Brygging av 2 ølsett?

J

Jan Morten

Med sterkt ønske om å få opp medlemstallet i et ferskt Bryggarlaug :brygging: har jeg tengt å gi en julegave bestående av;

1 Gjæringsdunk (25L) med gjærlås & 2 Coobra Pilsner ølsett.

Lurte da på;

Bør en benytte begge pakker gjær når man benytter 2 ølsett i et brygg = 23L
Blir dette for- sterkt, søtt, maltig, humlepreget (går utfra at settene er humlet) etc?
Bør mengden totalvørter endres fra 23L til 25L eller mer?

Annet man bør tenke på?

Legger i all beskjedenhet med artikkelen "Bedre instrukserfor brygging av ølsett" med julegaven :angel:
Man har jo i bakhodet at vedkommende skal besøkes i utpå nyåret :biersmile:

Bra julegaveidé! Hvis han bruker begge sett samtidig så vil han nok få et noe søtere øl. Men det går jo an uansett. Det holder med 1 pakke gjær til denne mengden, uansett om man ville brukt 1 kg sukker eller 1 ekstra ølsett. Forgjærbar sukkermengde er ganske lik og tørrgjær er temmelig robust til formålet.

Totalmengden kan man velge selv, egentlig. Mindre vann gir sterkere øl, og så veldig nøye kommer det ikke. 10% avvik i vannmengde utgjør bare noen tiendedels alkohol-%.

:godtoel:

Takker :biersmile:

Da legger jeg ved en "anbefaling" på 20L brygg, og tar ...øh... "vare på" en gjærpakke for senere eksperiment :brygging:

Foresten. Det vokser Pors vilt her :angel: Vet denne ble benyttet til bitterhetstilsetning i øl i hine hårde...
Noen som har forsøkt Pors i kombinasjon med humle event bare pors ??

Selv har jeg benyttet den i bunter (som ris hengt opp i søppelhuset) for å jage fluer fra søppelshuset om sommeren. Det Funker :ilike:

Da blir det snart på tide å rapportere om mottakelsen av denne gaven ;). Kan tenke meg at det blir en entusiastisk start på hobbyen dersom man blir bitt av basillen. Likevel litt typisk at kvinner knapt lar seg friste til å drive med hjemmebrygging, på tross for at dette var noe som bare ble gjort av kvinner i middelalderen (=mange århundrede)...

;D Kan vel si at julegaven slo til ja!

Batch ble satt allerede 1. juledag. Bryggern insisterte på å tilføre 1/2 kg mørk sirup da han ønsket en kraftig variant....  :biersmile:
Færdig gjæret 7 dag jul ( 19 grader romtemp)

Batch 19L
OG 1060
FG 1020 (mulig man burde benyttet begge gjærpakker alikevel?)

Omstukket Glassbeholder og stått kaldt (6-9 garader) siden.
I morgen tappes godsakene over på 0,33 flasker (måtte vente på flaskekapsler)
og tilsettes 1 sukkerbit, så får vi se da om en 14 dagers tid  :skaal:

Enda én med på laget, alltid bra! ;)

Bra han brukte mørk sirup, tatt i betraktning at lys sirup inneholder salt. Men bruk av mye sirup kan gi en litt ubehagelig smak. Han finner nok ut av det dersom dette er tilfellet.

Fra 1.060 ned til 1.020 er kanskje ikke så veldig håpløst. Sirupen gjærer heller ikke helt ut, så det kan være én av årsakene.

??? Vi smugsmakte på dobbeltbrygget i går :p

Jeg vil etter det IKKE anbefale å brygge med 2 ølsett i et brygg :'(

1 Altfor humlete
2 Kraftig smak, altfor mektig!  :neinei:

Med tiden vil det kansje roe seg = lang lagring. Men som sagt, heller benytte en nøytral spreymalt (1kg) istedenfor sukker til
et ølsett :biersmile:

Så jeg LÆRER, men det var dumt siden dette skulle bli en "god" julehilsen.........

Altfor humlete? Så sterkt humlet er jo disse ølsett ikke? På tide å tilpasse smaksløkene til ordentlig bitter smak  >:D.

Men kanskje det kommer litt an på hvilke ølsett man benytter... Må innerømme at jeg ikke selv har prøvd noe sånt, men jeg har nok satt ølsett med bare halvparten av foreskrevet vannmengde, som i praksis betyr det samme, uten at det ble noe særlig dårlig av det. Da var det snakk om ølsett fra Brewferm i Belgia.

