Brygging med bryggerifat

Heisann!

Jeg kjøpte nylig to bryggerifat på finn.no, til min far som julegaver. Hensikten var at han skulle kunne erstatte den uendelige mengden glassflasker han for øyeblikket bruker med to 30liters fat. I tillegg har han noen corneliusfat fra før av som han også bruker.

Jeg trodde at det eneste han skulle behøve av ekstra utstyr for å kunne brygge på bryggerifat, var en S-kobling som koster 500kr på nett. Jeg er usikker på om han kan bruke de samme slangene han bruker på corneliusfatene til dette.

Er det noen som vet om jeg må skaffe noe mer utstyr (f.eks tappekran, spesiallagde slanger etc)? Dersom dere skulle vite om noen gode instruksjonsvideoer om hvordan man kobler opp et slikt system, ville det også vært hjertelig velkomment!

Ha ei fortsatt god jul, og et godt nyttår!
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Hei,
Jeg bruker bryggerifat til gjæring/unitank.
Hvis du har kjøpt fatkobling som passer til fatene er det bare å koble slanger for øl og gass rett på denne. Du kan kanskje få bruk for overganger som passer dine slangedimensjoner. Fatkoblingen kan inneholde enveisventiler for øl og gass som hindrer f.eks fylling gjennom koblingen. Disse kan fjernes. Ellers er prinsippet det samme som for corneliusfat. Det finnes også fatkoblinger med cornelius-type ball-lock koblinger å få kjøpt eller løse slike overganger for å skru på den koblingen du har.
Siden jeg også har en del corneliusfat som jeg tapper over øl til så har funnet det praktisk å fjerne de originale spydene og bruke lokk som har ball-lock koblinger. Disse med flytende "stigerør" av typen cask-widge. Et par hjemmelagde og ett jeg kjøpte fra olbrygging.no.
Et slikt lokk og en cask widge med frakt fra England koster fort det samme som et corneliusfat så det er jo en vurdering om det er verdt det. Det økte volumet, siden jeg bruker disse til å gjære i, gjør det verdt det for meg.
Bryggerifatene er designet for å vaskes industrielt uten å fjerne spydet. Dette er vanskelig å få til for oss hjemmebryggere så vi må uansett ut med spydet for hver bruk. Dette er kurant å få til med fat med G-kobling, usikker på hvordan det er for S-kobling.
 
Tilbake
Topp