Caso + 50L fra BS. Lyder

Ja, iallefall veldig. Den gamle kokekjelen på caso er slik som den var. Har fulgt med på spenning i stikket og. Eneste forskjellen er kjelen.

Ser ut til at jeg får hevet kjøpet etter å ha pratet mer med BS og patina i Sverige.

Fatter ikke hva det kan være?

Bra service...

Helt klart. Eskild (kundesupport) hos BS har vist fantastisk service. Ikke noe stress eller "jammen". Men det er Patina-fyren som sa at de kunne sende meg en ny, men jeg takket nei. Han sa jeg bare kunne kassere den jeg har, så det er tilsynelatende Patina som tar smellen på den ene kjelen jeg perforerte. De selger visstnok 70-80.000 i året, så de har nok råd til det. Men god service jeg fikk fra de og over telefon.

Bare kjipt at jeg nå må vente over en måned ca på kjele fra Belgia. Føler meg som en soldat på østfronten fra høsten 1943, må rasjonere det lille jeg har igjen.

Jeg har alle delene, men har enda ikke fått summet meg til å lodde inn gjennomføring til kran, men ellers kunne du ha fått lånt den dersom trangen ble for stor. Er det ingen i din retning som kan låne deg et kar over en helg?

Jeg lar det bare være. Ser hvis det er noe annet jeg kan bygge i mellomtiden.

Sikler etter et analogt oppsett hvor sensor I HLT kutter pumpa når HLT er tom, og litt senere kutter March som pumper til kok når jeg har nådd pbV. Min tanke er å bruke flottører som sitter på sparge armen til å kutte marchen. Flytte sparge armen til kok og patche inn flottører til å kutte pumpa på noe vis når pbV eR nådd.

Edit: FlottørEN. autocorrect.

Kult... Du trenger trolig både å kutte pumpa, og å stenge kranen, ellers vil tyngdekraften tvinge vørteren tilbake.
Tenker mens jeg skriver, men tror det er lettere å lage en god måler for nådd pbV enn tom HLT....
[Edit]
Det finnes en rekke sensorer for Arduino som måler avstand svært nøyaktig. Usikker på om de tåler varmen og fuktigheten ...
[Edit2]
Både ultralyd og ir kan brukes....
https://www.google.no/search?q=ardu...&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=a2gvVs6XFobVygPts6fYDw

Stenge kranen på innløpet til kok tenkte jeg faktisk ikke på. Takk for input.

Målet mitt med oppsettet mitt er egentlig å ha det så enkelt som mulig, både under brygg og bygg, så noen kompromisser blir det. Hvis det er noe som trenger enkel fysisk input velger jeg det. Men f.Eks skylling er bestemt av nivåsensor.

Jeg ofrer automasjon mot fysisk input. Dvs jeg lukker heller kranen selv og drainer vørteren som slår tilbake i slangen, for å så helle tilbake i kok. Jeg må jo være tilstede for å hive oppi humla uansett.

Jeg kommer til å tappe til kok via en ventil som sitter et stykke over vørteren. Der er det en diptube som går ned i vørteren (har funnet ut at jeg får bedre WP hvis det er et rør som stikker ned ovenifra, enn å ha inntaket i vørteren med mutter og inntak som forstyrrer flowen).

Sist redigert:
Jeg har forsøkt med nivåmåling i HLT vha av ultrasonisk avstandsmåler. Det gikk ikke på grunn av at den ble satt ut av spill av dampen til tross for at den sto et stykke over gryten. Kanskje denne vanntette gir nye muligheter?
Nå måler jeg nivå vha flere flytesensorer. Jeg beregner nivå mellom disse vha å beregne hvor mye som strømmer inn og ut (kalibrert).
I meskekaret så bruker jeg tre sensorer (rustfrie ståltråder hvor jeg måler motstand). Når jeg skyller så vet jeg at det er en liter i forskjell mellom nedre og øvre veskenivå. Dette bruker jeg for å beregne mengde vann til skylling og dermed også nivå i HLT og kokegryte. Dette fungerer brukbart og jeg bruker det også for å sikre at jeg ikke kjører skyllepumpen tørr. Det hadde selvsagt vært kjekt med flere sensorer for å være sikrere. Med en gang en av pumpene mine går tørre så gir de med en gang ganske mye mer lyd. Jeg har derfor også vurdert å bruke lydmåling nær pumpene for å si at den går tørr og dermed automatisk skru den av.

Shit. Det er ganske mer avansert enn det jeg har tenkt. Jeg tenker som så at jo mer dill jo mer må justeres. Jeg vil bare ha et minimum automasjon som får meg gjennom bryggedagen enkelt. Men at den automasjonen er på de stedene som er greie å automatisere. Å skru av ei pumpe klarer jeg forsåvidt greit. Vet ca hvor lang tid jeg bruker på å skylle.

Tilbake
Topp