Brygging på Speidel

Dag

Norbrygg-medlem
Jeg har noen bryggelige spørsmål til Speidelmenigheten. Håper dere vil opplyse en DIY-hedning: :)

Når dere mesker, driver dere da med noen form for skylling, eller er det 'first running' som gjelder?
Kanskje øker temperaturen mot slutten?
Mesker dere da med alt bryggevannet (får dere plass til det?) , eller fyller dere opp til ønsket kokevolum i etterkant?
Hvordan er utbyttet?

På forhånd takk!
 
Første gang skyllet jeg ikke, og jeg endte opp med litt under 19 liter med vørter. Begynte da med 23 liter innmesking. Det ble riktignok godt øl av dette. Andre gang så skyllet jeg, og jeg fikk trolig godt utbytte. Har ikke beregnet helt enda. Men synes at jeg fortsatt hadde søtsmak i masken. Neste gang vil jeg ha maltrøret på en bøtte og skylle ut masken der, i stedenfor opp i Speidelen.

Sist så brukte jeg et omstendelig meskeskjema som varmet opp hele mesken til 75 grader, før det var på tide å skylle ut malten.
 
Jeg bruker å skylle. Løfter opp maltrøret og heller på vann, en prosess som ikke er spesielt optimal, men som fungerer bra med litt trening. Utbyttet mitt er typisk rundt 75-80%.
 
Tar utmesking på 78 grader i 10 til 15 min. Har i mellomtida varma opp ca 8 - 9 liter vatn til omlag 80 grader. Hevar maltrøyret, og tømmer forsiktig over det oppvarma vatnet før mesken har fått satt seg i maltrøyret. Trur det er litt viktig. Står maltrøyret for lenge i heva stilling vil mesken siga saman etter kvart som vørteren renn av. Det vert då vanskeligare og tregare å få skyllevatnet til å renna gjennom mesken. Flytter maltrøyret over til ein gjæringsdunk for avrenning av siste rest, mens Speidelen jobbar seg opp mot koking.
Utbyttet ligg oftast på omlag 80 %. Dette er brukt på ein 50 liters Speidel.
 
Jeg etterskyller med noen få liter (80 C) vann etter at maltrøret er hevet opp, og bruker en sleiv til å stikke i malten for å få ut mest mulig.

Lar det renne av ca 20 minutter.

Oppnår mellom 75 og 80%

Koker inn til ca 20 liter.

r
 
Jeg lar maltrøret dryppe av seg litt, så setter jeg maltrøret i ei stor bøtte. Jeg roter rundt i malten for å ødelegge kanalen etter midtstanga, legger på rista igjen og heller over en 5-7 liter med 77 °C vann. Lar det renne av seg mens det koker opp. Heller det tilbake til kjelen i flere omganger. Dette er en lite grundig skylling, så SG kommer sjelden under 1030 til 1020.
Jeg kjører konsekvent 5 stegs meskeprogram. Mostly because I can. Jeg kan ikke fatte at man ikke skal bruke de mulighetene Speidel gir, det er jo ikke noe mere arbeid. Jeg har tross alt betalt for det!
Typisk: Mesker inn på 38 °C, lar det stå 15-30 minutter. Etter innfallsmetoden. Så har jeg et protein-steg, vanligvis bare 5 minutter på 52 °C. Kun for å slippe omprogrammering. Så 62 °C, varierer det 15-30 minutter, så vanligvis 30 minutter på 65-69 °C, samme temperatur som en-stegs mesk, så 72 °C i 10-30 minutter og avslutter med 10 minutter på 77 °C. Lav temperatur/lang tid for gjærbar vørt  og omvendt. Det går sikkert an å gjøre det hurtigere, men da jeg fulgte instruksjonsboka fikk jeg høyst variabel effekt, men etter jeg la til 30 minutter på en-stegs temperatur er effektiviteten jevn og mer enn god nok.
Nå har jeg justert opp maltmølla et hakk, så nå har effektiviteten falt til 80-85%, men lettere gjennomskylling og mindre maltreser i vørten (fisker ut det meste med dørslag).

janh 
 
Gode tips her for en som nettop har bestillt Speidel 50L. Jeg kommer til å lagre stortsett på fat og trenger nå også å kjøpe inn noen flere av disse. Ser at petit selger 50L fat fra Speidel. Noen som har erfaringer med denne kontra 2-3 Cornelius fat. Dere som har 50L Speidel pleier dere å brygge litt sterkt øl som får plass i  2 Cornelius fat? Tror jeg kommer til å brygge øl på rundt 6-7%.
Brygger du fullt volum 50l, hva er da maks styrke(evt. i OG) på ferdigøl, forutsatt at man klarer et utbytte på 80%?
Som de aller fleste vi jeg jo få trøkt mest mulig ut av speidelen men det må jo lagres et sted også:)
 
