Bygge resirkulerende meskekjele

Usikker på om dette er riktig underforum, men det virket som om utstyrsforumet dreide seg om konkret utstyr og ikke bygging...

Anyway...

Jeg har veldig lyst til å bygge en resirkulerende meskekjele med pumpe. 70 liter tenker jeg er en grei størrelse, da jeg nå bruker et 66l meskekar (Igloo).

Har noen en oppskrift, link til beskrivelse, tegninger etc. for dette? Samt en detaljert forklaring av hvordan det fungerer?
 
Vel. Enkleste måten er jo å sette ei pumpe på utgangen, feste en slange til denne og ha slangen oppi karet igjen.

Tror du bør definere litt mer hva du er ute etter. Herms? Manifold? Falskbunn? Kjele? Kjøleboks? Kunne pumpe videre til kok?

Selv bruker jeg falskbunn og herms. Enkel silikonslange som flyter oppå mesken til retur. Med en treveis-ventil kan jeg rute flowen enten tilbake til meskedunken, eller til kokekjelen. March-pumpe og en dumpventil etter denne.
 
Er mye DYI tråder under utstyrsforumet. Bare å søke litt på stikkord som meskekar, silbunn, herms, rims osv.

Noen spesiell grunn til at du vil over til kjele? Det går fint an å sette pumpe på en kjøleboks. Ønsker du å stegmeske uten å tilsette mer vann kan en mini herms eller rims kobles inn i kretsen.
 
Har noen en oppskrift, link til beskrivelse, tegninger etc. for dette? Samt en detaljert forklaring av hvordan det fungerer?

I ein meskekjele bør du ha ein silbotn nederst. Så må du henta ut vørter frå undersida av denne silbotnen. Det vanlege er å bruka ein "pick up tube" som er kobla til gjennomføringa i kjelen (der du har ein krane på utsida) og pickuptuben går ofte gjennom silbotnen frå oversida. Silbotnen bør ha relativt lite volum under - eg brukar 2 liter i min meskekjele. Du finn også silbotnar som har høge bein som då er rekna på å stå montert OVER gjennomføringa i kjelen. Det funkar sikkert også greit - men du må kanskje meska litt lenger pga. at meskevatnet er litt tynnare (meir vatn).

Så vil du trenga ei pumpa som du koblar til kranen på utsida - enten via slangar eller direkte på kranen. Du pumpar vørter vidare til toppen av kjelen. Det greiaste er å laga ei gjennomføring i toppen av kjelen også slik at du kan han lokket på kjelen når du meskar.

Dei fleste brukar pumper som har magnetisk drift - dvs. at pumpemotoren drar rundt impelleren i pumpehuset vhja magnetisme slik at det ikkje er noko aksel mellom motor og impeller. Det er idag fleire variantar her: Iwaki MD-xx, March PL-... og Speidelpumpa (Xylem) samt ei rad 12 volts pumper også - og sikkert også andre.

Så vil du trenga varme enten under meskekjelen (altså ei kokeplate) eller du vil trenga noko du kan varma vørteren som sirkulerar med (f.eks. HERMS). Eg brukar plate under kjelen min - ei vanleg plate. Plata mi er styrt av ein PID-kontrollar som har temperaturmåling på uttaket frå kjelen (og temperaturmålaren er ein såkalt PT100 sensor).

Sirkulering på toppen av kjelen kan gjerast på fleire måtar - eg har ein silikonslange på innsida i kjelen som ligg oppå mesken og eg brukar ofte litt tynn mesk (= litt lenger mesketid).

Eg plar sirkulera kontinuerleg frå start til slutt av meskinga - men andre gjer det sikkert annsleis. Det du vil sjå er at mesken vil etter kvart bli krystallklar (vel - med litt farge då) etter kvart som du sirkulerar. Innimellom så kan det henda eg rører litt i øverste del (4/5) av mesken for å motvirka kanaldannelse.

PID kontrollaren heldt primært temperaturen stabil (samans med kokeplata) og den kan også brukast når ein skal meska på fleire temperaturar.
 
Takk for gode svar. Jeg må presisere: Det viktigste med et slikt spørsmål som dette er jo egentlig å høre andres erfaringer, hvordan de har løst spesifikke ting etc. Og det har det jo kommet mye av :)

Ang. kjele så tenkte jeg i utgangspunktet at det var best/enklest. Men jeg skjønner nå, når jeg ser spørsmålene og tenker litt, at dette må kunne gjøres med en kjøleboks også. Jeg så en ganske elegant løsning som gikk på å pumpe vørteren ut av karet/boksen og gjennom et varmeelement, og en PID og sensor tilkoblet denne. Da gjør man ingen modifikasjoner på selve boksen, noe som jo vil være rimelig risikabelt med en kjøleboks. Dette er vel egentlig et HERMS-oppsett, er det ikke? I.o.m. at man ikke varmer malten direkte?

katla: Det du beskriver der er rimelig nært det jeg i utgangspunktet tenkte, bortsett fra at jeg gjerne vil ha et varmeelement i kjelen også, da jeg ikke har tenkt å hacke den fine induksjonstoppen på kjøkkenet. Evt. er det mulig å kjøpe en separat induksjonsplate og koble en PID til denne, selvsagt. Men jeg liker tanken på å varme opp vørteren utenfor, og det vil jo kunne gjøres like enkelt med en kjele som en boks.

