Brygging av fruktøl

Trur ikkje du skal trenge å stikke om. Gahr anbefalar 7-8 veker kontakttid ved brygging med frukt og bær. https://forum.norbrygg.no/threads/rips-i-wit.6755/
Etter å snust litt på denne tråden har jeg konkludert med at det er lurt å forlenge gjæringen og øke mengden bær.

Hva med "to + fire" uker på gjæring, hvor de to første ukene er uten bær og har en stigning fra 20 til 25 grader. De resterende ukene av gjæringen er på ny dunk, som videre holder en jevn temperatur på 25 grader. Bæra blir tilsett under omstikkingen. Eller er det kanskje bedre med "en + fem" uker?

I utgangspunktet var tanken 55g bær pr liter, men i tråden anbefales det jo 250g pr liter(!), altså 6kg i mitt tilfelle. Jeg kan ta en mellomting, 3 kg bær til 24 liter.

Noen tanker rundt dette?

Sist redigert:
Har ikkje brygga med bringebær sjølv, men det skal vere ganske populært. har du søkt på amerikanske fora?

Frå boka Experimental homebrewing skriv dei dette om bringebær: Fyrste talet er pounds per gallon og det andre average gravity.WP_20150918_11_55_30_Pro.jpg

Jeg har funnet ut at jeg går for en mellomting av alt jeg har blitt tipset om, som betyr 2,7kg bringebær til 24 liter på dunk. Litt i overkant av 100g/liter.

Er det litt tidlig å tilsette bære etter kun fem døgn på dunk? Det er fortsatt et tett lag med kraus på toppen, men proppingen i gjærlåsen har stoppet.

Tilbake
Topp