at 0.4 milliarder celler fortærer 1 gram for å formere seg. Her har jeg også satt et tak på at man ikke kan ende opp med mer en 6 ganger startantallet celler. Dvs. starter du med 20 milliarder, så vil dette ikke øke over 120 milliarder, ref. forsøkene gjort av White som viser dette for forskjellige mengder av gjær og starterstørrelser.
Med risting ofte gjennom starterproduksjonen, men ingen magnetrører regner jeg en faktor på 0.8 milliarder per 1 gram.
Jeg synes løsningen som mange av de andre kalkulatorene tar, som bare er å gange opp growth rate med en faktor når man benytter magnetrører, men beholde de samme takene på 6x som er vist i forsøk uten agitasjon hvor man ender opp med dette taket fordi det på dette tidspunktet har blitt for dårlige forhold for gjæren til å formere seg pga. lite O2, og mye CO2 i vørteren, blir litt for billig. Jeg synes det er mye bedre å basere denne logikken på Braukaiser som har gjort masse forsøk hvor det er brukt magnetrører, og som viser at grensen på 6x ikke stemmer. Egen erfaring stemmer også mye bedre overens med Braukaiser sine funn, enn White sine (ved bruk av magnetrører).
Gjæringstid for starter
Jeg tar her i litt ekstra slik at man skal være sikker på at starteren er ferdig når man dekanterer den, men jeg regner 12 timer respirasjon først (som sikkert er 4 timer for mye), og deretter 4 timer per generasjon som gjæren må formere seg (som nok trolig er 1 time for mye per generasjon).
Har du noen spørsmål, så bare fyr løs
(Dette ble skrevet i en fei, og uten å sitte med notater eller program foran meg, så spør meg hvis noen av tallene virker litt "off" så skal jeg kontrollere de)