Håvard Skjevling
Norbrygg-medlem
Det har nok lite å si om du bommer med fem grader fra 30. Er et stort sprik i hva folk bruker, bare ikke overdriv.
Det ble Belle Saison.Dette er en gjærdrevet øl. En veldig grei og robust gjær er "Belle Saison". La tempen stige i løpet av gjæringsforløpet - gjerne opp mot 25 grader.
Hva er grunnen til du mener at omstikking er nødvendig?Den videre planen er å stikke om til ny dunk og tilsette bringebæra på dag 7 (søndag)
Jeg ble sterkt anbefalt dette på bryggselv, da jeg var innom å kjøpte malten.Hva er grunnen til du mener at omstikking er nødvendig?
Ja, det var egentlig det jeg også trudde, men jeg tolket det slik at Co2 var tyngre enn oksygen og at det dermed ble værende i karet. De mente vertfall at det skulle være bedre enn å ikke gjøre det.Med mindre du har lokket på og tilfører både Co2 og øl gjennom krana tror jeg det har lite for seg å purge et kar hvis du skal ha lokket av.
Ja, det var egentlig det jeg også trudde, men jeg tolket det slik at Co2 var tyngre enn oksygen og at det dermed ble værende i karet. De mente vertfall at det skulle være bedre enn å ikke gjøre det.
I utgangspunktet, før jeg var innom bryggselv, hadde jeg tenkt å bruke samme dunk hele tiden. Gidder ikke å stikke om hvis det ikke har merkbare resutater, hva sier dere? Det er jo også en økt risiko for infeksjon ol..
Med andre ord så ser du ingen effekt i å gjøre slik som jeg ble anbefalt av bryggselv?Det skjer bare hvis du fyler nedenifra, sakte, for ellers vil turbulensen gjøre at o2 og co2 blander seg. Og ikke har lokket åpent, da vil den minste fis gjøre at det blander seg igjen. Du vil få lavere tetthet av 02, siden det er blandet. Men dette teppe-opplegget vil du ikke se noe til.
Mtp det å stikke om vet jeg ikke. Har ingen erfaring med bær. Skal de ligge lenge så ville jeg stukket om, kun fordi jeg har lest at andre gjør det.
Fyller du sekundærkaret med co2 og tapper til det med åpent lokk så vil jeg si at det er null vits med co2. Da må du i såfall tilføre kontinuerlig og holde styr på alt sammen.
Hvis du setter en gjærlås på toppen, og fyller det sakte via krana, først med co2 og så med øl, så har det noe for seg.
Det er ikke mer omfattende en det altså. Jeg har den store autoheverten til bryggselv. Jeg har også startpakken med co2 flaske og fat fra samme butikk. Mulig disse passer.Skal det bare ligge i 7 dager og du ikke skal vaske gjæren kan du vel tilsette og gjære i ett kar.
Hvis du har en autovevert så pleier disse slangene å passe på kraner. Da får du til å fylle fra bunn. Mtp co2 så aner jeg ikke hva du har. Hvis du vil, så får du det til uten særlig ekstra utstyr hvis du har ting liggende. Husk at Co2 trenger ikke komme fra tanken. Du kan bruke et fat som proxy, hvis det får dim på koblinger og slanger til å stemme med krana.
Hva menes egentlig med å vaske gjæren, og hvorfor gjør man dette?Skal det bare ligge i 7 dager og du ikke skal vaske gjæren kan du vel tilsette og gjære i ett kar.