Butikk- og poløl med diacetyl?

Om jeg husker rett er det minst en øl der ute som er kjent for å ha diacetyl i seg. Tror det er noe tsjekkisk, men jeg husker ikke navnet.

Finnes det andre eksempler i butikk eller på polet?

Jeg er ikke helt sikker på hvordan diacetyl lukter og smaker og ønsker å lære meg det.
 
Ang Fullers så er det mer en nok i ESB på polet og London Pride på noen butikker også.
 
Sist redigert:
Også en grei mengde diacetyl i øla til Fullers
Fra Imperials beskrivelse av sin versjon av gjæren deres; A09 Pub: Be sure to give beers made with Pub a sufficient diacetyl rest.

Om jeg ikke husker feil, har Fullers et litt spesielt gjæringsregime - beskrevet her - som går ut på å senke temperaturen til 6 grader før gjæringsprosessen er ferdig . Det gjøres for å ta vare på esterprofilen, i følge artikkelen. Det virker som en rimelig tvilsom teori, men det gir mening hvis det er diacetylen de vil bevare.
 
Ok, det har jeg ikke fått med meg. Kan ikke si jeg har merka det, men så har ikke ipa'ene mine vært særlig vellykka i det siste, heller. Så da stoler jeg på deg:).
Har hatt samme problemet med mine ipa’er, og dumpa MYE. Men jeg (tror) at det (for min del) er diacetyl (som for meg har en «vellagra-søppeldunk-juice» aroma), kombinert med fruktigheta fra humla, som gir en kvalmende avsmak. Lagde noen liter ipa av litt overskudd etter en Wit heromdagen (citra&amarillo), lot humla bli på gjæringkaret i ca 2 uker, og den ble fin. Mye opplevd bitterhet, men ellers helt ok.

Men med denne blir det bare 2 dager (varm) + 2 dager (kald) på humle, så over på fat/secondary. Og så en gjæringsrunde nr 2.

MODERATORKOMMENTAR: Dette innlegget og de umiddelbart følgende er flytta fra en annen tråd. (https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/page-936#post-585898)
 
Sist redigert av en moderator:
Har hatt samme problemet med mine ipa’er, og dumpa MYE. Men jeg (tror) at det (for min del) er diacetyl (som for meg har en «vellagra-søppeldunk-juice» aroma), kombinert med fruktigheta fra humla, som gir en kvalmende avsmak. Lagde noen liter ipa av litt overskudd etter en Wit heromdagen (citra&amarillo), lot humla bli på gjæringkaret i ca 2 uker, og den ble fin. Mye opplevd bitterhet, men ellers helt ok.

Men med denne blir det bare 2 dager (varm) + 2 dager (kald) på humle, så over på fat/secondary. Og så en gjæringsrunde nr 2.
Diacetyl burde ikke være et problem i ales, men hopcreep kan føre til det, har jeg forstått. Normalt vil jo modningsfasen ved ca. værelsestemperatur rydde unna diacetyl, men ved hopcreep får jo gjæren hele tida nytt sukker.

Og så produserer jo ulike typer ulike mengder med diacetyl - eller rettere sagt forløperen, acolat.
 
Diacetyl burde ikke være et problem i ales, men hopcreep kan føre til det, har jeg forstått. Normalt vil jo modningsfasen ved ca. værelsestemperatur rydde unna diacetyl, men ved hopcreep får jo gjæren hele tida nytt sukker.

Og så produserer jo ulike typer ulike mengder med diacetyl - eller rettere sagt forløperen, acolat.
Mmm - har hvertfall hatt hell med å la (ne)ipa’ene stå 1-2 uker etter tørrhumling i romtemp. Og grunnen til at jeg mistenker diacetyl er at jeg har blitt svært følsom for det, såpass ille at jeg misliker smaken av de fleste fabrikkpils, og Urquell smaker jævlig, (trist, egentlig).
Hjernen har jo en snurrig strategi for å håndtere aromaer. I de fleste tilfeller nyttig, (folk tolererer feks å bo i Moss), i andre tilfeller buhuu, (feks en kjent Corona-ettervirkning - hvis men ikke har en forkjærlighet for lukten av avføring, da)
 
Mmm - har hvertfall hatt hell med å la (ne)ipa’ene stå 1-2 uker etter tørrhumling i romtemp. Og grunnen til at jeg mistenker diacetyl er at jeg har blitt svært følsom for det, såpass ille at jeg misliker smaken av de fleste fabrikkpils, og Urquell smaker jævlig, (trist, egentlig).
Hjernen har jo en snurrig strategi for å håndtere aromaer. I de fleste tilfeller nyttig, (folk tolererer feks å bo i Moss), i andre tilfeller buhuu, (feks en kjent Corona-ettervirkning - hvis men ikke har en forkjærlighet for lukten av avføring, da)
aha - du har også opplevelsen av at fabrikkpils er ille - og mener det er diacetyl. Da er vi to!!

