Caso + 50L fra BS. Lyder

Fra start 11C, uten lokk, og ambient romremp ved start ca 16c, og ikke noe avtrekk. 20L. 1 time og 23 min!

11-90C.
Hvis jeg husker riktig tilsvarer denne oppvarmingen en økning i energi på ca 1,9 kWh. Altså har du hatt netto tilført ca 1,4 kW. Synes det høres lite ut, men kan hende det er normalt.

Hvis jeg husker riktig tilsvarer denne oppvarmingen en økning i energi på ca 1,9 kWh. Altså har du hatt netto tilført ca 1,4 kW. Synes det høres lite ut, men kan hende det er normalt.

Kan ikke se for meg at det er normalt egentlig.. Oppkok tar evigheter og med mindre lokket er ca 2/3 over kjelen så får jeg ikke samme kok som jeg hadde med lokket nesten av på den andre kjelen. Avdampningsprosenten er over 5% lavere. Denne har også tre ganger så tjukk isolasjon som den andre.

Har iallefall vært på telefon med supporten til BS og venter på svar.

Jeg har også en 50 l kjel fra Bryggselv (kjøpt for ca 1 år siden) og en Caso 3500 plate. Jeg er meget fornøyd. Ingen ulyder og kok går raskt og greit.
Med ca 35 l vørter så får jeg rullende kok med lokket helt av og effektnivå 6.
Jeg skal se om jeg får kjørt testen dere foreslår med 20 l vann.

Jeg ble litt nysgjerrig og gjorde en test på mitt utstyr som er 50L kjele fra bryggselv med 3kw varmeelement. Kjelen er isolert med liggeunderlag. Testet uten lokk.
Romtemp var 22 grader.
Starttemp på vann var 13.5 grader.
Det tok 39 min å varme opp 20 liter vann til 90 grader.

DSC_0590.JPG

Jeg har også en 50 l kjel fra Bryggselv (kjøpt for ca 1 år siden) og en Caso 3500 plate. Jeg er meget fornøyd. Ingen ulyder og kok går raskt og greit.
Med ca 35 l vørter så får jeg rullende kok med lokket helt av og effektnivå 6.
Jeg skal se om jeg får kjørt testen dere foreslår med 20 l vann.
Dette hørtes sinnssykt ut. Effektnivå 6, 35l og rullende kok.

Igår så glemte jeg faktisk å skru av plata da jeg skulle kjøle ned. Men stusset ikke noe på det når jeg fulgte med på temperaturen. Så tilfeldigvis bare at den stod på.

Nå har jeg testet.
Det tok 49:50 min å varme 20 l fra 14 til 90 C. Uten lokk, men gryten er isolert med et lag liggeunderlag.
Litt lenger enn jeg trodde. Det betyr at effekten som har gått til vannoppvarming er på gjennomsnitt 2150 W.
Jeg har tidligere målt at platen min bruker ca 3300 W på full guffe. Det var imidlertid med en 36 l gryte. Jeg må måle om den bruker like mye effekt med 50 l gryten.
Nå skal det sies at det selvsagt også er en del kilo med stål som skal varmes samt at det blir varmetap pga ikke lokk.
6 gir meget forsiktig rullende kok.
Jeg koker vanligvis på 7 som gir ca 10% pr time fordampning. Jeg bruker bare 8 og 9 når jeg ønsker sterkere fordampning enn normalt.

Takk. Da har jeg fått bekreftet litt at det ikke er meg det er noe feil på. Du brukte altså litt over en halvtime kortere tid enn meg, selv om min start temp var tre grader under din. Jeg har 30mm god (biltema lyddempingsmatte) isolasjon rundt det jeg anslår er ca 75% av kjelen.

Min bruker ca 6 min per 10 grader
Kjelen er helt uten isolering
fra ca 10 grader til 90 grader tok det 46,30
10-90.jpg

Høres ut som om du har fått en dårlig kjele her ja. Heldigvis pleier bryggselv å ha veldig god service.

Ja. Hadde den mistanken helt siden jeg satte den på plata for første gang og skrudde opp.. Nå ligger min skjebne hos bryggselv, haha. Så brygging blir det null av frem til jeg får vite ståa. Aberet er at den allerede er gjennomhullet og permanent isolert. Men patina har tydeligvis sendt ut en kjele som i mine øyne er defekt, som uansett ikke burde blitt solgt. Så håper det drar seg til.

Sist redigert:
The saga continues...

Hentet ny kjele fra BS idag. Same shit.

Tok testen igjen 20L til 90C. Ga meg da det begynte å nærme seg en og en halv time.. Denne var uisolert i motsetning til den som brukte 1t23m på å nå 90C.

For å dobbeltbekrefte satte jeg frem den gamle kokekjelen som nå er HLT. Den brukte en time og ett minutt. Dårligere isolert enn den første fra BS som var godt isolert. Har vanskelig for å tro at jeg får to "dårlige" kjeler på rad. Heller mer mot at alle de kjelene er relativt ineffektive.

Har skjønt at jeg har dårlig med strøm i kåken. (Casoen får vel 3200W). Så det at jeg bruker en time på den gode kjelen er greit. Men jeg tenker på det relative mellom denne og de fra BS.

@msevland og @Jens Kristian
Når kjøpte dere de 50l Kjelene fra BS og hvor mye ga dere for de?

Den gamle min ga jeg ca 1700 for på bryggeland (vel 3-400 mindre enn nåværende hos BS). Den lager definitivt mye mindre lyd enn de fra BS og får jobben gjort.

Litt usikker på hva jeg bør gjøre. Tror neppe jeg kan heve noe kjøp og få pengene igjen siden den de så hyggelig tok tilbake var allerede gjennomhullet og isolert. Antar at jeg kan bytte tilbake for å ikke være kjip med de og så prøve å selge en kjele ferdig isolert med hull til kran og WP, selv om dette blir et tapsprosjekt og en dyr kjele (når jeg finner en som fungerer) til syvende og sist.

Sist redigert:
Jeg mener at jeg kjøpte min for 1- 1 1/2 år siden. På meg virker den ganske lik som den som er på nettsidene deres nå. Jeg husker ikke helt, men mener at jeg betalte 17- 1800,- for den.

Føler meg som en gravende journalist...

Lager din en merkbar lyd idet du setter de på plata og full pupp?

Og bunnen.. stikker selve bunnen utenfor caso plata?

Det jeg prøver å finne ut av er om Patina har gjort noen forandringer. For min gamle er også patina, men utformingen på bunnen er annerledes enn de BS selger nå. Den gamle er fra bryggeland forøvrig, men tviler på at patina har hatt to forskjellige 50l-serier.

Etter at du har gjort meg oppmerksom på det så merker jeg litt lyd på fullt. Det er imidlertid andre plater som gir mer lyd på kjøkkenkomfyren.
Bunnen stikker utenfor på alle sider.

Min er en storkjøkkenkjele jeg kjøpte brukt, men ubrukt på Finn for 500,-
Den ser helt lik ut som Patinaen, men fra Exxent
Exxent 50L kokekjele
OD oppe: 43cm
ID: 40cm
Høy inni: 40cm
ImageUploadedByTapatalk1445281101.434880.jpg

Det er ikke platene men kjelen som lager lyd. Brrrzzzz. Du merker det er litt lyd? Hos meg er det en liten kakofoni. Ganske relativt men..

Stikker ut på alle sider ja. Hmz. Takk for svar iallefall.

Tilbake
Topp