Hadde ikke sett det fatet før. Har ingen 50 l fat selv, men fordelen med corneliusfat er nok at de er litt lettere å bære og at det passer 2 i et vanlig benkekjøleskap (eller kegerator/øleskap). Ellers så er jo også koblingene annerledes for å koble fatet til en tappekran.
 
brewing  completed
-----Cheers!-----

Speidelen forteller meg at bryggingen er ferdig, når jeg kikker oppi speidelen tenker jeg at det er nå det hele begynner  ;D

Har lagt om bryggingen med Speidelen noe. Brukte meskeprogrammet til janh og "reodor-røret" til BjarneHB. Utbyttet gikk en del opp, så hvis det holder seg der fremover er jeg meget fornøy, takk for tips  :skitbra:

2 brygg i dag
Juleøl 2011, OG 1070, utbytte 80%
Dry Irish Stout, OG 1042, utbytte 89%

Samt ny kjøler som tar 26l fra 100°C til 20°C på 10 min, gleder meg til springvannet blir vinterkaldt  :)

- Bjarte


Edit: trykkleif
 
Bjarte H skrev:
brewing  completed
-----Cheers!-----


Har lagt om bryggingen med Speidelen noe. Brukte meskeprogrammet til janh og "reodor-røret" til BjarneHB. Utbyttet

Kan du forklara evt linke til reodor.røyret og meskeprogrammet?
Roffe
 
neslekkim skrev:

Det er røret ja. Det eneste jeg har gjort anderledes er å feste en bit 15mm kobberrør på tvers av det røret som går opp. Gjennom den trer jeg slangen, slik at jeg får en svak whirlpool i vørteren under kjølingen. Da går ikke pumpa tett og alt trub og humle legger seg i midten. Meskeprogrammet har Janh skrevet lenger oppe på denne siden.
 
Jeg får kaste meg på!
Brygger selv med Speidel/20 l, og har erfart at effektiviteten kan være litt i det laveste laget.
Selv har jeg valgt å stille møllegapet på ca 1,5 mm, røre i mesken 2 - 4 ganger i forbindelse med meskinga, en-stegs mesking og skylle ut med vann på ca 75 - 76 grader (ca 4 liter). Ved siste brygg var jeg oppe i en effektivitet på ca 76%, noe som jeg vurderer å være rimelig bra.
Jakten på høyere effektivitet er vel først viktig når vi ønsker OG på >1.060 - 1.070? så det er vel da vi må være kreative.
Har ikke hatt problemer med spesielt uklar vørter. De fleste uklarheter blir jo borte etter gjæring og lagring på fat et par uker.
Det jeg imidlertid kunne tenke meg å diskutere litt nærmere er  JanH's opplegg ved mesking. Som han sier, har vi jo betalt for å kunne styre temperaturen med "jernhånd", og dette med en periode på ca 60 grader og en på ca 70 grader, og ikke minst lengden på disse periodene har jo vært gjenstand for en lengere artikkel på Forum før (Det lille ekstra ../Av Andrie Otte og oversatt av Eduard M). Lang periode på ca 60 og kort på ca 70 gir mer gjærbar vørter og vice versa. Og Jan: Er det da egentlig noen vits med en mellomperiode på 65 - 69 grader?
Er det noen av dere som har gjort seg noen tanker om dette?
Ellers har jeg registrert at bruken av dette "spesialrøret" visstnok også skulle bidra til bedre skumfasthet. Her føler jeg selv at jeg har mye å lære, så det kunne jo også vært artig å høre om noen har noen synspunkter på det :)

Paal J
 
Røret ser genialt ut! Skal absolutt vurdere å mekke noe sånt. Utrolig smart å bruke det til å få whirpool-effekt også.

Bjarte H: Bruker du hel humle eller pellets?
 
Arne M skrev:
Røret ser genialt ut! Skal absolutt vurdere å mekke noe sånt. Utrolig smart å bruke det til å få whirpool-effekt også.

Bjarte H: Bruker du hel humle eller pellets?
Begge deler, men oftest pellets.
 
Jeg har et godt stykke med Ø12mm rett kobberrør til overs hvis det er noen som skal bygge et slikt reodor-rør.
 
Jeg har laget et whirpool rør til speidelen som fungerer ganske bra. Det man trenger er 15 mm kobber rør og bøyeverktøy fra Clas, Biltema eller Jula..
Bildene forteller vel det meste. :skitbra:
 

Vedlegg

  • Whirlpool Tube 1.jpg
    45,4 KB · Sett: 741
  • Whirlpool Tube 2.jpg
    49,7 KB · Sett: 688
BjarneHB skrev:
bra. Det man trenger er 15 mm kobber rør og bøyeverktøy fra Clas, Biltema eller Jula..
Bildene forteller vel det meste. :skitbra:
samt litt kunnskap og utstyr til lodding  :)
 
Tilbake
Topp