Brygging på Speidel

Bjarte H skrev:
samt litt kunnskap og utstyr til lodding  :)
Hvis du har en slik blåselampe for å svi toppen på creme brulee'n din, så holder den i massevis for å lodde rørdeler. Jeg har loddet alt i bryggeriet mitt med en slik.
 
Hos oss var registrert temperatur 98 grader under hele kokinga, noen som har opplevd dette? Lurer på om det betyr at den viser to grader lavere enn den burde, i så fall vil det vel slå svært negativ ut mtp. mesketemperaturer.
 
Vann har forskjellig koketemperatur etter hvor høyt du er over havnivå. Kan dette være en årsak?
 
Joda, er klar over det, men med våre 180 moh. gir vel ikke dette det store utslaget. Vi har målt med mange ulike termometere på det gamle bryggeutstyret vårt, og alle har vist 99 - 100  °C. Det ble dessverre ikke målt med andre termometre i går, får prøve neste gang  :)
 
Er det noen som har testet ut hva som er minste vannmengde man kan bruke på 50 litern med det store maltrøret og ca. 12 - 13 kg malt? Dette er ganske interessant mtp. å lage sterkere brygg uten å være avhengig av å koke i en liten evighet.
 
Enda et spørsmål: Hvor raskt skifter temperaturen når man stegmesker? Er det slik at temperaturen stiger raskt til neste temperaturtrinn, og står slik tiden ut, eller er det egentlig bare en langsom økning gjennom hele mesketiden fra første til siste step? Hvor nøyaktig er dette?
 
Dag skrev:
Enda et spørsmål: Hvor raskt skifter temperaturen når man stegmesker? Er det slik at temperaturen stiger raskt til neste temperaturtrinn, og står slik tiden ut, eller er det egentlig bare en langsom økning gjennom hele mesketiden fra første til siste step? Hvor nøyaktig er dette?

Min 20 liter øker temperaturen ca 1C per minutt eller kaskje litt raskere. Den holder samme temperatur gjennom hele steget. Største avvik jeg har er vel +-1C fra den programmerte tempen. Men dette er som regel bare i starten eller hvis man tar av lokket under meskingen. Den stabiliserer seg rask og holder veldig gjevn temperatur.
 
Jeg har samme erfaring som BjarneHB, men synes den har litt tendenser til å varme vannet litt for mye (overshoot) rett etter at maltrøret er satt i.
 
gustavf skrev:
Jeg har samme erfaring som BjarneHB, men synes den har litt tendenser til å varme vannet litt for mye (overshoot) rett etter at maltrøret er satt i.
Jeg tror dette kommer av at når man setter i maltrøret synker temperaturen i vannet mellom bunnen i maltrøret og bunnen i speidelen, og det er der temperatursensoren står. Varmeelementet slår seg på, men siden pumpa  er av mens man fyller i malt stiger ikke temperaturen i vannet under maltrøret like fort som på utsiden. Når fyllingen av malt er ferdig og pumpa starter pumpes det varme vannet fra utsiden av maltrøret inn til temperatursensoren, og den egentlige temperaturen i systemet vises. Å stille innmesk et par grader kaldere ordner problemet.
 
På noen av pumpestoppene så står varmeelementet fortsatt på.
Dette gjør at temperaturen stiger veldig raskt fordi det ikke er noen sirkulasjon, og at klokka begynner å gå litt for tidlig på noen av mesketrinnene.
Når pumpa starter igjen faller temperaturen under den innstilte verdien.
Det hadde egentlig vært fint om varmeelementet hadde vært avslått i et minutt før pumpa stopper.

Har noen liknende erfaringer?
Kan man endre på pumpestoppene i programmet?
 
bidland skrev:
På noen av pumpestoppene så står varmeelementet fortsatt på.
Dette gjør at temperaturen stiger veldig raskt fordi det ikke er noen sirkulasjon, og at klokka begynner å gå litt for tidlig på noen av mesketrinnene.
Når pumpa starter igjen faller temperaturen under den innstilte verdien.
Det hadde egentlig vært fint om varmeelementet hadde vært avslått i et minutt før pumpa stopper.

Har noen liknende erfaringer?
Kan man endre på pumpestoppene i programmet?

Har ikke sjekket dette selv, men kan ikke si at jeg ser det som et problem heller  :) Avbruddene til pumpa tror jeg ikke du kan justere på.
 
Tilbake
Topp