Bygge gjæringsskap?

Hei.
Har vurdert å kjøpe et kjøleskap med plass til to bøtter for å gjære. Har en STC1000 og tenkte på frostvakt som varmekilde.
Ettersom jeg ikke finner noen billige kjøleskap på finn så har jeg kommet innpå tanken om å bygge et.

Noen som har gjort dette eller har tenkt på tanken, men latt være?

Har et ekstrarom jeg skal ha alt stående på som holder rundt 10 grader.

Er det enklest å kjøpe inn slike varmebelter å bruke og ha en STC til vært spann eller burde bøttene være inni et mindre lukket rom?
Kan jo bygge en enkel løsning med panelplater eller lignende for å stabilisere temperaturen rundt bøttene litt.
Får ikke til å senke temperaturen som ved et kjøleskap, men skal vel gå greit så lenge temperaturen i rommet er lavt?

Hei,

Jeg har bygget om et Coca cola skap til gjæringsskap. Skapet ble kjøpt på finn.no, og jeg bygget det om med en STC1000 og en frostvakt i fra biltema. Jeg kan ha to gjæringskar inni der av gangen, og skapet fungerer helt utmerket.

Med litt tålmodighet finner du nok et slikt skap, og det vil nok gi deg bedre kontroll på temperaturen enn å bruke et rom for dette.

Hei.
Har et Colaskap som jeg også vil bruke som gjæringskap men trenger veiledning hvordan dette gjøres.

Testet en av stc100 mine eit rom som holder ca 12 grader og da kun med et varmebelte og ikke kjøling. Gjærer rundt 19 grader og funker perfekt :)

Easybrew

Hei.
Jeg har stc 1000 delen så jeg trenger rettledning for og koble den til kjøleskapet.
Dette burde jeg ha opplyst i spørsmålet.

Mener du til standalone operasjon? Altså uten stc?

Har brukt kun frostvakt noen ganger til startere, men med stc i tillegg, og hvis du har en dag eller to til å skru den til så funker det til dels. Den overskyter veldig pga restvarme i elementet. Til et så lite volum som starter kunne man lukte det av starteren. Ikke isolert probe.

Tenkte standalone. Keep it simple. Har en kjeller med fin temp for pilsnergjæring, men må passe på at tempen ikke synker. Derfor hadde jeg tenkt å skru sammen et gjæringsskap med en liten varmekilde som kan bufre evt. temperatursvingninger i kjelleren som sådan.

Problemet er at du ikke får målt temperatur på vørter, som egentlig er den du skal kontrollere.

Ikke i begynnelsen, som er den aller viktigste fasen å ha kontroll på. Under denne fasen kan du se en temperaturforskjell på 3-4 grader over ambient. Litt alt ettersom hva ambient er, men dog, det utvikles varme.

De 3-4 gradene kan være nok til at ølet endrer merkbart karakter ifht planen, og i verste fall får feilsmaker.

Ikke for å svartmale, du lager god øl hvis du har kontroll på det som skjer. Men hvis du vil ha kontroll på hva som skal skje så trenger du en ekstern termostat ala stc.

Tilbake
Topp