Caso Induksjonstopp Pro 3500

stenkarlsen

Norbrygg-medlem
Sitter å vurderer å gå til innkjøp av induksjonplate, men la merke til en ting her som jeg lurer veldig på om faktisk fungerer..

Jeg ser på nettsiden til Caso at man kan stille temperaturen på denne platen: http://www.caso-germany.com/en/induction/mobile-cooktops/details/pro-3500/
Noen som har testet dette? Funker det faktisk slik at man kan sette på 25 liter til 65 grader, og så holder den faktisk det? Eller må man stå å justere det selv slik som nå?

Hadde vært sabla praktisk om man kunne satt tempen, og ikke trengt å følge med hele tiden.. Fikk litt sånn; "hva skal jeg med speidel da?"-følelse her nå..!
 
Ja, ville stolt mer på termometeret i meskekaret. Uansett mister man bare en grad kanskje to under mesking med isolerte kjeler.

Til koking er den helt super.

Får muligens anledning til å meske med en sånn i kveld (har en fra før, låner en ekstra til mesking), i så fall kan jeg sette den på en temperatur og se hvordan det slår ut på termometeret i meskekjelen.
 
Helt topP! hadde vært utrolig praktisk hvis det faktisk fungerte! :) termometer i mesken blir det nok uansett for å ha full kontroll, men dette er jo evt et godt hjelpemiddel :)
 
Noen som vet om man kan bruke PID styring på disse platene ? eller må man stille disse inn på nytt hvis man bryter strømmen ?
 
har testet dette med lite hell på min caso. pleier å sette den på 75C før innmesk, men det blir ikke nøyaktig (kan bare stilles i trinn på 5C). mistenker også at den ikke bruker full effekt når man bruker tempstyring da oppvarmingen tar litt lengre tid, så jeg har gått over til maks watt og følgmed prinsippet :) fungerer helt topp i mine øyne. PID styring kan jeg se for meg er vannskelig siden platen må slås på når den får strøm. er du derimot veldig kyndig med loddebolt skal jeg ikke utelukke at det er mulig :p sikkert noen som har hacket seg forbi styringen på platen og koblet den rett på PID
 
Øldal skrev:
Noen som vet om man kan bruke PID styring på disse platene ? eller må man stille disse inn på nytt hvis man bryter strømmen ?

Nei - vanleg PID kan du ikkje bruka med mindre du har *svært god* peiling på induksjonskokeplater og elektronikk - som er ein del meir enn å vera flink med loddebolt.    Eg har sett nokon her på forumet som har gjort noko slikt for ein annan type induksjonsplater - men som sagt - det er for vidarekomne som veit kva dei heldt på med. 

Temperatursensoren i desse 3500 watt induksjonskokeplatene står midt under glasplata (det er fjørbelastning og så ligg det litt kjølepasta (eller varmepasta) mellom den og glasplata) og det betyr at den kjenner på tempen gjennom glasplata og det er botnen i kjelen som igjen påverkar den - og det er neppe nokon metode all den tid det er same staden den forsøkjer å varma opp. 

Til styring av temp for mesking vil dei fleste greia seg med ei vanleg gamaldags 2000W kokeplate frå Elkjøp som kan styrast med PID. 

Men de hadde jo vore snasent om ein kunne styra ei 3500w induksjonskokeplate også med PID.

Men til koking er slike 3500W plater  heilt supre.
 
Test-dataene ble (m/ caso 3500, 28l vann og 6.3 kg malt i en 50l stålmeskekjele isolert med liggeunderlag, og 8 liter rom (edit: ehrm ikke rom, men volum) under silbunnen):

1: Innmesking: Vann fra vvs holdt 71 grader, ønsket innmesk-temp var 65 grader, så jeg varmet ikke opp vannet mer.
2: Under mesking: Temperaturen i mesken sank mindre enn 1 grad på de første 30 min, så jeg skrudde ikke på platen.
3: Sirkulering e. 30 min: Skrudde på pumpen for sirkulering etter 30 min. Temperaturen sank da raskt til 62 grader. Satte temperaturinnstillingen på 65C på platen, og etter ca. 10 min var temperaturen steget til 64 grader. Der holdt den seg stabilt til jeg begynte oppvarmingen til utmesk.
4: Oppvarming til utmesk: Satte Casoen på 75 grader 60 min etter innmesk. Etter 10 minutter viste termometeret i meskekaret fremdeles 64 grader. Skrudde da over til watt, på full styrke. Etter det tok det 20 minutter til temperaturen var 78 grader. Skrudde da av platen, men fortsatte sirkulasjonen. Etter ca 20 min til, hadde temperaturen steget til 81 grader.
(5: Kok:) Oppkok tok 40 minutter lengre enn det pleier med 1800-w platen jeg vanligvis bruker til mesking.

