Chlli i Porter

DagD

Hei.

Holder  å brygge en porter nå og fikk plutselig lyst på litt varme i den. Nå som høsten kommer kan jo det være godt. Problemet er at jeg ikke har hverken chilli eller jalapenos her i huset og koring nærmer seg slutten. Jeg ser at jeg har en flaske med tabasco smoked chipotle. Ikke ille sterk, men god og varm.

Noen som kan gi en kjapp kvalifisert tilbakemelding om dette kan funke? Evt hvor mye skal man ha i og skal det være med kokingen, eller rett i gjæringsbøtten?  Hadde tenkt å tilsette litt kaffe også, men usikker på om det vil funke sammen, tips?

Takker for alle evt. tilbakemeldinger...

Jeg mener å ha lest at de som drifter mye med chili gjerne blander 2-3 sorter, men holder seg til svake til mellomsterke chilisorter, rett og slett fordi da får du litt smak smak av frukten og ikke bare hete. Jeg benytter hel og malen cayennepepper fra coop (i matlaging vel og merke) og synes den gir en rik smak i tillegg til hete. Chili i gjærspannet må vel gå greit, så ikke stress med å ha ting opp i kokekaret.... La os høre hva du kom frem til!

Kommer en del innpå emnet her, mye godt å hente: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7918.0.html

tror ikke jeg ville gått for å bruke tabasco saus.
den inneholder salt og eddik, og salt har en dårlig effekt på gærceller.
salt får gjærcellene til å bryte sammen, men det er veldig fint om du skal lage gjær ekstrakt da.
det er sikkert ganske lite du ville brukt ,men stikk på en asia mat å kjøp skikkelig chili i stedet.

Hadde styrt unna tabasco i brygget ja. Grunnet surheten. Du kan med hell bruke chili i sekunddær karet.

Ang tilsetningstidspunkt så tilsetter ihvertfall Ægir deres chipotlepulver i whirlpoolen etter kok i deres spesial sjokolade-chili-stout bestilt av Cardinal.

DagD; har forresten én flaske igjen av en chiliporter jeg laget i fjor en gang. Du kan få den hvis du vil, ser du også bor i Bergen. Så kan jo du eventuelt planlegge litt mengde og slikt i forhold til hvordan denne ble.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Takk for mange gode råd til en nybegynner. Ser det at en del mener at det er lurt å tilsette etter stormgjæringen. Og det høres fornuftig ut. Grunnet mangel på skikkelige råvarer og råd valgte jeg å droppe tabascoen og det var nok som flere nevner lurt. Jeg kom over en av tråden rundt smakstilsetning i porter og gikk for å smelle oppi fire espressoer som en annen hadde gjort.

Marius: jeg kommer gjerne og plukker opp en flaske chiliporter, og byr selvsagt på varer i retur, tar også i mot råd ift hvordan du gikk frem. Har bare en litt kjedelig dunkelweiss av extrakt akkurat nå, men om et par uker har jeg en sprek IPA og forhåpentligvis en heit porter å by på i tillegg. Send gjerne nr i pm så slår jeg på tråden en av dagene.

Flott med så mange gode tilbakemeldinger til en nybegynner, tusen takk alle mann!

Takk til Marius for beæring av en chiliporter forleden dag. Den skal smakes på ila helgen og chili tilsettes evt etter det. Må si at jeg er imponert over hjelpsomhet fra folk på forumet.

God helg!

Apropos kaffe i ølet, jeg kom på et lite triks som brukes for å lage iskaffe. Ved å trekke kaffen i kaldt vann over natten i kjøleskapet, oppnår man masse kaffesmak uten å få med mye bitter- og garvestoffer. Det er en vanlig praksis på kaffebarer. Kanskje litt sent nå, men til en annen gang :)

Litt sein tilbakemelding her, men jeg testet porteren til Marius, og den var i grunn veldig god, men kanskje litt hot for meg. Jeg ville nok satt pris på denne i ny og ne, men ikke hele tiden og konkluderte derfor med at jeg ikke ville smakstilsette 70 flasker med chilli i første omgang. Det har ikke vært så mye brygging i det siste, og da tror jeg at eksperimentering er litt for tidlig. sparer chilien til en gang jeg har mer drikkenes på lager.

Takker uansett for hjelpsomhet fra alle og spesiellt Marius som stilte opp med smaksprøver... Du hadde forresten et stilig opplegg i heimen :skitbra: Spørs om min frue kommer til å akseptere denne hobbyen etterhvert som huset skal fylles opp med mer og mer utstyr :cheeky:

Da meldte det seg et porterspørsmål til fra min side. Porteren min har gjæret en uke nå og SG de siste to dager har vist 1.028. Skulle være en imperial Porter så OG var opprinnelig på 1.088. Kan jeg flaske denne i dag? Er en FG på 1.028 vel høyt?

Jeg brukte S-04 og det var HEFTIG gjæring de første tre dagene, så har det nesten vært stille. Det er også veldig bananaroma av ølet, er dette typisk for denne gjæren?

Er meget utålmodig på å få karbonert denne og smakt litt på den.

Gøy du synes porteren var interessant :) Chili i øl er ikke bare bare!
En FG på 1.028 for en såpass høy OG øl er ikke usannsynlig. Hvilken temperatur står gjæringskaret i nå? Du kan evt prøve å sette den en grad eller to høyere for å hjelpe gjæren å gjære ut de siste restene (om det er noen). Som sagt ikke usannsynlig at FG blir der du er nå. Hvor langt en øl gjærer ut kommer primært av faktorene: mesketemperatur, maltsammensetning, o2 og gjærnæring i vørteren, gjærtype + gjærcelleantall og gjæringstemperatur.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Tilbake
Topp