Takk for gode svar. Jeg må presisere: Det viktigste med et slikt spørsmål som dette er jo egentlig å høre andres erfaringer, hvordan de har løst spesifikke ting etc. Og det har det jo kommet mye av
Ang. kjele så tenkte jeg i utgangspunktet at det var best/enklest. Men jeg skjønner nå, når jeg ser spørsmålene og tenker litt, at dette må kunne gjøres med en kjøleboks også. Jeg så en ganske elegant løsning som gikk på å pumpe vørteren ut av karet/boksen og gjennom et varmeelement, og en PID og sensor tilkoblet denne. Da gjør man ingen modifikasjoner på selve boksen, noe som jo vil være rimelig risikabelt med en kjøleboks. Dette er vel egentlig et HERMS-oppsett, er det ikke? I.o.m. at man ikke varmer malten direkte?
katla: Det du beskriver der er rimelig nært det jeg i utgangspunktet tenkte, bortsett fra at jeg gjerne vil ha et varmeelement i kjelen også, da jeg ikke har tenkt å hacke den fine induksjonstoppen på kjøkkenet. Evt. er det mulig å kjøpe en separat induksjonsplate og koble en PID til denne, selvsagt. Men jeg liker tanken på å varme opp vørteren utenfor, og det vil jo kunne gjøres like enkelt med en kjele som en boks.
Det jeg har nå er en kjøleboks med kobbermanifold. Den har også kran, men da jeg prøvde å bruke denne - koblet til manifolden med en liten silikonslange - så fungerte det katastrofalt dårlig. Det rant nesten ikke i det hele tatt, og etter et par minutter var det ikke engang mulig å suge ut vørteren direkte på kranen. Så i det siste har jeg brukt hevertprinsippet for å tappe ut vørteren, med en silikonslange koblet til manifolden og opp av karet. Og det vil vel kunne brukes i et rimssystem også, selv om jeg har veldig lyst å få kranen til å fungere slik at det er enklere å kontrollere hastigheten.