Cider - får ikke igang gjæringen!?

Hei, jeg fikk presset 63 kg Filipa-epler fra egen hage på Ringi gård i Bærum. Fikk med oss 50 l. ren eplemost, ikke tilsatt C-vitamin og heller ikke pasteurisert. Leste en cideroppskrift på bloggen til Bryggselv. Der anbefalte de å tilsette Campden for å drepe villgjæren, la det stå i ett døgn for så å tilsette ekte cidergjær. Dette ble gjort, kjøpte fersk cidergjær, men ingenting hendte. Etter 4 dager tilsatte jeg gjærnæring, uten at det hjalp stort. Etter ny uke med fullstendig stillhet i gjærlåsen, tilsatte jeg litt ekstra sukker for å få igang gjæren. Stille. Etter enda en uke tilsatte jeg tre pakker champagne-tørrgjær i hver dunk (hadde liggende). Fortsatt er det dørgende stille to uker etter. Men den er ikke blitt dårlig heller, og smaker like friskt som før, selv etter å ha stått over en måned i romtemperatur. Så til spørsmålene:

Kan svovelen ha tatt fullstendig knekken på alt?
Kan det være at eplene hadde så mye syreinnhold at gjæren ikke trives?
Er det mulig at gjæren lever, men er i dvale?
Kan det være en idé å tilsette kritt/kalsiumkarbonat for å øke PHen?

Håper noen der ute har noen råd eller tips, litt surt hvis 40 liter egen eplesaft går ad undas.
 
Hei, jeg fikk presset 63 kg Filipa-epler fra egen hage på Ringi gård i Bærum. Fikk med oss 50 l. ren eplemost, ikke tilsatt C-vitamin og heller ikke pasteurisert. Leste en cideroppskrift på bloggen til Bryggselv. Der anbefalte de å tilsette Campden for å drepe villgjæren, la det stå i ett døgn for så å tilsette ekte cidergjær. Dette ble gjort, kjøpte fersk cidergjær, men ingenting hendte. Etter 4 dager tilsatte jeg gjærnæring, uten at det hjalp stort. Etter ny uke med fullstendig stillhet i gjærlåsen, tilsatte jeg litt ekstra sukker for å få igang gjæren. Stille. Etter enda en uke tilsatte jeg tre pakker champagne-tørrgjær i hver dunk (hadde liggende). Fortsatt er det dørgende stille to uker etter. Men den er ikke blitt dårlig heller, og smaker like friskt som før, selv etter å ha stått over en måned i romtemperatur. Så til spørsmålene:

Kan svovelen ha tatt fullstendig knekken på alt?
Kan det være at eplene hadde så mye syreinnhold at gjæren ikke trives?
Er det mulig at gjæren lever, men er i dvale?
Kan det være en idé å tilsette kritt/kalsiumkarbonat for å øke PHen?

Håper noen der ute har noen råd eller tips, litt surt hvis 40 liter egen eplesaft går ad undas.


Trodde Campden tabletter var til for å stoppe gjæring jeg. Derfor ble jeg litt usikker når du sier Bryggselv anbefalte dette først. Så pitche gjær...
Men jeg er ingen ekspert, kun satt en batch med Cider.
(Da brukte jeg Campden på slutten for å stoppe utgjæring)
 
Svovling av mosten (for å drepe villgjær) før gjæring er uvanlig siden det tar lang tid før SO2 i mosten kommer ned i konsentrasjon som tillater ny gjær å formere seg. Det vanlige er å sette mosten i rask gjæring med en solid starter (for å hindre villgjæren å få overtaket). Når vinen har kommet ned på riktig sødme stoppes gjerne gjæringen med Campden (Onewen). Skal den være helt tørr brukes ikke svovel før flasking.
Jeg tror nok at Campden tabletten har gjort gjæren din ganske passiv. Beste råd er å lage en kraftig starter og sette til. Ellers kan det gå ennå noe tid før gjæra kommer opp i slagkraftig mengde.
 
Glemte å nevne at du bør ikke begynne med pH justeringer eller andre kjemikaler o.l. Det vil bare sette usmak. Den kommer i gjæring til slutt. Ihvertfall med fn god starter. I mellomtiden kan du jo ihvertfall glede deg over at Campden tabletten beskytter juicen mot oksydering.
 
Brukt campden til sider og gjær, tilsetter det i første døgn sammen med gjærnæring, lar det stå i 24-48 timer. Etter dette har jeg tilsatt oksygen til batchen, så pitchet rehydrert gjær, LALVIN EC-1118 (champagnegjær)

Dette har aldri feilet, ved sider tilsetter eg minst 500g sukker.

Ved vin, mye mer, etter oppskrift.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
potassium sorbate brukes for å drepe gjær. Ikke det samme som campden tablets.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvordan går det? Det er merkelig at upasturisert eplejuice ikke starter gjæring. Selv uten gjærtilsetning skulle villgjæra på skallet ha dratt dette i gang på noen dager.
 
Tilbake
Topp