Urquell er så gjennomført at den kommer ut på den andre sida for meg, om du skjønner hva jeg mener. Jeg har kommet fram til at jeg egentlig liker den:).
 
aha - du har også opplevelsen av at fabrikkpils er ille - og mener det er diacetyl. Da er vi to!!

Urquell er så gjennomført at den kommer ut på den andre sida for meg, om du skjønner hva jeg mener. Jeg har kommet fram til at jeg egentlig liker den:).

Jeg har lurt litt på om det ikke er en ubalanse du reagerer på. Norsk industri pils skårer vel generelt ganske lavt på IBU skalan og vil skape en kjip søtlig ubalanse som du kanskje oppfatter som diacetyl? Jeg nekter å tro at det er diacety i samtlige "pils". Jeg merker ihvertfall ikke no
 
Jeg har lurt litt på om det ikke er en ubalanse du reagerer på. Norsk industri pils skårer vel generelt ganske lavt på IBU skalan og vil skape en kjip søtlig ubalanse som du kanskje oppfatter som diacetyl? Jeg nekter å tro at det er diacety i samtlige "pils". Jeg merker ihvertfall ikke no
Jeg har ihvertfall fått samme smaken i hjemmebrygget pils jeg har fatet for tidlig. Og lagret det ut (i romtemp), i løpet av noen uker. Det har i tilleg hjulpet å tilsette mer gjær. Så for min del er det noe gjæren rydder opp i.
Man kan bli hypersensitiv på lukt - jeg har ikke spesielt god luktesans, men visse lukter merker jeg veldig fort. Bærfis er ett eksempel - kan lukte den på 10 m hold. Harskt fett++ er en annen, (kona er like sensitiv for den), vi renser oppvaskmaskinen én gang i uka med først salmiakk, så klor). Mange andre merker ikke denne lukten, (har du kjent den kjipe lukten det ofte er på drikkeglass i kantiner)?.
For meg så utviklet dette seg rett etter usmak-kurset. Der slet jeg litt med å plassere de, (diacetyl, DMS, og acetyldehyd). Jeg smakte at det var noe der, men greid ikke å "plassere" smaken. kanskje underbevistheten min har jobba videre på høygir, og danna litt for mange nevrale koblinger opp mot aromaene.
Før dette kurset hadde jeg ikke problemer med industripils. Etter ..... blæh. Allikevel er jeg elendig på å "analysere" smakene i en IPA. Det er jo ikke akkurat en superkraft å kjenne kjipe smaker- det er ganske forstyrrende.
 
Sist redigert:
For ordenskyld skal det nevnes at jeg merker diacetyl i Ringnes, Frydenlund og Mack,
men ikke i f.eks Aass eller Hansa
Likevel foretrekker jeg Ringnes og Frydenlund fordi jeg bl.a syntes de er bedre balansert
 
For ordenskyld skal det nevnes at jeg merker diacetyl i Ringnes, Frydenlund og Mack,
men ikke i f.eks Aass eller Hansa
Likevel foretrekker jeg Ringnes og Frydenlund fordi jeg bl.a syntes de er bedre balansert
Yup, enig, (ikke at jeg foretrekker Ringnes, den har en weird metallisk/kjemisk smak, men Frydenlund likte jeg veldig godt ... før .. og er grei nok nå). Aass og Hansa merker jeg mindre av denne smaken i, (men den er der).

Det er jo en grunn til at diacetyl er brukt endel i Tsjekkisk pils - fordi den brukes for å balansere ut smaken. En kompis av meg smakte på Haandverker Pils - som jeg ikke smaker diacetyl i - og synes den smakte tynt .. som lettøl.

Jeg legger vel merke til det og henger meg opp i det. Uten sammenlikning forøvrig, så er det jo endel som har ekstreme reaksjoner på smak/lukt, synsinntrykk, (feks en særegen fargetone), eller lydfrekvens, feks pga ett traume. Det kan være ekstremt spesifikt.

Hjernen er kompleks, den kan undertrykke en uutholdelig lukt etter kun kort tid, samme med smerte, og flere andre sanseinntrykk. At noen kjenner én spesifikk lukt tydelig har nok lite å gjøre med sanseorganet, og mest å gjøre med hvordan hjernen prosesserer det. Bortsett fra såkalte 'superluktere' da - de har faktisk flere sanseceller i nesegangen.
 
Tilbake
Topp