Chinook - hva er alternativet?

Hei

skal brygge en IPA (Nøgne-Ø) og i oppskriften står det at man skal bruke Chinook humle. Nå er det ikke sikkert jeg rekker å få tak i akkurat Chinook til jeg har tenkt å brygge, og lurer derfor på hva et alternativ kan være? Skal i tillegg bruke Cascade men den får jeg tak i. Altså, hva kan man bruke som alternativ til Chinook i en IPA?

Mvh Robert

Du kan jo prøve å få tak i Galena, Nugget eller Comet, det er humler somo er tilnermet Chinook.

Har sjølv brukt Galena og det var en god bittersmak etter min mening.

Kjetil

Hei

Skal sette ett brygg basert  oppskrift på Lervig Lucky Jack. Var på Bakke Brygg i Trondheim i dag og kjøpte ingredienser, men dessverre hadde de ikke Chinook. Spørsmålet er da om det finnes noe å bruke i stedet? Planen var å tillsette 35g ved 5min igjen av koking.

Har amarillo, cacade, challenger, target, ekg, centennial, fuggles og perle fra før. Kan noen av de brukes eller bør jeg satse på å få med ilpost fra Bryggselv eller en annen webshop?  :help:

På forhånd takk for svar!

Mvh

Andreas G

Av de du har er vel Centennial den som ligger mest nær.
I den lille "appen" Get Hoppy står følgende som subsitutions: Nugget, Columbus, Northern Brewer, Wye Target, possibly Centennial.
Pleier å se på hva som står oppført som erstatning for erstatningen, og da står det Cascade, possibly Columbus and Chinook.

Spørsmålet er egentlig om du prøver å få den så lik som mulig, eller om du bare vil ha en  god øl.
Vil du bare ha en god øl tror jeg Centennial gjør jobben.

Enig med Sand, hvis det viktigste ikke er å få en nøyaktig lucky Jack, men rett og slett en god øl, ville jeg gått for amarillo, cascade eller centennial på det steget, alle de er fine saker på fem min.
Kjenner ikke LJ i huet så veit ikke hvilke flere humler og tider som er i den, det påvirker valget litt, men tipper alle funker.
Og når øllet blir godt, som det sikkert blir, er det jo kulere å ha brukt noe annet enn å ha fulgt en oppskrift slavisk :)

Siden du har vært på Bakke Brygg regner jeg kanskje med du bor i Trondheim eller i nærheten, Æ har Chinook i frysern og skal vel klare å avse en dose, om du skulle ønske det.

Takk for gode svar!

Og takk for tilbudet Bjørnar! Skal høre etter hva bryggekompis ønsker, det er tross alt hans bursdagsøl det er snakk om.  :ilike:

Mvh

Andreas

Tror nok det vil gi et litt annerledes resultat
Chinook er veldig "piny" og en anelse røkpreget
Usikker på om det vil passe i en Cream Ale :/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei,
Jeg skal brygge en amerikansk red ale med følgende malt:
Maris Otter pale 3,6kg
Crystal 0,45kg
Carapils 0,15kg
Sjokolademalt 30g
Cara Aroma 160g

Som humle skal jeg bruke Perle som bitter.
Oppskriften sier også Chinook som smakshumle på -15min og Simcoe på -10min.
Aroma humle på -5 min. er Nelson Suavin og Amarillo.

Er det noe av humlen som jeg har liggende som kan erstatte Chinook?
Jeg har:
Simcoe, Perle, Citra, Amarillo, Saaz, Hallertau Mittelfrüh og Fuggles.

Omregning av mengder skal jeg klare selv.

Mvh
Thor

Simcoe er nok den som ligger nærmest, men det vil sikkert fungere med Citra og Amarillo også. Citra gir litt citrusaktig smak og Amarillo en friskere, nesten litt harpiksaktig smak. Blir godt uansett:)

Tilbake
Topp