Brygging av fruktøl

Fruen har et sterkt ønske om at jeg skal brygge en øl, da helst noe lignende Rosa Kinn, som er et fruktøl med smak av bringebær. Noen som vet hvilke ingredienser jeg bør involvere? Jeg har aldri brygget denne typen øl før, men kan tenke meg at Citra og Bringeær bør være en del av det(?). Fyll gjerne ut listen under med tips og erfaringer:

Malt:
Pilsnermalt?

Humle:
Citra?

Gjærtype:

Andre ingredienser:
Bringebær (tørrhumling eller under kok?)
 
Jeg ville brukt bringebær. :)
Gjerne i en Saison. Rundt en kilo på 25 liter gir bringebærpreg. To kilo og det er mer bringebærvin enn øl. Vet ikke om jeg ville brukt tørrhumle. Bare en vanlig bitterhumle for å treffe IBU.
 
Ok, tilsettes bringebæret mot slutten av kokingen da?

Har du/dere forslag til valg av humle- og malt typer?

Ser føre meg en OG på omlag 1.055, og en alkohol på omlag 5%. Ønsker en "lettdrikkende" øl som er både spesiell, frisk og god.
 
Pilsner/hvete, ibu rundt 10. Kun bitterhumling. Tilsett frosne bringebær etter stormgjæringen er over
 
Da blir det kun 20g bitterhumle til 50 liter! Spennende med så lite.

Pilsner og Hvete. 50/50 da, eller kun en av typene? Ingen spesialmalt?
 
10-20% hvete og 80-90% pils.
Ingen spesialmalt. Dette er en gjærdrevet øl. En veldig grei og robust gjær er "Belle Saison". La tempen stige i løpet av gjæringsforløpet - gjerne opp mot 25 grader.
 
10-20% hvete og 80-90% pils.
Ingen spesialmalt. Dette er en gjærdrevet øl. En veldig grei og robust gjær er "Belle Saison". La tempen stige i løpet av gjæringsforløpet - gjerne opp mot 25 grader.

Ok, spennende. Bør den stå to eller tre uker til gjæring? Du anbefaler altså tørrgjær fremfor ferskgjær til denne ølen?
 
Virker dette fornuftig?

------
Fruktøl - 50 liter

ABV: 4,7%
OG: 1.048
FG: 1.012
IBU: 12.6
EBC: 6.5

Malt:
8,5kg Pilsnermalt (3,5 EBC)
1,5kg Hvetemalt (5 EBC)

Humle:
20g Citra (60 min)

Gjær:
Belle Saison (Tørrgjær). To uker, med stigende temperatur fra 18 til 25 grader.

Andre tilsetninger:
2kg Frosne Bringebær, etter stormgjæringen.

- Mesking på 65g i 65 min, med utmesk på 77 grader i 5 min.

- Koking i 90 min, eller når man treffer ønsket SG.

------

- Hvis jeg ønsker en alkohol mellom 5,0-5,5. Bør jeg bare øke den maltmengden jeg da allerede har? Eks. 9kg+2kg.

- Setter pris på kommentarer rundt meske- og gjæretid, samt temperaturforholdene.

- Hadde Amarillo vært et bedre alternativ til Citra? Målet er å skape en friskhet som passer til og fremhever bringebær.

- Hvor mye vil Bringebæret påvirke fargen i ølet? Det gjør meg ingenting om ølet får en mer rosa farge. Det er tross alt til fruen ;)
 
Sist redigert:
Ok, spennende. Bør den stå to eller tre uker til gjæring? Du anbefaler altså tørrgjær fremfor ferskgjær til denne ølen?
I andre postinger ser jeg du er kjent med å lage startere så det blir jo litt opp til hva du vil. Nå er den del Saison-gjær litt skjøre og en del har hatt problemer med at gjæringen stopper opp - meg bekjent har ikke Belle Saison disse problemene. Jeg tror Belle Saison er en trygg og problemfri måte å nå målet på - men om du har er villig til å dille med den så er en av Saison-gjærene fra WL eller Wyeast sikkert like bra.
 
Ok, jeg har ingen problemer med å bruke tørrgjær, men tenkte du kanskje også hadde noen ferskgjær du anbefalte. Jeg kan prøve denne Belle Saison.
 
- Hvis jeg ønsker en alkohol mellom 5,0-5,5. Bør jeg bare øke den maltmengden jeg da allerede har? Eks. 9kg+2kg.

Jeg tror du vil oppnå en bedre utgjæring enn 1.011, belle saison gjærer ned nesten ingenting.

- Hadde Amarillo vært et bedre alternativ til Citra? Målet er å skape en friskhet som passer til og fremhever bringebær.

