Brygging i bod \ kjeller

Hei,

Jeg vurderer å sette opp en benk i boden min til å ha bryggekarene på, da jeg ikke har så god plass (bor i leilighet).

Er det noen som fraråder å gjøre dette med tanke på infeksjon, etc?

Planen min var å gjøre klart alt i leiligheten, og så trille dunken ned i kjelleren på en sekketralle. Deretter ville jeg flaske ølet der nede når det var ferdig.

- Martin

Hvorfor skulle det være fare for infeksjon der? Er det fullt av muggel?
Hvis du skal gjære ølet der, er jo ølet i et lukket kar, så den vil være trygg. Er jo ønskelig at den står i et rom med stabil temp (ca 18-20 grader for ale).
Hvis du skal flaske der inne også, og hvis det innebærer at noe av øl overflaten kommer i kontakt med lufta i rommet, så vil man at rommet skal være tørt og "vindfri". Bare se denne tråden :) http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3820.msg28696.html#msg28696

det blåser ikke der, og det er ganske støvfritt, så da regner jeg med at det er OK med tanke på flasking.

Spørsmål nr 2 blir da: gjør det noe at jeg flytter dunken? vil dette skvulpe vørteren for mye og ha en uønsket effekt? Jeg regner med at jeg ikke klarer å løfte den opp på den planlagte hylla uten at det blir litt røff sjø...

Og skal jeg evt. vente til jeg har den på hylla før jeg tilsetter gjær?

- Martin

Etter vørteren er nedkjølt til ønsket temperatur er det bare ønskelig å skulpe masse! Jeg hadde tilsatt gjæren før du setter den opp på hylla fordi du bør riste dunken kjempemye for å få tilsatt så mye oksygen som mulig til vørteren slik at gjæren får et godt utgangspunkt til jobben de snart må gjøre. Ser for meg det vil være lettere å riste dunken på gulvet enn oppå ei hylle. Pass på å dekke til hullet i lokket slik at ølet ikke skvulpe ut der. Sterile gummihansker og en tommel kan fungere utmerket for å dekke hullet med.
Når du er ferdig med det, sett den på hylla og sett på gjærlåsen. Mission accomplished :)

Jeg har dokumentert verre forhold enn deg Martin/Espeland uten noen problemer alikevel.
Men frakting av fulle dunker er noe dritt mm. du er råsterk :) jeg fyller gjæringskaret (75-100 liter) ved hjelp av 10 liters kanner, har prøvd å flytte 50 liters i samme etage 1 meter opp men da er det maksmalt kraftuttak, det er ikke så mye å ta tak i for å løfte.

Litt relevant til dette;
Hvordan er det med å koke i bod?
Vi skal imorgen flytte inn i vår nye leilighet, og har også fått med en svær bod på kjøpet.
Tenkte kanskje å sette opp her, men hvordan blir det med avdamping og slike ting?

Er litt skeptisk mht avdamping og slike ting. Går dette greit tror dere?
Det er ingen avtrekk der, men heller ikke mugg eller noe spesielt skittent rundt.

jikvig skrev:
Litt relevant til dette;
Vi skal imorgen flytte inn i vår nye leilighet, og har også fått med en svær bod på kjøpet.
Tenkte kanskje å sette opp her, men hvordan blir det med avdamping og slike ting?

Regner med at dette er en bod i et felles bodareal i kjeller eller på loft. Jeg ville ikke ha brygget på et slik sted, både på grunn av damp, manglende tilgang til vann, lukt og faren for fuktskader viss en beholder velter.

jikvig skrev:
Litt relevant til dette;

Er litt skeptisk mht avdamping og slike ting. Går dette greit tror dere?
Det er ingen avtrekk der, men heller ikke mugg eller noe spesielt skittent rundt.

Hvor store volum skal du koke ? 50 liter og oppover skal du ikke satse på uten ventilasjon, og den bør være god, det er ubehagelig med drypp fra taket, og ikke bra for ølet.

Jeg vet ikke hvordan det vil ende, har bare prøvd 20 liter på kjøkken med kjøkkenventilator, uten den ville det blitt vått der, men med et mye større rom vil detr bli mindre problemer, men du må kanskje opp i 30-50 kvadrat da. Det er bare en måte å finne det ut på, prøve.

Er det et rom uten yttervegger så det er umulig med ventilasjon ?

Ja, det er en ordentlig kjeller, ikke et vindu en gang...

Selve boden er kanskje 15 m2, men er litt åpen til de resterende bodene ("luftehull" ved taket).
Selve kjelleren er nok rundt 60m2, uten at det er eksakt.
Det hadde vært veldig greit å kunne være der, sånn plass messig. Vi har ikke så mye rusk i boden.
Men er jo litt redd for mye lukt/kondens.

Se om det finnes noen avtrekksventiler i taket som "trekker" luft (ventilasjonsanlegg). Du kan i såfall lage en hette over kokeriet ditt med en ventilatorslange frem til avtrekkksventilen.

Jeg har vanskelig for å tro at naboene dine vil godta å få et bryggeri, om enn aldri så lite, inn i et felles bodareal... Rent bortsett fra lukt og fukt er det vel også et spørsmål om de er villige til å sponse bryggeriet ditt med strøm fra felles måler som belastes borettslaget/sameiet under ett. Det går jo gjerne noen kwh pr brygg, da. Kan tenke meg at vedtektene også forbyr slikt. Uansett: er kursen dimensjonert for dette? Jeg går ut fra at 16 A er minimumsbehovet, men tror gjerne at den er på 10 A, beregnet for et mindre antall lampepunkter og andre "småforbrukere" av strøm. Og gassfyring er livsfarlig i en lukket kjeller, om du tenkte på det.

Det er ellers faktisk ganske praktisk å brygge utendørs med propan. Anbefales, selv om det ikke lar seg gjøre hele året.

Jeg bor også i leilighet og har en sportsbod i kjelleren. Nå vet ikke jeg om du har tenkt å gå
for all-grain eller om det er ekstrakt du skal brygge. Men jeg brygget for første gang for et par uker
siden (øl-kit/ekstrakt) og det jeg gjorde var å koke vørteren på verandaen med gass. Etter koking kjølte jeg
vørteren ned ved å sette gryta i en stor murerbøtte fra biltema i dusjen, og lot kaldt vann fylle bøtta mens jeg rørte vørteren.
Da vørteren gikk på gjæringsdunk tok jeg denne med ned i boden og lot den stå der. Ikke noe problem for min del i allefall.
Har ikke kjent noe til lukt heller med mindre jeg stikker nesa helt borti gjærlåsen,
men regner ikke med naboene dine kommer til å gjøre det. ;D

Grove skrev:
Det er ellers faktisk ganske praktisk å brygge utendørs med propan. Anbefales, selv om det ikke lar seg gjøre hele året.

Jeg for min del brygger ute på terrassen min hele året, med kokeplater fra CO. Selvsagt med et sideblikk på vær- og føreforhold, da. Men et par-tre minusgrader er ingen hindring i seg selv. (Etter at fruen fikk seg ny komfyr med keramisk topp er kjøkkenet off limits for brygging.)

Tilbake
Topp