Bryggesoftware: Brewing Day

Hei. Jeg prøvde akkurat på iPad2 nå, og hadde ikke noe problemer verken med lokal innlogging eller Facebook innlogging. Brukte du innebygd nettleser, eller annen nettleser på iPad? Er det lokal innlogging eller via Facebook/Google du benytter?
Ipad to med innebygd nettleser. lokal innlogging.

Har du vurdert en slags enkel text-eksport eller printer friendly sak? Typisk for å lime inn i forum eller word.

Har du vurdert en slags enkel text-eksport eller printer friendly sak? Typisk for å lime inn i forum eller word.

Jepp. Det er planen, og kommer om ikke så veldig lenge. Har hatt litt liten tid til å holde på med dette i det siste for har vært sykt mye på jobb, men tenkte å få pushet ut litt mer funksjonalitet igjen snart nå :)

Jeg er straks ferdig med gjærstarterfunksjonaliteten min også, som håndterer gjærstartere som et lite brygg. Dvs. at du får steg til å hjelpe til med å lage startern også. Samt at jeg holder på med e-post notifications for å huske når de forskjellige gjæringsstegene er ferdig, tørrhumling, flasking osv. Det er iallefall noe jeg sårt trenger selv ;)

Jepp. Det er planen, og kommer om ikke så veldig lenge. Har hatt litt liten tid til å holde på med dette i det siste for har vært sykt mye på jobb, men tenkte å få pushet ut litt mer funksjonalitet igjen snart nå :)

Jeg er straks ferdig med gjærstarterfunksjonaliteten min også, som håndterer gjærstartere som et lite brygg. Dvs. at du får steg til å hjelpe til med å lage startern også. Samt at jeg holder på med e-post notifications for å huske når de forskjellige gjæringsstegene er ferdig, tørrhumling, flasking osv. Det er iallefall noe jeg sårt trenger selv ;)

Fantastisk jobb du har gjort!
JA! Savner også e-post notification og en form for print-versjon.

E-post eller nettmelding til Messenger / Twitter
Fordelen at de kan melde til låst skjerm.
Jeg bruker også Prowl (iOS/androide)

Sånn det fungerer så er det endel "globale" ingredienser som alle brukere får hver sin kopi av når brukeren opprettes. Etter dette kan alle da endre og legge til som de vil, men det vil bare gjelde for den brukeren. Hvis jeg legger inn flere "globale" ingredienser etter hvert, så kan jeg også velge å pushe dette ut til resten av brukermassen. Tror det vil bli veldig mye kaos hvis alt som alle legger inn skal deles med alle som default, men det hadde vært smart med en eller annen funksjon som gjør at alle ikke trenger å legge inn de samme greiene også. Skal tenke litt på det :)
Fant du noen løsning på dette?

Jeg må innrømme at det jeg liker minst med programmet er alle råvarene som mangler "stock". Jeg skjønner greia med å kutte ned, men kjenner jeg blir litt motløs når det skjer. Er jaggu ikke lett å finne nødvendig info.

Her er dog noe:
https://forum.norbrygg.no/threads/oversikt-over-malttyper.731/#post-3759
https://forum.norbrygg.no/threads/ny-og-oppdatert-oversikt-over-malttyper.12789/#post-122524

Fant du noen løsning på dette?

Jeg må innrømme at det jeg liker minst med programmet er alle råvarene som mangler "stock". Jeg skjønner greia med å kutte ned, men kjenner jeg blir litt motløs når det skjer. Er jaggu ikke lett å finne nødvendig info.

Her er dog noe:
https://forum.norbrygg.no/threads/oversikt-over-malttyper.731/#post-3759
https://forum.norbrygg.no/threads/ny-og-oppdatert-oversikt-over-malttyper.12789/#post-122524

Har desverre ikke sett noe på det siden sist... Men bare for å bekrefte, hva mener du med råvarer som mangler "stock"? At det er spesifikke råvarer som mangler (fra forskjellige leverandører) eller at du ikke kan legge inn hvor mye du faktisk har hjemme av de forskjellige ingrediensene? Altså "stock" som i hvor mye du har på lager.

Beklager dårlig formulering. Varer som ikke finnes i "global", blir vel riktig.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Malt. Humle og gjær er jo greit å legge inn, mens malt krever mer. For min del går det for så vidt greit, da jeg nå hr funnet lister med nødvendig info, og tar malt etter malt. Men tror nok noen vil gi seg før de kommer i gang. Kanskje man kunne får mulighet til å legge malt man mekker "offentlig", slik at andre kan søke de opp om importere dem i sitt bibliotek?

Må legge til at jeg synes programmet er veldig bra og solid, selv om jeg kommer med litt mas. Er nå mitt go-to-program.

Malt. Humle og gjær er jo greit å legge inn, mens malt krever mer. For min del går det for så vidt greit, da jeg nå hr funnet lister med nødvendig info, og tar malt etter malt. Men tror nok noen vil gi seg før de kommer i gang. Kanskje man kunne får mulighet til å legge malt man mekker "offentlig", slik at andre kan søke de opp om importere dem i sitt bibliotek?