Konklusjon: Uten at man skal lese for mye i dette - det er for upresist målt, så kvalifiserer ikke temperatur-innstillingen til Caso til "automatikk"-betegnelse. Det er noe med kombinasjonen sirkulasjonshastighet, vørter/-maltmengde, varmekildeeffekt og ytre forhold som avlufting og temperatur, som er vanskelig å sette fingeren på. Men det er en veldig bra plate, mtp. byggkvalitet og el-styrke.

Legger ved bilde av sirkulasjon av mesken.
 

Vedlegg

  • DSC_0091.JPG
    DSC_0091.JPG
    84,4 KB · Sett: 536
Hvordan vil disse toppene fungere på en 10 ampere kurs? strøm kan jeg nada om. Har tilgang til 16, men om jeg vil brygge ute i sommer har jeg bare mulighet til 10.
 
Den vil trippe kursen din ved mye effekt. Hvor lenge det går før sikringen går er avhengig av hva slags sikringer du har (A/B/C) og hvor mye over 10A du trekker. Har du mulighet kan du kanskje kjøpe en lang skjøtekabel, 2.5# for å minimere spenningsfall og ha det helt safe.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Skjønner. Men er det mulig å kjøre den på litt lavere effekt uten at sikringen går? allt jeg vet er at jeg har automatsikringer.
 
Det kan du. Men da må du finne ut ved hvilket trinn sikringen går. Mener at det ikke stod noe om dette i manualen,    så da må du prøve deg frem. Men så spørs det hvor mye du vil koke og, og om den effekten du kan kjøre på er nok.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hvis du har mulighet til det fra en 16a er definitivt det å anbefale. Bare sørg for at det er 2.5#

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Gikk for en Caso i dag da jeg sleit med ordentlig oppkok under jomfrubrygget mitt på Onsdag, men tror det bli øl lell da. Tror ikke jeg vil angre, kjørte prøvekok på en liten kjele med noen få liter ettersom jeg aldri har testa induksjon tidligere. Litt av en magi må jeg si!

Har bare 16a på badet og tenkte jeg kunne kjøre ved lavere effekt på kjøkkenet så lenge ettersom jeg syns 25m kabel er litt i lengste laget samtidig som de andre alternativene var noe dyre. Stoppa innom Europris på vei hjem, og der hadde de 10m kabel med tversnitt på 2.5mm IP44 kabel med 3gren. Stod ingen pris, men da jeg kom i kassa sa hun den hadde en ordinærpris på 249,- og at den for øyeblikket var på tilbud til 149,-! Fin lengde og fin pris, flaks! Slipper å stå på badet også, eneste positive der hadde vært ordentlig avtrekk og mindre jobb ved søling
;)

Jeg vet ikke om de fører denne på alle Europris butikkene, men de hadde den nå ihvertfall på Østerås i Bærum som er en såkalt "Europris Pluss" butikk og ligger en snaue 3min kjøretur over Oslo grensa fra Røa. Et lite tips der for andre som kunne tenke seg en noe kortere kabel til en grei pris.

Europris Art.nr.: 53766
:cool:

Når jeg kom hjem så jeg for øvrig det at koketoppen is seg selv "bare"var utstyrt med 1.5mm kabel, og under den lille testen jeg kjørte kunne jeg tydelig merke at kabelen ble varm!
 
Jeg vurderer å kjøpe meg denne induksjonstoppen. Dere som har brukt den; Er det enkelt å treffe, og holde riktig mesketemperatur med Casoen? Det ser ut som om den "kun" har 10 effekttrinn. Oppleves det videre som stabilt når dere har en 50 liters kjele på den? Jeg tenker å ha den på en kjøkkenbenk. Funker det greit å løfte ut meskepose etc?
 
Jeg mesker i 36 liters kjele, uten å bruke toppen. Varmer opp, pakker inn med liggeunderlag og 2 pledd. Mesketemp synker med 1 grad på 60 min.
 
Tilbake
Topp