Hei, jeg fikk presset 63 kg Filipa-epler fra egen hage på Ringi gård i Bærum. Fikk med oss 50 l. ren eplemost, ikke tilsatt C-vitamin og heller ikke pasteurisert. Leste en cideroppskrift på bloggen til Bryggselv. Der anbefalte de å tilsette Campden for å drepe villgjæren, la det stå i ett døgn for så å tilsette ekte cidergjær. Dette ble gjort, kjøpte fersk cidergjær, men ingenting hendte. Etter 4 dager tilsatte jeg gjærnæring, uten at det hjalp stort. Etter ny uke med fullstendig stillhet i gjærlåsen, tilsatte jeg litt ekstra sukker for å få igang gjæren. Stille. Etter enda en uke tilsatte jeg tre pakker champagne-tørrgjær i hver dunk (hadde liggende). Fortsatt er det dørgende stille to uker etter. Men den er ikke blitt dårlig heller, og smaker like friskt som før, selv etter å ha stått over en måned i romtemperatur. Så til spørsmålene:
Kan svovelen ha tatt fullstendig knekken på alt?
Kan det være at eplene hadde så mye syreinnhold at gjæren ikke trives?
Er det mulig at gjæren lever, men er i dvale?
Kan det være en idé å tilsette kritt/kalsiumkarbonat for å øke PHen?
Håper noen der ute har noen råd eller tips, litt surt hvis 40 liter egen eplesaft går ad undas.
Kan svovelen ha tatt fullstendig knekken på alt?
Kan det være at eplene hadde så mye syreinnhold at gjæren ikke trives?
Er det mulig at gjæren lever, men er i dvale?
Kan det være en idé å tilsette kritt/kalsiumkarbonat for å øke PHen?
Håper noen der ute har noen råd eller tips, litt surt hvis 40 liter egen eplesaft går ad undas.