Må legge til at jeg synes programmet er veldig bra og solid, selv om jeg kommer med litt mas. Er nå mitt go-to-program.

Veldig enig i at jeg burde benytte meg av brukermassen og at folk legger inn informasjon i systemet som kan komme andre til gode, men vil også hindre at det kommer inn masse ting som ikke stemmer, eller ikke er ment for å være til flere enn seg selv. Så kommer til å forsiktig nærme meg denne problemstillingen, og se hva jeg kan gjøre her :)

• Like
Reaksjoner: JEG
Ny funksjonalitet: Sånn, da er jeg foreløpig ferdig med gjærstarter logikken min. For å teste det ut kan man enten gå inn på en oppskrift, eller en oppskrift man har på et brygg. Der kan man (hvis man ikke har tørrgjær) velge hvilken dato gjæren produsert for å regne ut viability, og hvis starter er nødvendig, hvilken type ekstrakt man vil bruke, og om man skal bruke magnetrører eller ikke. Det vil da regnes ut informasjon om starteren. Når man har tastet inn det man ønsker, kan man da trykke på Create starter. Dette vil da opprette et "mini-brygg" som tar for seg stegene for å lage starteren.

Har veldig lyst på tilbakemeldinger på denne!

kanskje noen her kan hjelpe deg og knotte inn ingrediense? Legge det inn i et eller annet format du kan importere eller direkte i systemet. Du kan jo da styre hvem som gjør hva. Jeg kan melde meg selv som knotter.

Ny funksjonalitet: Sånn, da er jeg foreløpig ferdig med gjærstarter logikken min. For å teste det ut kan man enten gå inn på en oppskrift, eller en oppskrift man har på et brygg. Der kan man (hvis man ikke har tørrgjær) velge hvilken dato gjæren produsert for å regne ut viability, og hvis starter er nødvendig, hvilken type ekstrakt man vil bruke, og om man skal bruke magnetrører eller ikke. Det vil da regnes ut informasjon om starteren. Når man har tastet inn det man ønsker, kan man da trykke på Create starter. Dette vil da opprette et "mini-brygg" som tar for seg stegene for å lage starteren.

Har veldig lyst på tilbakemeldinger på denne!
Det er jo mye diskusjon og uenigheter rundt hvor mye viabilitet man har X dager etter produksjonsdato.
White labs sine nye PurePitch påstås jo også å ha lenger holdbarhet enn andre og 50% viabilitet ved utgangsdato.
Tar du hensyn til leverandør av gjær når du regner på viabilitet?

Ulike modeller for gjærvekst finnes jo også, der det er en del forskjeller på hva som vektlegges.

Jeg hadde satt pris på litt bakgrunnsinformasjon over hva som ligger til grunn for gjærstarter logikken din.
Jeg kommer nok ikke til å skifte fra den kalkulatoren jeg bruker i dag uten å vite litt mer detaljer om hva jeg bytter til.

Jeg brygger nå og ser at notes feltet blir slettet når jeg beveger meg litt frem og tilbake i appen.
Tidligere kunne jeg endre på ingrediensene under brygging, men det ser ikke ut til å gå nå.
Sitter på en android telefon :)

Det er jo mye diskusjon og uenigheter rundt hvor mye viabilitet man har X dager etter produksjonsdato.
White labs sine nye PurePitch påstås jo også å ha lenger holdbarhet enn andre og 50% viabilitet ved utgangsdato.
Tar du hensyn til leverandør av gjær når du regner på viabilitet?

Ulike modeller for gjærvekst finnes jo også, der det er en del forskjeller på hva som vektlegges.

Jeg hadde satt pris på litt bakgrunnsinformasjon over hva som ligger til grunn for gjærstarter logikken din.
Jeg kommer nok ikke til å skifte fra den kalkulatoren jeg bruker i dag uten å vite litt mer detaljer om hva jeg bytter til.

Hei,

Det burde nok være mulig å se detaljer om dette inne i selve programmet også, men i første omgang kan jeg skrive litt om det her. Som sagt mye diskusjoner og uenighet både om viabilitet og gjærvekst og ikke all verdens forskning å backe opp med :)

Viabilitet
Her har jeg lagt meg på samme linje som BeerSmith. Dvs. at jeg regner 0.7% tap per dag (5% per uke). Men jeg regner da dette tapet av gjenstående celler, og ikke av startantallet som mange kalkulatorer gjør (f.eks. Mr Malty). Jeg synes dette virker mye mer fornuftig, da man ellers ender opp med 0% viabilitet etter 20 uker som jeg vet at ikke stemmer, siden jeg har laget startere med gjær som er vesentlig eldre enn dette. Dvs. at tapet et høyest først når man har mye celler, og avtar etter hvert som betanddelen minker, som er en temmelig vanlig modell for andre ting i naturen.

