California Common

MudGun skrev:
CC er uansett eit framifrå øl  ;D
Om ein først og fremst vil ha farge av mørkmaltet, er det ein god idé å tilsetje det mot slutten av meiskinga.
Men aller viktigst er å prøve og å smake  :beersmiley:

Lukke til med brygget
G

Takk for det! godt blir det nok uansett. Det er vel det som gjør hjemmebrygging så flott  :skitbra:
 
Har prøvd meg såvidt med denne gjæren før, men da i form av pilslignende forsøk. Denne gangen prøver jeg meg på en mer autentisk oppskrift.

Malt:

4,4 kg fawcett pale ale malt
900 gr lys munich malt
250 gr biscuit
250 gr crystal
70 gr pale chocolate

20 l vann på 74 grader til innmesk. Mesking i ~ 1 time på 64-66 grader (original bb30). Skylles med vann på 80 grader til passe mengde.
OG var 1.055
Humle:

20 gr 10.5 % northern brewer 60 min
30 gr 10.5 % northern brewer 15 min
30 gr 10.5 % northern brewer 1 min

Gjæres i to uker med wlp810. Pitcher en en liters aktiv starter når nedkjøling et gjort.Gjæres forresten en uke i rom som holder 13 grader før jeg flytter til et rom som holder omtrent 19 grader i en uke. Deretter blir det tapping, karbonering og kaldkræsjing så lenge jeg klarer å vente.
 
Malt:

4,4 kg fawcett pale ale malt
900 gr lys munich malt
250 gr biscuit
250 gr crystal
70 gr pale chocolate

24 liter vann til innmesk, jevn mesking på 66 grader. Skylling til rikelig vørter. Bruker beerbrew pluss en kjele til for koking, så jeg får endel avkok.

Humle:

25 gr northern brewer 10.5%  60 min
27,5  gr northern brewer 10.5% 15 min
15 gr Cascade 8.6% 15 min
30 gr northern brewer 10.5% 1 min
15 gr Cascade 8.6% 1 min

Lager denne ølen nok en gang. Forrige brygg ble servert i bursdagen min i helgen og fikk veldig gode skussmål :). Jeg likte den godt selv, men prøver med en skvett cascade til slutt i kokingen, tror det blir bra.

OG: 1.052
 
Har sansen for denne typen øl.

Etter litt smurfing så har jeg kommet frem til følgende:

20 liter

3.60 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC) Grain 76.4 %
0.45 kg Caramel/Crystal Malt - 30L (59.1 EBC) Grain  9.6 %
0.22 kg Caramel/Crystal Malt -120L (236.4 EBC) Grain  4.7 %
0.22 kg Biscuit Malt (45.3 EBC) Grain 4.7 %
0.22 kg Munich Malt (17.7 EBC) Grain 4.7 %
28.00 g Northern Brewer [8.50 %] - Boil 60.0 min Hop  30.3 IBUs
14.00 g Northern Brewer [8.50 %] - Boil 20.0 min Hop  9.2 IBUs
14.00 g Northern Brewer [8.50 %] - Boil 5.0 min Hop  3.0 IBUs
7.00 g Northern Brewer [8.50 %] - Boil 0.0 min Hop  0.0 IBUs
21.00 g Northern Brewer [8.50 %] - Dry Hop 3.0 Days Hop 0.0 IBUs
Yeast: California Lager

Est Original Gravity: 1.051 SG
Est Final Gravity: 1.014 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4.8 %
Bitterness: 42.5 IBUs
Est Color: 25.4 EBC

Hvordan blir dette? Kjør debatt  :)
 
Synes det er artig med dampere selv. Har sendt mail til mikrobryggeriet i Oslo og spurt om oppskrifta på steameren dems, men aldri fått noe svar - de har vel nok å gjøre. Men jeg legger ved kloneoppskrifta til Anchor steam, klassikeren. Som du ser er den ikke himmelvidt forskjellig fra ditt utkast.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    965,4 KB · Sett: 937
Har denne oppskriften som utgangspunkt.

http://www.homebrewtalk.com/f63/hbt-bjcp-comp-winning-california-common-141076/
 
Hei

Har gjort noen endringer.

Har denne oppskriften som utgangspunkt pr. nå:

20.8 L

3.60 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)  74.2 %
0.50 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (120.0 EBC)  10.3 %
0.50 kg Munich Malt (25.0 EBC) 10.3 %
0.25 kg Biscuit Malt (50.0 EBC)  5.2 %
20.00 g Northern Brewer [9.00 %] - Boil 60.0 min  22.6 IBUs
12.00 g Northern Brewer [9.00 %] - Boil 20.0 min  8.2 IBUs
14.00 g Northern Brewer [9.00 %] - Boil 5.0 min   3.2 IBUs
7.00 g Northern Brewer [9.00 %] - Boil 0.0 min     0.0 IBUs
21.00 g Northern Brewer [10.50 %] - Dry Hop 3.0 Days 0.0 IBUs
California Lager (Wyeast Labs #2112)

14 dager gjæring 16 C

Est Original Gravity: 1.052 SG
Est Final Gravity: 1.015 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4.9 %
Bitterness: 34.0 IBUs
Est Color: 24.2 EBC

Har justert ned IBU slik som anbefalt i en annen tråd på forumet.
Er litt usikker på om det kan blir litt mye humlepreg på denne? Justere ned noe og evt. droppe tørrhumling?

Svar mottas med takk!
 
