Det var den ja. Er det veldig tydelig diacetyl eller mer et hint av det?Det er sikkert Urquell du tenker på.
Men du finner det i norsk pils også.
Har du noen fra dem å anbefale?Også en grei mengde diacetyl i øla til Fullers
Den er en av de vanligste pilsnerne det er aller lettest å merke det i, så du bør absolutt være i stand til å gjenkjenne det.Det var den ja. Er det veldig tydelig diacetyl eller mer et hint av det?
Fra Imperials beskrivelse av sin versjon av gjæren deres; A09 Pub: Be sure to give beers made with Pub a sufficient diacetyl rest.Også en grei mengde diacetyl i øla til Fullers
Har hatt samme problemet med mine ipa’er, og dumpa MYE. Men jeg (tror) at det (for min del) er diacetyl (som for meg har en «vellagra-søppeldunk-juice» aroma), kombinert med fruktigheta fra humla, som gir en kvalmende avsmak. Lagde noen liter ipa av litt overskudd etter en Wit heromdagen (citra&amarillo), lot humla bli på gjæringkaret i ca 2 uker, og den ble fin. Mye opplevd bitterhet, men ellers helt ok.Ok, det har jeg ikke fått med meg. Kan ikke si jeg har merka det, men så har ikke ipa'ene mine vært særlig vellykka i det siste, heller. Så da stoler jeg på deg.
Diacetyl burde ikke være et problem i ales, men hopcreep kan føre til det, har jeg forstått. Normalt vil jo modningsfasen ved ca. værelsestemperatur rydde unna diacetyl, men ved hopcreep får jo gjæren hele tida nytt sukker.Har hatt samme problemet med mine ipa’er, og dumpa MYE. Men jeg (tror) at det (for min del) er diacetyl (som for meg har en «vellagra-søppeldunk-juice» aroma), kombinert med fruktigheta fra humla, som gir en kvalmende avsmak. Lagde noen liter ipa av litt overskudd etter en Wit heromdagen (citra&amarillo), lot humla bli på gjæringkaret i ca 2 uker, og den ble fin. Mye opplevd bitterhet, men ellers helt ok.
Men med denne blir det bare 2 dager (varm) + 2 dager (kald) på humle, så over på fat/secondary. Og så en gjæringsrunde nr 2.
Mmm - har hvertfall hatt hell med å la (ne)ipa’ene stå 1-2 uker etter tørrhumling i romtemp. Og grunnen til at jeg mistenker diacetyl er at jeg har blitt svært følsom for det, såpass ille at jeg misliker smaken av de fleste fabrikkpils, og Urquell smaker jævlig, (trist, egentlig).Diacetyl burde ikke være et problem i ales, men hopcreep kan føre til det, har jeg forstått. Normalt vil jo modningsfasen ved ca. værelsestemperatur rydde unna diacetyl, men ved hopcreep får jo gjæren hele tida nytt sukker.
Og så produserer jo ulike typer ulike mengder med diacetyl - eller rettere sagt forløperen, acolat.
aha - du har også opplevelsen av at fabrikkpils er ille - og mener det er diacetyl. Da er vi to!!Mmm - har hvertfall hatt hell med å la (ne)ipa’ene stå 1-2 uker etter tørrhumling i romtemp. Og grunnen til at jeg mistenker diacetyl er at jeg har blitt svært følsom for det, såpass ille at jeg misliker smaken av de fleste fabrikkpils, og Urquell smaker jævlig, (trist, egentlig).
Hjernen har jo en snurrig strategi for å håndtere aromaer. I de fleste tilfeller nyttig, (folk tolererer feks å bo i Moss), i andre tilfeller buhuu, (feks en kjent Corona-ettervirkning - hvis men ikke har en forkjærlighet for lukten av avføring, da)
aha - du har også opplevelsen av at fabrikkpils er ille - og mener det er diacetyl. Da er vi to!!
Urquell er så gjennomført at den kommer ut på den andre sida for meg, om du skjønner hva jeg mener. Jeg har kommet fram til at jeg egentlig liker den.
Jeg har ihvertfall fått samme smaken i hjemmebrygget pils jeg har fatet for tidlig. Og lagret det ut (i romtemp), i løpet av noen uker. Det har i tilleg hjulpet å tilsette mer gjær. Så for min del er det noe gjæren rydder opp i.Jeg har lurt litt på om det ikke er en ubalanse du reagerer på. Norsk industri pils skårer vel generelt ganske lavt på IBU skalan og vil skape en kjip søtlig ubalanse som du kanskje oppfatter som diacetyl? Jeg nekter å tro at det er diacety i samtlige "pils". Jeg merker ihvertfall ikke no
Yup, enig, (ikke at jeg foretrekker Ringnes, den har en weird metallisk/kjemisk smak, men Frydenlund likte jeg veldig godt ... før .. og er grei nok nå). Aass og Hansa merker jeg mindre av denne smaken i, (men den er der).For ordenskyld skal det nevnes at jeg merker diacetyl i Ringnes, Frydenlund og Mack,
men ikke i f.eks Aass eller Hansa
Likevel foretrekker jeg Ringnes og Frydenlund fordi jeg bl.a syntes de er bedre balansert
For et par år siden fikk jeg en halvliter som smakte bortimot meierismør. Etter det har jeg kjent det i alle påfølgende Ringnes pils, men ikke så ille da som den helt totalt ødelagte.diacetyl i Ringnes