Cider som ikke gjærer

janto

Norbrygg-medlem
har et spørsmål om cider.
Har presset 24 liter eplesaft.
Tilsatt ascobinsyre for å hindre oksidering .
Campden for å drepe villgjær.
Pectolase for klaring.
Gjærnæring.
Sukker oppløst i vann, slik at jeg fikk OG 1,050
Dette sto i to døgn før jeg stakk om karet.
Har 21 liter klar eplesaft, som ble tilsatt 2 pakker med cidergjær som ble oppløst i lunkent vann før tilsetting.
Har nå stått i bod på 18 grader i 3 døgn. Ingen reaksjon i dunken. Ikke en gang en liten «rand» langs kanten av saften inne i dunken. Den er helt klar.
Noen som vet hva som kan ha skjedd, evt hva som bør gjøres?
 
Antar at du også har tatt en måling nå.
Og at du tilsatte gjæren etter omstikking (ser ikke helt poenget med omstikking etter to døgn for øvrig)?

I cideren jeg satt her så jeg litt ut i prosessen (var ikke tilstede under en eventuell stormgjæring) ingen tegn til gjæring annet enn at trykket økte, ikke noe skum/bevegelse etc.
Før du eventuelt prøver med mer gjær så kan du jo prøve å sette den litt varmere.
 
Jeg opplevde at jeg måtte tilsette en god porsjon med gjærnæring i min batch hvor jeg hadde brukt campden-tabletter.. Og at det tok lang tid før gjæringen kom i gang.
Dunken min sto i et rom med ca 22 graders varme.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
 
Antar at du også har tatt en måling nå.
Og at du tilsatte gjæren etter omstikking (ser ikke helt poenget med omstikking etter to døgn for øvrig)?

I cideren jeg satt her så jeg litt ut i prosessen (var ikke tilstede under en eventuell stormgjæring) ingen tegn til gjæring annet enn at trykket økte, ikke noe skum/bevegelse etc.
Før du eventuelt prøver med mer gjær så kan du jo prøve å sette den litt varmere.

Gjæren ble tilsatt etter omstikking. Akkurat nå er OG 1,050
 
Jeg opplevde at jeg måtte tilsette en god porsjon med gjærnæring i min batch hvor jeg hadde brukt campden-tabletter.. Og at det tok lang tid før gjæringen kom i gang.
Dunken min sto i et rom med ca 22 graders varme.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Kan jeg tilsette mere gjærnæring nå, mon tro??
 
Den har stått med lokk på, før jeg stakk den om. Var mye "dritt" i bunnen, så ca 2 liter ble igjen
That's your problem right there! :D

For å utdype: Svovelen dreper gjær. Den må få fordampe før du tilsetter gjær, ellers vil den dø.
 
Sist redigert:
Som erikraude her skriver må du være sikker på at svovelen har fordampet (selv har jeg latt dunken stå i minst ett døgn med et rent kjøkkenhåndkle over slik at svovel kommer ut, men ingen drit inn). Når dette er gjort kan du tilsette ny gjær.
 
Tilbake
Topp