Brygging av doppelbock

Yerko

 
Hei

Lurer på om noen kan ta en titt på oppskriften min og kanskje gi noen vurderinger evt. komme med noen innspill? Jeg har satt sammen oppskriften ved å se på flere andre, og skulle gjerne hatt den mørkere uten å adde sjokolade malt.

upload_2015-8-3_1-22-59.png
 
Kan for lite til å si hva du bør gjøre men jeg hadde trolig byttet til munic 25EBC fra Castle samt kokt den en time eller to ekstra.
 
Ser ok ut den oppskriften.

Når det kommer til dobbebock, så synes jeg prosess har mer å si for resultatet enn detaljene i oppskrifta. Eksempelvis decoctionmesking, no-sparge eller innkoking av vørter for å heve maltpreget, samt god kontroll på gjæring.
 
Tenkte jeg skulle prøve meg på en doppelbock, siden jeg har masse fin gjær tilgjengelig (Imperial L17 Harvest, 2. generasjon). Oppskrifta på en sånn er vel ganske enkel; mest münchener, og det meste av resten pils. Så kan man legge inn noe Caramunich 60L eller lignende, leser jeg.

Men egentlig har jeg mest lyst til å droppe cara'n her. Et par prosent carafa virker derimot som en god ide.

En irriterende uskikk en del oppskrifforfattere har, er å ikke si noe om hva slags müchenermalt de mener når de skriver "munich". Lyst eller mørkt? Jeg tenker meg at det vettuge er en miks tilpassa hvor mørkt ølet skal være. Jeg vil ha det halvmørkt, så kanskje noe sånt, som gir 41 EBC:

40% lyst münchenermalt
35% mørkt münchenermalt
23% pilsnermalt
2% Carafa Special II

Men jeg har aldri brygga en sånn, og knapt nok vanlig bokkøl, heller - så jeg er takknemlig for råd og kommentarer fra mer erfarne folk.

Mesketemp? 68?
 
Jeg tror ikke litt cara er å forakte i en doppelbokk, men man bør nok holde seg under 5% totalt. Det er nok også lurt å ikke legge FG for høyt, slik at man heller produserer et mer "drikkbart" øl. Paulaners Salvator serveres i liters-steiner under Starkbierfest, så sødmen bør heller styres via humlemengder.

Selv om det ikke er direkte doppelbokk, så har man etter Steve Holle (http://www.ahaconference.org/wp-content/uploads/presentations/2008/SteveHolle_GermanBrewing.pdf) at det ofte er vanlig å bruke ~5% cara i Münchner dunkles.

Fra Narziß (Abriss der Bierbrauerei, 8. utgave (2017), s. 401) har man følgende for doppelbock:
OG: 18-20P (Kunze hevder opptil 30P!)
IBU: 22-30
70-95% münchnermalt (enten kun lys eller blanding mellom lys og mørk, f.eks. 70% lys og 30% mørk)
3-5% caramunich
0-1% carafa special
Resten pilsnermalt

Utgjæring på 73-75%

Kunze, i Technology, Brewing, and Malting (3. utgave (2004), s. 754) sier ikke direkte noe om doppelbock, men kommer med en lavere utgjæringsgrad på 65 - 75% for bock.

EDIT: fikset litt opp i prosentene av maltsammensetningsskissen.
 
Sist redigert:
Ringnes Julebokk fra BS, der sier oppskriften at det skal meskes på 64 °C... Så kanskje droppet ned til 67 eller 66°C?

Hvis de mesker for optimal gjærbarhet, må de ha ganske mye caramalt med ugjærbart søtt sukker i gristen for ikke å få et veldig tørt øl, vel? Skulle jeg meske på den temperaturen med denne gristen, ville jeg fått temmelig høy gjærbarhet, og altfor lav FG.

Men det er mulig at jeg skulle bruke litt caramalt - ser at caramunich III er noe mange bruker. Så ja, kanskje opp mot 5% av det, som @espandre foreslår som maks. Har sett en del som bruker det dobbelte og litt til, og det virker mye, synes jeg.
 
Hvis de mesker for optimal gjærbarhet, må de ha ganske mye caramalt med ugjærbart søtt sukker i gristen for ikke å få et veldig tørt øl, vel? Skulle jeg meske på den temperaturen med denne gristen, ville jeg fått temmelig høy gjærbarhet, og altfor lav FG.

Men det er mulig at jeg skulle bruke litt caramalt - ser at caramunich III er noe mange bruker. Så ja, kanskje opp mot 5% av det, som @espandre foreslår som maks. Har sett en del som bruker det dobbelte og litt til, og det virker mye, synes jeg.
Mesketemperatur må vel nesten styres av forventa FG? Og det igjen kommer vel langt på vei an på hvor sterkt du sikter på å få det. Jeg ville nok sikta mot en FG på rundt 1020, kanskje heller under enn over, brukt masse malt og meska lavt.
 
