Brygging av fruktøl

Jada. Du _kan_ bruke kaldt vann også, men da blir ikke celleveggen så elastisk så gjæren blir litt dårligere til å ta opp næring.
 
Ok, da tilsetter jeg gjæren mellom 30-35 grader, og lar den kjøle til 20 før den tilsettes dunk :)
 
Sist redigert:
Litt på siden; kan man bruke saftkonsentrat (typisk fra Lerum) som tilsetning istedet for frosne bær? Tenker solbær hadde gjort seg. Tynne ut x10 i forhold til saftblandingen?
 
Dette er en gjærdrevet øl. En veldig grei og robust gjær er "Belle Saison". La tempen stige i løpet av gjæringsforløpet - gjerne opp mot 25 grader.
Det ble Belle Saison.

Har hatt dunken på gjæring i 2,5 døgn nå. Først satt jeg den på 20 grader (i dunk), etter 2 døgn økte jeg den til 22 grader, som den står på nå. Den videre planen er å stikke om til ny dunk og tilsette bringebæra på dag 7 (søndag). Da tenkte jeg å samtidig øke tempereaturen til 25 grader og la den stå på det ut gjæringen, som da blir på totalt 14 dager.

Høres dette fornuftig ut? :)
 
Hva er grunnen til du mener at omstikking er nødvendig?
Jeg ble sterkt anbefalt dette på bryggselv, da jeg var innom å kjøpte malten.

De mente at det var bra å stikke om slik at jeg fikk vekk grumset. Jeg forstod det slik at gjæren trivdes best hvis jeg stakk om etter stormgjæringen, og at jeg da fikk mer smak ut av bæra som ble tilsette, samt at det ble klarere.

Jeg ble også anbefalt å tilføre Co2 i den nye dunken jeg skulle stikke om til, før jeg tappet over ølet.
 
Med mindre du har lokket på og tilfører både Co2 og øl gjennom krana tror jeg det har lite for seg å purge et kar hvis du skal ha lokket av. co2-teppet er en myte mm du tilfører mye co2 og overflaten ikke er stor, samt at du tapper veldig fort.
 
Med mindre du har lokket på og tilfører både Co2 og øl gjennom krana tror jeg det har lite for seg å purge et kar hvis du skal ha lokket av.
Ja, det var egentlig det jeg også trudde, men jeg tolket det slik at Co2 var tyngre enn oksygen og at det dermed ble værende i karet. De mente vertfall at det skulle være bedre enn å ikke gjøre det.

I utgangspunktet, før jeg var innom bryggselv, hadde jeg tenkt å bruke samme dunk hele tiden. Gidder ikke å stikke om hvis det ikke har merkbare resutater, hva sier dere? Det er jo også en økt risiko for infeksjon ol..
 
Ja, det var egentlig det jeg også trudde, men jeg tolket det slik at Co2 var tyngre enn oksygen og at det dermed ble værende i karet. De mente vertfall at det skulle være bedre enn å ikke gjøre det.

I utgangspunktet, før jeg var innom bryggselv, hadde jeg tenkt å bruke samme dunk hele tiden. Gidder ikke å stikke om hvis det ikke har merkbare resutater, hva sier dere? Det er jo også en økt risiko for infeksjon ol..

Det skjer bare hvis du fyler nedenifra, sakte, for ellers vil turbulensen gjøre at o2 og co2 blander seg. Og ikke har lokket åpent, da vil den minste fis gjøre at det blander seg igjen. Du vil få lavere tetthet av 02, siden det er blandet. Men dette teppe-opplegget vil du ikke se noe til.
 
Det skjer bare hvis du fyler nedenifra, sakte, for ellers vil turbulensen gjøre at o2 og co2 blander seg. Og ikke har lokket åpent, da vil den minste fis gjøre at det blander seg igjen. Du vil få lavere tetthet av 02, siden det er blandet. Men dette teppe-opplegget vil du ikke se noe til.
Med andre ord så ser du ingen effekt i å gjøre slik som jeg ble anbefalt av bryggselv?

Du mener at jeg kun trenger å tilsette bæra i den samme dunken som de står i i dag?

Det spiller ingen rolle at bæra synker ned og ligger i grumset?
 
Mtp det å stikke om vet jeg ikke. Har ingen erfaring med bær. Skal de ligge lenge så ville jeg stukket om, kun fordi jeg har lest at andre gjør det.

