Bunnfall fester seg til siden på flaska

Hoppalong

Norbrygg-medlem
Hei
Brygget en IPA for ca tre uker siden. Den har nå stått til karbonering på flaske siden forgie helg. Men som bildet viser faller ikke bunnfallet til bunnen. Det klistrer seg derimot til siden på flaska. Når jeg rister så vidt på flaska går ølet fra krystallklart til tåkete...

Noen her som har noen tips til hvordan jeg skal få dette til å legge seg i bunnen? Kjangsen for at dette virvler opp er vel større om det blir hengende der det er nå?




763a0c9f4307ee53bc8d5a8544468412.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Forsøkt å riste en flaske og la den bunnfelle igjen? Har hatt lignende tilfeller hvor det har hjulpet. Riktignok har det ikke vært like mye som du har her.
 
Jeg slår et slag for å bruke CBC1, F2 eller sjampis-gjær til karbonering. Frisk og arbeidsvillig gjær som klistrer seg til bunnen som om en skulle brukt lim. Når vi kjørte til Tautra forrige helg så var de eneste flaskene som var klare de flaskene som var karbonert med CBC1. Jeg kjøper en 11g pakke, deler den i tre og lager små vakuumpakkede gjærposer som jeg legger i kjøleskap eller fryser.

Disse gjærsortene (inkl sjampisgjær) kan bare spise mono- og disakkarider så du har mindre sannsynlighet for flaskebomber eller overkarbonerte flasker fordi gjæren din ikke nå vil finne på å brenne maltose eller noe slikt.

Nå skal det sier at de andre var karbonert med brettanomyces og brett kan ikke engang stave flokkulering. :-/
 
Takker for flotte svar. Jeg skal forsøke å riste og sette kaldt nå påSøndag. Rapportere tilbake etter det.

Takker også for interesant svar Per Buer. Gjør du forøvrig noe for å få bort den originale gjæren før du tilsetter CBC1? Filterering, omstikk etc?
Når/ hvordan er det du tilsetter denne gjæren? Rehydrer du den?

Jeg skal flaske et nytt brygg den 25. kunne tenke meg å forsøke dette da....
 
Nei, jeg filterer ikke bort den originale gjæren. I og med at jeg stort sett brygger med brett så er det helt essensielt at det kommer brett-gjær på flaskene som kan jobbe med ølet i årevis.

Jeg rehydrerer gjæren som med annen tørrgjær (35-40 grader - temperaturen er visstnok viktigere enn en tror). Hvis jeg flasker direkte fra gjæringskaret så bruker jeg pipette i hver flaske for å for å den på plass - evt. så rører jeg den forsiktig ut i gjæringskaret før jeg flasker. Dette er en del av prosessen min for å redusere oksygeneksponering ifm flasking (viktig på sure og humledrevne øl).

Edit: Merk at den originale gjæren er fullstendig sjanseløs på å karbonere i forhold til frisk gjær i store mengder. Derfor er filtrering uinteressant.
 
Sist redigert:
Nei, jeg filterer ikke bort den originale gjæren. I og med at jeg stort sett brygger med brett så er det helt essensielt at det kommer brett-gjær på flaskene som kan jobbe med ølet i årevis.

Jeg rehydrerer gjæren som med annen tørrgjær (35-40 grader - temperaturen er visstnok viktigere enn en tror). Hvis jeg flasker direkte fra gjæringskaret så bruker jeg pipette i hver flaske for å for å den på plass - evt. så rører jeg den forsiktig ut i gjæringskaret før jeg flasker. Dette er en del av prosessen min for å redusere oksygeneksponering ifm flasking (viktig på sure og humledrevne øl).

Edit: Merk at den originale gjæren er fullstendig sjanseløs på å karbonere i forhold til frisk gjær i store mengder. Derfor er filtrering uinteressant.

Betyr dette at Champis gjæren på en måte trekker original gjæren med seg ned?
 
Nei, men siden den originale gjæren neppe rekker å formere seg noe særlig vil over 90% av gjæren være sjampis-gjær.
 
Tilbake
Topp