Jeg ville nok ikke kjørt så varmt, men gjæra overlever nok.Takk, det ble 810! Lagde en hurtigstarter, men da jeg lagde starteren så hadde jeg vørteren på 33°. Er nå litt redd for om lager-gjæra ikke tåler slik temp? Lite aktivitet i karet 10timer etter pitching på 17-18°... RRDWHAHB?
Min første steamer
Steamer - Partial Mash California Common Beer Homebrew Beer Recipe - Brewer's Friend
glemte å undersøke vannjustering på den her
Noen som har en formening
Oppskrifta er rappa fra Brewing Classic Styles. Ofte lurt å starte der, har jeg funnet ut.
Du fikk S-189 til å lage godt øl ved 17-18 grader?Snart er i morra i dag, og etter en nattts styrkende søvn skal jeg brygge mitt første forsøk på en steamer/california common. Jeg har funnet ut at det er godt. Riktignok har jeg ikke den riktige gjæren, så jeg burde vel sette øltypen i anførselstegn. Jeg prøver meg med s-189, den vil sikkert funke greit på 17-18 grader. (Den var helt utmerket på 16 grader, i alle fall.)
OG 1.052 (80% effektivitet), FG 1.012, 5,3% ABV (77% utgjæring). 35 IBU. Meske på 64 + 72. 70-80 ppm sulfat og klorid. Oppskrifta er rappa fra Brewing Classic Styles. Ofte lurt å starte der, har jeg funnet ut.
Malt til 32 liter før tapping
5,4 kg Simpson's lager
0,7 kg Mørkt münchener
0,5 kg Simpson's light crystal 105 EBC
0,3 kg Victory
0,1 kg Pale Choco
Humle
20 gr Northern Brewer @ 60
50 gr Northern Brewer @ 30
50 gr Northern Brewer @ wp 80/15
Gjær
Fermentis s-189
Det skal jo sies at dette er et halvmørkt øl, med flere smaksbidrag å dekke over eventuelle gjæringsfel med enn du har i en lys pils, men jeg mener at det blei veldig reint og fint. Og jeg har brukt s-189 tidligere, i sommer, på 16-17 grader til en en amerikansk lager, og den blei også vellykka. Så ja, test den gjerne mot w-34/70, jeg vil tro den klarer seg godt.Du fikk S-189 til å lage godt øl ved 17-18 grader?
Høres ut som potensiale for en split batch test mellom S-189 og W-34/70.
Men man må jo ikke legge seg der.Gullgraverøl:
Regnværsdagen brukes til å brygge California Common. Første forsøk på denne stilen. Ganske mørk maltbase, Northern Brewer og California Lagergjær. Ikke mye rom for tolkninger om man skal brygge noe som ligner Anchor steambeer.
Vis vedlegget 52633