Det jeg har nå er en kjøleboks med kobbermanifold. Den har også kran, men da jeg prøvde å bruke denne - koblet til manifolden med en liten silikonslange - så fungerte det katastrofalt dårlig. Det rant nesten ikke i det hele tatt, og etter et par minutter var det ikke engang mulig å suge ut vørteren direkte på kranen. Så i det siste har jeg brukt hevertprinsippet for å tappe ut vørteren, med en silikonslange koblet til manifolden og opp av karet. Og det vil vel kunne brukes i et rimssystem også, selv om jeg har veldig lyst å få kranen til å fungere slik at det er enklere å kontrollere hastigheten.
 
Har du prøvd å tappe via krana flere ganger? Eller kun en gang, og da skar det seg? Hvor store er slissene i manifolden? Og hvis den er løst satt sammen (altså at bitene ikke er loddet sammen eller noe) så kanskje den falt fra hverandre i mesken og gikk tett? Har selv stått to-tre ganger med hansker på hendene og plastpose utenpå der med henda nedi mesken for å prøve å fikse løs manifold..

Du får mest sannsynlig ikke til å bruke en induksjonsplate til å fungere med en PID uten å modde den, da man ofte må skru de på manuelt.
Det er flere her som har laget kompakte herms-løsninger ved å putte en kobberkveil inni en vannkoker, og styre vannkokeren med en PID. Min løsning er et 3kW element i en tiliters kjele med kobberkveil oppi.

For å justere hastigheten så bør du sette en kran etter pumpa, ikke før pumpa.
 
Har aldri brukt ut200. Det er lite volum i kokeren, så du kan risikere at releet slår veldig fort ut og inn. Jeg ser at pidden slår ut og inn ca hvert sekund når tempen er nådd.
 
Jeg tror ikke en ut200 kan brukes til det, uten at jeg er helt sikker.

Når det gjelder tappeproblemene: Jeg sto også med hendene nedi mesken - og det var rimelig varmt, selv med tykke bryggehansker - men jeg fant ikke noen fysisk årsak som jeg kunne identifisere. Men noe må det jo være. Manifolden er ikke loddet sammen, men akkurat om delene hadde løsnet var en av tingene jeg forsøkte å finne ut av. Jeg har ikke forsøkt etter den katastrofen, men jeg må nok gjøre litt forsøk. Når det gjelder kran etter pumpen har du selvsagt rett - det gikk litt fort i tankebanene der.

Ellers: Kobberspiralen i vannkokeren eller en kjele er jo egentlig rimelig genial
:)
 
13mm alu rør. Spente opp et 75 mm rør dreiebenken. Lav hastighet og holde/styre det bortover. 2 manns jobb. 6 meter rør feier glatt ned lysrørene i taket når du prøver å start benken og holde røret samtidig.
 
Må man ikke gjøre noe så den ikke skrur av strømmen når det begynner å koke?

Det er ikke noe problem. Høyeste ønskelige temperatur er 78 grader under utmeskingen. Du regulerer temperatur på vørteren som sirkulerer gjennom kobberspiralen. Varmeutvekslingen er så effektiv at vannet i vannkokeren vil ha omtrent samme temperatur, maks et par grader varmere.

Så temperatur i selve vannkokeren når aldri 100 grader, det sørger PIDen for.
 
Hm, jeg mente de fleste vannkokere også skrudde seg av hvis man kutta strømmen, men etter en kjapp sjekk her ser jeg at det ikke stemte med vår ihvertfall :)
 
Hm, jeg mente de fleste vannkokere også skrudde seg av hvis man kutta strømmen, men etter en kjapp sjekk her ser jeg at det ikke stemte med vår ihvertfall :)

Mener at det er slik at de fleste "vanlige" vannkokere har en fysisk bryter som bestemmer av eller på, det eneste som tripper bryteren tilbake til av er termostaten. Så selv om strømmen blir dratt ut står denne fysiske bryteren i på-posisjon. Hvis det koker (lenge nok) så tripper termostaten denne bryteren til å gå tilbake til av.
 
Tilbake
Topp