Ville nok lagt meg på et humleskjema som i clone oppskrift tidligere i tråden, dvs 60, 15, 0 min og ingen tørrhumling. Ser du justerte ned IBU'en også, og det virker fornuftig, med bakgrunn i at NB har et relativt skarpt smaksbilde. Resultatet skulle vel gi grunnlag for å justere opp/ned både bitterhet og aroma i neste brygg. Hadde også vurdert å øke gjæringstemp en grad eller to, forutsatt at du gjærer kontrollert.
 
Har drukket min andel Anchor Steam og prøvd å lage en typeriktig California Common noen ganger med både Whitelabs og Wyeast sin gjær. Har etterhvert innsett at dette er en litt utfordrende ølstil. Det er mye å balansere; Frukt, ester, malt, rustikk humle, og generell gjærkarakter.
Med andre ord har jeg ikke vært helt fornøyd med mine egne California Commons. De blir for "messy". Noen som har innspill til optimal gjærings-temperatur?
 
Takk for innspill så langt.

Tror jeg følger rådet og dropper tørrhumling og justerer ned mengden med smak og aroma humle.

Av de oppskriftene jeg har studert så mener jeg at gjæringstemp i hovedsak har vært rundt 16 grader.. En økning av temp vil vel gi mer frukt/ester-smak?
 
Jamil oppgir optimal gjæringstemp til 17 grader i ''Brewing Classic Styles'' (og poengterer at 17 grader er optimalt). Har selv opplevd å få for mye lagerpreg på bryggene mine ved både 15 og 17 grader.
 
Brygga en california common sist helg. Første gang jeg har prøvd meg på en hybrid-øl, og den har gjæra på i underkant av 17  °C. Etter hva jeg har lest skal den gjære seg ferdig omtrent like fort som en ale? Tenkte å gi den litt over to uker før jeg tapper på fat. Eller pleier man å gi hybrider litt lenger tid?

Og: etter gæring, er det bare å sette den til modning i kegeratoren, eller bør den få en periode ned mot null grader, som en lager?
 
har planer om en CC som neste batch selv og har vært innom akkurat samme problemstilling.
Såvidt jeg har lest så skal man bare kjøre den rett fram som en ale, men hadde vært interessant om noen her inne hadde erfaringer med å lagre den..
 
Leser om steam-øl i R. Daniels "Designing great beers" (s. 200). Der anbefaler han å gjøre som Anchor: tjueto dager på 8 °C etter endt gjæring.

Da veit vi dét.
 
Malt:

4 kg Maris Otter pale ale
900 gr lys munich malt
250 gr biscuit
250 gr Maris Otter pale crystal
80 gr pale chocolate

22 liter vann til innmesk, mesking på 65-66 grader i en time. Skylling til med 12 + 7 liter. Bruker beerbrew pluss en kjele til for koking, så jeg får endel avkok og endte med 27,5 liter denne gang

Humle:

60 gr Centennial 12% som mash hop
60 min: 15 g Northern brewer 10.5 %
15 min: 27,5 gr Northern brewer 10,5 %
1 min: 27,5 gr Northern brewer 10,5 %

Jeg lager dette brygget enda en gang. Dette seiler opp som en av mine to favoritter som jeg lager selv. For spesialmaltet har jeg økt pale chocolate med 10 gr, da det lille bdraget det gir vil jeg gjerne ha forsterket i forhold til tidligere.  Jeg hadde noe centennial som blomst som hadde blitt liggende litt for lenge åpnet, så jeg tenkte å forsøke mash hopping for å se hva det kan tilby. Jeg har brukt hele 60 gr, men skal jeg tro det som skrives om teknikken så blir det ikke overveldende. Videre har jeg minket basismaltet, sånn at ølen blir mer drikkanes i mengder, for dette er et øl jeg ikke vil slutte med å drikke når jeg har begynt.

OG: 1.042
IBU: 33 for northern brewer og ??? For mash hopping
 
Jonasgab skrev:
Deretter blir det tapping, karbonering og kaldkræsjing så lenge jeg klarer å vente.

Hvor lenge pleier du vente? Hvor mange uker pleier det å ta før den er skikkelig god?
Driver og gjærer en California Common nå selv.
 
audun! skrev:
Jonasgab skrev:
Deretter blir det tapping, karbonering og kaldkræsjing så lenge jeg klarer å vente.

Hvor lenge pleier du vente? Hvor mange uker pleier det å ta før den er skikkelig god?
Driver og gjærer en California Common nå selv.

Siste runde ga jeg et par uker nærmere 0 og deretter var det så lenge det holdt. Fikk crisp og fin øl av det! Men nå har jeg så lav og fin temperatur i kjelleren at jeg lar nok heller det hele stå der på 7 grader i noen uker før jeg tapper.. Hvilke forhold gjærer du under? Kan du styre temperaturen?
 
Hvis du gjærer i underkant av 17 er nok det temmelig perfekt. Da får du en fin balanse med noe preg fra gjæringen uten mye svovel, som gjerne øker når man gjærer kaldt. Når du gjærer såpass varmt trenger du nok ikke særlig lang lagring. Videre har jeg lest at "lagering" tar kortere tid jo varmere temperatur det gjøres på, men at det skal være under gjæringstemperatur.

Når det gjelder de 15 gr Cascade var det et godt tilskudd, som gjorde ølet litt friskere en forrige gang med bare Northern Brewer. Denne gangen har jeg jo forsøkt på mash hoppingmed centennial som likner litt på cascade, så jeg får se hvordan det slår ut om et par måneder.
 
Tilbake
Topp