Tenkte jeg skulle prøve meg på en doppelbock, siden jeg har masse fin gjær tilgjengelig (Imperial L17 Harvest, 2. generasjon). Oppskrifta på en sånn er vel ganske enkel; mest münchener, og det meste av resten pils. Så kan man legge inn noe Caramunich 60L eller lignende, leser jeg.

Men egentlig har jeg mest lyst til å droppe cara'n her. Et par prosent carafa virker derimot som en god ide.

En irriterende uskikk en del oppskrifforfattere har, er å ikke si noe om hva slags müchenermalt de mener når de skriver "munich". Lyst eller mørkt? Jeg tenker meg at det vettuge er en miks tilpassa hvor mørkt ølet skal være. Jeg vil ha det halvmørkt, så kanskje noe sånt, som gir 41 EBC:

40% lyst münchenermalt
35% mørkt münchenermalt
23% pilsnermalt
2% Carafa Special II

Men jeg har aldri brygga en sånn, og knapt nok vanlig bokkøl, heller - så jeg er takknemlig for råd og kommentarer fra mer erfarne folk.

Mesketemp? 68?
Tror jeg ville gått for 35/35 lys/mørk munich, 5 CM3, 24 pils og 1 carafa.

OG ca 1.075+ og siktet på ca 75% utgjæring. Ikke kokt så veldig lenge for du har en god del maillard i gristen, kjedelig å få et klissete øl.
 

Ser at de har en FG på 1.014 - som er langt under normen for en doppelbock.
Mesketemperatur må vel nesten styres av forventa FG? Og det igjen kommer vel langt på vei an på hvor sterkt du sikter på å få det. Jeg ville nok sikta mot en FG på rundt 1020, kanskje heller under enn over, brukt masse malt og meska lavt.

Blir ikke resultatet av det bare et veldig sterkt øl? Jeg vil ha noe som ikke er altfor sterkt; har beregna et øl på 7,3%. Skal jeg ha mye malt for å få mye smak, må jeg da meske høyt, ellers ender jeg jo fort godt over 8%.
 
Tror jeg ville gått for 35/35 lys/mørk munich, 5 CM3, 24 pils og 1 carafa.

OG ca 1.075+ og siktet på ca 75% utgjæring. Ikke kokt så veldig lenge for du har en god del maillard i gristen, kjedelig å få et klissete øl.

Ender nok opp med noe sånt, ja.
 
Ser at de har en FG på 1.014 - som er langt under normen for en doppelbock.


Blir ikke resultatet av det bare et veldig sterkt øl? Jeg vil ha noe som ikke er altfor sterkt; har beregna et øl på 7,3%. Skal jeg ha mye malt for å få mye smak, må jeg da meske høyt, ellers ender jeg jo fort godt over 8%.
Du vil jo av natur ende opp med lavere utgjæring enn et øl på 1.050 f.eks med samme meskeregime.
 
Ser at de har en FG på 1.014 - som er langt under normen for en doppelbock.


Blir ikke resultatet av det bare et veldig sterkt øl? Jeg vil ha noe som ikke er altfor sterkt; har beregna et øl på 7,3%. Skal jeg ha mye malt for å få mye smak, må jeg da meske høyt, ellers ender jeg jo fort godt over 8%.
Hvis du veit hvilken utgjæring du kan regne med når du sikter på 7,3 % alkohol bør det jo være greit å beregne mesketemperatur ut fra ønska FG. Som @Miguel sier må ihvertfall jeg regne med dårligere utgjæring på sterke øl, så da må jeg meske lavere for å treffe de to parameterne ABV og FG.
 
Hvis du veit hvilken utgjæring du kan regne med når du sikter på 7,3 % alkohol bør det jo være greit å beregne mesketemperatur ut fra ønska FG. Som @Miguel sier må ihvertfall jeg regne med dårligere utgjæring på sterke øl, så da må jeg meske lavere for å treffe de to parameterne ABV og FG.

Jeg har veldig liten erfaring med sterke lagerøl, men her er det jo ganske små mengder malt som bidrar med ugjærbart (karamellisert) sukker. Ikke skal jeg ha det så veldig sterkt, heller, så jeg tror nok at jeg ender godt under 1.020 om jeg mesker på 64. Men kanskje bør jeg litt under, med en OG på 1.077. 75% utgjæring gir 1.018, 73% gir 1.020. Det virker rimelig å ligge der.

68 grader er en litt tricky temperatur. Det er akkurat der at gjærbarhetskurven knekker, så forskjellen på 67 og 68 grader gir utslag på FG. På den annen side; det skal mer til for at det skal bli merkbart på smaken til ølet. Det er ikke egentlig noen big deal. (Greit å minne seg sjøl på det:).)
 
Øke FG? Jeg forsøker å endre/lage en oppskrift i Brewfather der jeg treffer ønsket OG, men FG blir for lav (og derav før høy %ABV). Pilsnermalt + candisukker, kveik og BE-256. Hvordan får jeg gjæringen til å stoppe tidligere?

Denne tråden handler om dobbelbock, det du har der er no belgisk eller kveik så vidt jeg ser
 
Tilbake
Topp