Bitterhumle vil nok ikke ha mye aroma å komme med, dessverre. Ønsker du aroma fra humlen kan du legge til sene tilsetninger. Umiddelbart slår sorachi ace meg som noe som kunne passet,med sin sitron. For å være helt ærlig tror jeg at du gjør lurt i å droppe aromatilsetninger og la bringebærene skinne.

- Hvor mye vil Bringebæret påvirke fargen i ølet? Det gjør meg ingenting om ølet får en mer rosa farge. Det er tross alt til fruen;)

Du vil få et rosa øl. Doble mengden og du får et mørkerødt øl som minner om framboise. Digg det også. Prøv deg frem med 2 kg først, så får du se hva fruen sier!
 
Jeg tror du vil oppnå en bedre utgjæring enn 1.011, belle saison gjærer ned nesten ingenting.



Bitterhumle vil nok ikke ha mye aroma å komme med, dessverre. Ønsker du aroma fra humlen kan du legge til sene tilsetninger. Umiddelbart slår sorachi ace meg som noe som kunne passet,med sin sitron. For å være helt ærlig tror jeg at du gjør lurt i å droppe aromatilsetninger og la bringebærene skinne.



Du vil få et rosa øl. Doble mengden og du får et mørkerødt øl som minner om framboise. Digg det også. Prøv deg frem med 2 kg først, så får du se hva fruen sier!
Takk for gode svar.

Var ikke klar over at Belle Saison gjærer så kraftig ned, men da kjører jeg på med den maltmengden jeg har planlagt.

Egentlig spiller det liten rolle hvilken humle jeg tilsetter som bitter? Jeg dryler da på med det som er planlagt, altså 20g Citra.

I og med at jeg tidligere ble anbefalt 1kg pr 25 liter, så prøver jeg meg på det i første omgang. Reiner med at ølet blir smakfullt uansett, og et rosa øl er vel heller en bonus for fruen tenker jeg :)
 
Berre sjekk med frua om ho likar tørr øl. Har ikkje prøvd denne gjæren sjølv, men ein del tykkjer det blir i tørraste laget. Vanskeleg å hindre at den går ned i 1.002, ser det ut til. Sjekk tråden https://forum.norbrygg.no/threads/danstar-belle-saison-gjaeringstemperatur.25833/page-3
Selv er jeg ikke veldig glad i øl som blir ekstremt tørr. Greit at en fruktøl i utgangspunktet er litt tørr, men det virket å være litt i overkant med 1.002(!). Hva med Safbrew WB-06? Noen som har erfaring med den?
 
Sist redigert:
Har nå vridd litt på oppskriften, og er egentlig veldig fornøyd med resultatet jeg nå sitter med. Det eneste jeg fortsatt er litt skeptisk til, er valg av gjær og selve gjæringen. Hvis jeg velger den jeg nå har (Safbrew VB-06), er det da nødvendig med mer hvete i ølet? Tenker da på at dette i utgangspunktet er en gjær som er til hvete. Tolket det slik at ved bruk av Belle Saison kunne jeg ikke ha mer hvete enn 20%, men endrer dette seg nå ved bytting av gjær?

------
Fruktøl - 50 liter

ABV: 4,5%
OG: 1.048
FG: 1.014
IBU: 13.3
EBC: 6.5

Malt:
8,0kg Pilsnermalt (3,5 EBC)
2,0kg Hvetemalt (5 EBC)

Humle:
30g Northern Brewer (60 min)

Eventuelt: Saaz eller Citra

Gjær:
Safbrew VB-06 (Tørrgjær). 2 dager på 18C, 14dager på 20C og til ferdig utgjæring på 22C.

Eventuelt: Belle Saison (Tørrgjær). To uker, med stigende temperatur fra 18C til 25C.

Andre tilsetninger:
2,8kg Frosne Bringebær, etter stormgjæringen.

Mesk og kok:
- Mesking på 65g i 65 min, med utmesk på 77 grader i 5 min.

Eventuelt: Mesking på 66C i 90 min, uten utmesk.

- Koking i 90 min, eller når man treffer ønsket SG.
------
 
Sist redigert:
Hvordan bør jeg rehydrere tørrgjæren Belle Saison? #haster

Stemmer dette (?):
- Koke opp 1,1 dl vann til 11g tørrgjær.
- Når temperaturen blir mellom 30-35 grader tilsettes tørrgjæren
- Lar den stå i 15 min, før man rører den ut.
- Tilsettes i gjærdunk når den er 20 grader.
 
Litt forskjell på hva som står på de ulike typene.
30C bør gå greit.
Gjæren kan godt ha samme eller litt lavere temperatur enn vørteren.
 
Tilbake
Topp