Fyller du sekundærkaret med co2 og tapper til det med åpent lokk så vil jeg si at det er null vits med co2. Da må du i såfall tilføre kontinuerlig og holde styr på alt sammen.

Hvis du setter en gjærlås på toppen, og fyller det sakte via krana, først med co2 og så med øl, så har det noe for seg.
 
Mtp det å stikke om vet jeg ikke. Har ingen erfaring med bær. Skal de ligge lenge så ville jeg stukket om, kun fordi jeg har lest at andre gjør det.

Fyller du sekundærkaret med co2 og tapper til det med åpent lokk så vil jeg si at det er null vits med co2. Da må du i såfall tilføre kontinuerlig og holde styr på alt sammen.

Hvis du setter en gjærlås på toppen, og fyller det sakte via krana, først med co2 og så med øl, så har det noe for seg.

Tanken var at bæra kun skulle ligge 7 dager.

Jeg tror ikke jeg har nok utstyr til det siste du nevner her, men da dropper jeg dette med Co2 tror jeg. Da det egentlig ikke virker helt fornuftig slik jeg ble fortalt på bryggselv.

Omstikkingen deriomot, det må jeg finne ut av om jeg bør gjøre eller ikke. Nå skal det sies at det ikke er veldig mye grums i dunken, det ble kun tilsatt 15g humle til 25 liter, men litt er det jo.
 
Skal det bare ligge i 7 dager og du ikke skal vaske gjæren kan du vel tilsette og gjære i ett kar.

Hvis du har en autovevert så pleier disse slangene å passe på kraner. Da får du til å fylle fra bunn. Mtp co2 så aner jeg ikke hva du har. Hvis du vil, så får du det til uten særlig ekstra utstyr hvis du har ting liggende. Husk at Co2 trenger ikke komme fra tanken. Du kan bruke et fat som proxy, hvis det får dim på koblinger og slanger til å stemme med krana.
 
Skal det bare ligge i 7 dager og du ikke skal vaske gjæren kan du vel tilsette og gjære i ett kar.

Hvis du har en autovevert så pleier disse slangene å passe på kraner. Da får du til å fylle fra bunn. Mtp co2 så aner jeg ikke hva du har. Hvis du vil, så får du det til uten særlig ekstra utstyr hvis du har ting liggende. Husk at Co2 trenger ikke komme fra tanken. Du kan bruke et fat som proxy, hvis det får dim på koblinger og slanger til å stemme med krana.
Det er ikke mer omfattende en det altså. Jeg har den store autoheverten til bryggselv. Jeg har også startpakken med co2 flaske og fat fra samme butikk. Mulig disse passer.

Det jeg da altså gjør er å sette på lokk og gjærlås på ny dunk, slik at jeg kan se når det er fult med Co2 i dunk (slutter å boble?). Deretter kobler jeg på heverten og stikker om fra gammel til ny dunk gjennom kranen på ny dunk? Dette er i såfall et mye bedre og mer logisk tips kontra den metoden jeg ble anbefalt på bryggselv.

Denne heverten har jeg: https://m.bryggselv.no/utstyr-til-gjaering/tilbehor/Annet/Hevert-m-pumpe-stor-400048-p0000000395
 
Det slutter ikke å boble før du skrur av gassen ;) Mao så er det magefølelsen din det står på når du skal skru av.

Bare husk å gjøre det sakte, ellers blir det blandet. Noe som er bedre enn å ikke gjøre det, men ikke så rent som du kan gjøre det. Eller du kan blaste mye, men det er jo litt sløsing.

Jeg mener at slangene fra både stor og liten autovevert har passet hos meg. Det er kanskje samme dim?

Passer ikke slangen fra co2 så stikker du den bare oppi krana og taper igjen rundt. Lukk krana, koble fra gass og koble på øl.
 
Skille gjær fra trub. Hvis du vil bruke gjæren i et neste brygg.

Gustavf har en fin howto-video. Google og finn.

Kort og godt går det ut på å bruke vann og benytte seg av enkel fysikk. Tunge ting (trub (maltrester/humle)) faller til bunns fortere enn gjær. Da kan du skille gjær fra trub.
 
Gjør det alltid det? Wlp029 som jeg vasket i går hadde øverst grønnt vann, så et lag med noe fastere grønnt og nederst et lys brunt lag med noe som lignet gjær.
 
Tilbake
Topp