Har du også smugsmakt på bryggesettet du ga i gave?

:-\ Omtalen dreide seg om nevnte julegave ja.

Mulig det er noe galt med smaksløkene her :confuzed:

Bitter øl har jeg ingen probs med :skaal: Etter noen opphold i Dunbar (Skotland) har jeg faktisk lært å sette pris på en god bitter...
MEN dette var ingen bitter :-[ Dette var ramt øl (mulig mørk sirup ødela) og med humlete mener jeg en god odør / smak av.... tåfis? :help:

Dette var Coobra light pilsner sett.... Jeg mener å tro at settene er ferdig humlet for total 23L batch ::) Og står på mitt når jeg hevder at 2 sett ble vel humlete >:D

Hmm, jeg mistenker nesten batchen for å ha gått gal. I øl laget av ølsett finner man som regel bare bitterhumle, og ikke aromahumle. Og hvis det i tillegg lukter tåfis istedenfor humle, tja... Hvis han bare flasker dette ølet og lar det stå, så kan det godt hende det blir bedre, og imens kan man jo forsøke et nytt ølsett, i henhold til bruksanvisningen denne gangen :).

Hmm da blir det nok at vi benytter Per Inges "juksesett" gitt  ;)

Men det var denne brewmeister`n da............ Hmm ::) Kommer til å ri meg som en mare......... :ber: Lottobongen min :ber:

Hei påny

Jo jeg tror det er en mulighet for at Batch`n gikk galt.... Men for sikkerhets flasket vi 53 stk 0.33 for lagring ;)
Så får vi vel bare vente og se...

Neste brygg er allerede i gang (satt fredag formiddag) og består av Per Inges (Ølbrygging.no) "juksesett" vinterøl.
25L Batch bestående av 4kg maltekstrakt, tilmålt Saaz-humle (tilmålt for bitterhet kok 1 time & aroma kok 15min) og selvsagt kvalitetsgjær (Saflager)

Batch ble satt på 20 grader til gjæring var igang (ca 4-5 timer) hvoretter det ble satt på i avkjølt rom 13 grader temp.
Stormgjæret (vannlåsen formelig rapet) i nærmere 20 timer før det avtok. Nå plupper det jevnt og trutt ^-^
Forstår jeg det riktig trengs det lengre gjæringstid på dette brygg kontra tidligere (Coobra/Cooper) forsøk på 18-22 grader?

Så jeg lar den stå til det blir "stille" i vannlåsen, tapper om på glassblåsa & lar sakene stå ytterligere en uke eller to. Glemte helt å
måle OG i iveren etter å prøve noe nytt. Men får satse på FG da, så indikerer det iallefall tørrheten.... :angel:

I samme bestilling tok jeg med et lagerøl-sett til 15L batch. Bestående av 2Kg maltekstrakt, Safelager og Northern Brewer humle til 24 IBU.
Denne kan vel mulig gis et "personlig preg" så som de sier på Discovery HVORDAN GJØR MAN DET?   :brygging: Noen tips der ute ?

http://www.olbrygging.no/Ol_brygging/ol_brygging_litt_juks.html

Hei! 20 °C er kanskje en litt høy temperatur å begynne med når man brygger med lagergjær. Jeg vil nok anbefale 7-13 °C som begynnelsestemperatur for så heller å gå opp litt senere i forgjæringstiden. Du risikerer å få litt alepreg på ølet, skjønt dette ikke trenger å bli så veldig ille. Bare husk at hvis romtempen er 20 °C så kan ølet innerst i tanken bli noen grader varmere.

Vel, personlig preg, egentlig så holder det egentlig meg vann, malt, humle og gjær :). Men hvis du vil gjøre noe ekstra med brygget ditt så kan du jo lage en te av noen hundregram knust crystalmalt og erstatte noe av vannet i oppskriften med denne 'te'-en.

Jo jeg tror det er en mulighet for at Batch`n gikk galt

Jeg tror absolutt ikke at det gikk galt. Du brukte feil ølsett. Jeg har også prøvd coobra, jeg tror jeg gjorde som du, Jan Morten at jeg hadde oppi to bokser. Eller husker jeg feil nå at det var eksperiment med tomte brygg en gang? vel, jeg har også prøvd én boks coobra, og den var jeg ikke fornøyd med. Jeg kan huske at jeg fikk en "advarsel" fra en av medlemmene i ølportalen om at coobra ikke var noe bra og det stemte. Neste gang du skal gi vekk dobbelt ølset i gave eller brygge et selv så bør du kjøpe "dobbelt"  sett som hører sammen. (3 Kg. eller 3,6 kg) Se vinogbar.no eller petit-agentur.no

Heisann jalle

Vel siden du nå undres over tomtebrygg kontra 2 ølsett kan man jo undres over hvilke resultater du hadde  :lmao:

Men spøk til side. Jeg føler meg tryggere på at varene fra Per Inge blir noe bedre hva kvalitet angår.
Skal faktisk en tur opp til Petit på Fredag, både for å beskue Brewmeistern og få med meg noe malt og gjær......
Så får jeg vel etterhvert tre inn i de edle rekker også.