Gjærvekst
Her har jeg basert mye av logikken min på forsøk og forskning gjort av Braukaiser. Se blandt annet denne artikkelen, men han har gjort mye forskning på dette, og hva som påvirker gjærvekst: http://braukaiser.com/blog/blog/2012/11/03/estimating-yeast-growth/

Hovedsakelig så går dette ut på følgende: Ved god tilgang på luft (magnetrører) så vil 1.4 milliarder celler trenge 1 gram ekstrakt for å formere seg. Når man ikke har nok ekstrakt til samtlige gjærceller, så gjøres det en estimering på hvor mange av gjærcellene som får nok næring til å dele seg, og hvor mange som bare ender opp med å spise sukker, men gå tom for næring for den har splittet seg. Her opereres det ikke med noe tak på hvor mye formering som kan foregå. Starter man med 20 milliarder celler, kan man fint klare å komme seg opp til 300 milliarder med nok næring uten å måtte steppe opp startere.

Uten tilgang på oksygen, hvis man bare lar starteren stå har ikke gjæren i nærheten like bra grunnlag for å formere seg, og jeg regner da at 0.4 milliarder celler fortærer 1 gram for å formere seg. Her har jeg også satt et tak på at man ikke kan ende opp med mer en 6 ganger startantallet celler. Dvs. starter du med 20 milliarder, så vil dette ikke øke over 120 milliarder, ref. forsøkene gjort av White som viser dette for forskjellige mengder av gjær og starterstørrelser.

Med risting ofte gjennom starterproduksjonen, men ingen magnetrører regner jeg en faktor på 0.8 milliarder per 1 gram.

Jeg synes løsningen som mange av de andre kalkulatorene tar, som bare er å gange opp growth rate med en faktor når man benytter magnetrører, men beholde de samme takene på 6x som er vist i forsøk uten agitasjon hvor man ender opp med dette taket fordi det på dette tidspunktet har blitt for dårlige forhold for gjæren til å formere seg pga. lite O2, og mye CO2 i vørteren, blir litt for billig. Jeg synes det er mye bedre å basere denne logikken på Braukaiser som har gjort masse forsøk hvor det er brukt magnetrører, og som viser at grensen på 6x ikke stemmer. Egen erfaring stemmer også mye bedre overens med Braukaiser sine funn, enn White sine (ved bruk av magnetrører).

Gjæringstid for starter
Jeg tar her i litt ekstra slik at man skal være sikker på at starteren er ferdig når man dekanterer den, men jeg regner 12 timer respirasjon først (som sikkert er 4 timer for mye), og deretter 4 timer per generasjon som gjæren må formere seg (som nok trolig er 1 time for mye per generasjon).

Har du noen spørsmål, så bare fyr løs :)

(Dette ble skrevet i en fei, og uten å sitte med notater eller program foran meg, så spør meg hvis noen av tallene virker litt "off" så skal jeg kontrollere de)

Jeg brygger nå og ser at notes feltet blir slettet når jeg beveger meg litt frem og tilbake i appen.
Tidligere kunne jeg endre på ingrediensene under brygging, men det ser ikke ut til å gå nå.
Sitter på en android telefon :)

Endre på ingrediensene/oppskriften under brygging har aldri vært mulig. Det er ikke engang en lagreknapp der. Grunnen at at det er litt problematisk hvis man er midt inni brygget, og man endrer noe som påvirker stegene i stor grad. Nå skal det sies at jeg har irritert meg over dette selv når jeg har opprettet et brygg, sett at noe var feil, og deretter måtte endre oppskriften og lage brygget på nytt. Så jeg skal se om jeg får tatt mot til meg til å ta tak i dette slik at dette fungerer. Hadde vært kjekt å ha :)

Notes feltet som blir borte hørtes derimot ikke bra ut. Klarer du å gjenskape det? Var det slik at du hadde skrevet noe der, og så senere skrevet mer og så ble alt borte, eller ble bare endringene borte? Eller skrev du alt i en smell, og så forsvant alt?

Det er en autosave funksjon der som du kan se ved at når du skriver så blir det et rødt ikon oppe i hjørnet som blir grønt når den har lagret. Men hvis den ikke har lagret så burde den i verste fall bare ikke lagre endringene, og ikke slette resten. Dette må løses opp i!

Jeg skrev alt på en gang og så at det røde krysset ble til grønn V mange ganger.
Gjorde det tre ganger og alt ble borte, den 4 gangen gikk jeg ikke bort fra notes feltet på flere timer, å nå er det der.

Jeg skrev alt på en gang og så at det røde krysset ble til grønn V mange ganger.
Gjorde det tre ganger og alt ble borte, den 4 gangen gikk jeg ikke bort fra notes feltet på flere timer, å nå er det der.

Okay, da skal jeg undersøke dette. Hvilken nettleser bruker du? Hvor gikk du når du gikk bort fra notatfeltet? Var det noe spesielt sted?

Tilbake
Topp