Brewmeister blir det definitivt ikke :'(  men minibryggeriet står i fare for å bli med hjem :angel:

Vel siden du nå undres over tomtebrygg kontra 2 ølsett kan man jo undres over hvilke resultater du hadde :lmao: 
Hehe. Ja du har rett til å le ;D jeg kan som ikke huske helt sikkert åssen resultatet ble. Men jeg synes å huske at resultatet ble ikke vellykket :kool:

Jeg kan anbefale "vinterølet" fra Per Inge. Pilsner typen har jeg ikke prøvd da jeg ikke har muligheter til undergjæring.

Jeg og prøvde med et enkelt ølsett på tirsdag, men jeg brukte Muntons traditional  bitter. Dette var noe jeg hadde liggende og ville bruke opp, siden jeg har lyst å konsentrere meg om "all grain" i fremtiden.
Jeg tilsatte først noen "steeping grains", dvs. krystall, pale, og munich" som jeg hadde i bh-vaskepose i kjelen fram til 75 °C. Brukte litt aromahumle (Hallertrauer) i 15 min. Totalvolumet ble 13 liter. Akkurat nå gjærer det som bare det med Saflager i kjelleren, hvor det er ca. 14-15 grader.
Mistenker at dette blir et veldig mørkt og kraftig øl med høy alkohol %. Hvis det blir for søtt har jeg noen poser av Per Inges' enzymer i bakhånd!

Det blir nok ganske mørkt og kraftig, ja, og det er ikke sikker utgjæringen blir den beste.

Når det gjelder å trekke malt i bh-pose, er det en praksis som ikke egner seg særlig godt for basismalt som pale- og münchenermalt. Denne malten må meskes for at stivelsen skal konverteres til sukker, og ved å trekke den i en pose i en stor mengde vann, vil denne prossessen bli lite effektiv. du kan ende opp med masse ukonvertert stivelse i ølet. Noe som kan gi uklarheter, og som er god mat for bakterier, siden gjæren ikke selv kan spise denne opp. Skal du bruke mindre mengder av slik malt, er det lurt å utføre en mimnmesk ved siden av kokekaret. Knus malten, ha den i en silpose, og mesk den i en gryte med ca. 2,5 l vann per kg malt. La det trekke i 30 min. ved ønsket mesketemperatur (som regel mellom 62-68 °C), og sil av væsken. Malt som allerede er konvertert, kan anvendes slik du gjorde.

Lærer noe nytt hver dag!
Ser fram til en "Stiv halvliter" på verandaen om en måned!  :biersmile:

Men det du sier om "konvertert malt", betyr det at fks. Crystal malt har mer konvertert stivelse enn fks. Pale? Er dette pga. tørkingen?
Og er dette også grunnen til at man mesker i minst en time når man bruker pilsner/pale malt?

Smakte faktisk på bryggevannet med steeping grains i, for å kjenne om det minnte om vørter. Det gjorde det, men fikk en slags "mjølsmak" i kjeften og.

Får håpe det ikke blir så altfor gale. Alt går jo som kjent i grisen.

-Erlend

Dersom du har flaks så har du 'tilfeldigvis' mesket malten likevel. Opp mot 75 gr. så vil noen amylaser funkere lite gran, og dersom blandingen har vært under denne temperaturen i en god del til, så vil jeg nok tro at ihvertfall en del av stivelsen er forsukret.

Og når det gjelder crystalmalt, så er den allerede 'konvertert'. Mye av sukkeret man får ut av crystalmalt er ikke forgjærbart, så det blir til smak, sødme og kropp til det endelige ølet. Har du kokt væsken du trakk av denne maltblandingen?

Se også her for en oversikt over hvilke malttyper som kan eller ikke kan 'trekkes som te': http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=731.0 (se ytterst til høyre i tabellen for 'må meskes', ja eller nei).

Tilbake
Topp