cider - trenger råd!

Hei,

Jeg tenkte å brygge en cider, slik at fruen også kan få noe hjemmelaget som hun liker! Samt at det kan være et fint alternativ å servere gjester.

Tenkte å forsøke meg frem med å kjøpe helt vanlig eplejus på butikken og gjære denne. "Noen" spørsmål:

1. Hvilken gjær er gunstig å benytte til dette?
2. Kan jeg benytte eplejusen direkte, eller bør man vanne ut? koke ned? tilsette noe? sukker?
3. Om sukker/van skal tilsettes, hvilket forhold bør benyttes?
4. Hvor mye sukker pr liter benytter man til priming? Tenkte å benytte brukte Kinn-flasker..
5. har forstått at eplejusen gjærer helt ut... blir cideren da veldig tørr/sur?
6. Kanskje benytte naturkork og champagne-metall-wire... Noen som evt har en slik korkemaskin å låne bort mot noe hjemmebrygg? ( i Oslo).
7. andre tips/råd/vink?

Takknemlig for alle råd!
 
Jeg har akkurat blitt ferdig med min første batch med cider. Målet var ikke sterk/tung cider, men mer lett og frisk (halvtørr mot halvsøt) sommerdrikk.
Jeg brukte 20 liter eldorado eplejuice og to bokser hermetiske pærer m/lake.
(tømte alt direkte i gjærspannet uten noe varmebehandling, men sprayet topp kartong/bokser med starsan før jeg åpnet)
OG ble omtrent 1055.

Brukte WLP775 og gjæret ca halvannet uke på 16-18 grader. (i kjøleskap styrt av en UT-200)

Brukte gjærstopp når SG var omtrent 1010. (smakte daglig inntil jeg besluttet det bikket over til å blir for surt).
Justerte opp sødmen med steviasuketter til fruen syntes det var passe (endte på 60 stk).
Tvangskarbonerte på fat.
Resultatet ble en lett tørstedrikk, men cideren har litt mer vinpreg enn den søte cideren man får kjøpt på dagligvarebutikken.

Neste gang skal jeg prøve med enda mer hermetisk pære (for litt mer fyldig smak), og kanskje avbryte på SG 1015 (kanskje vinpreget forsvinner, og jeg slipper å tilsette suketter)
 
Hei.

1. Jeg brukte et rør med wlp 775 Engelsk cider gjær! Uten starter. Gjæret på ca 19 grader i 14 dager!

2. Jeg hadde i juicen direkte.

3. Jeg tilsatte 450gr honning som jeg først varmet opp for å få så flytende som mulig. Målte da OG til 1043. Hadde da i 0.5 kilo sukker (sukkerlake) og målte OG til 1051.

4. Spørs om du vil ha sjampis cider eller vin cider... Jeg hadde 6gr pr 0,75 liter og det var faktisk litt lite!

5. Den blir nok litt tørr hvis den får gjære helt ut, men smaken er jo forskjellig hos alle så... Jeg tok den når FG var 1005 og jeg syns den ble ganske så perfekt!

6. Har aldri brukt sjampis korker  ;)

7. Ikke annet enn at du bare må prøve deg fram litt! En annen ting er at cideren min blir bedre og bedre når den står lagret kaldt! Og veeeeldig klar og fin!  :skitbra:

Kos deg og lykke til!  :)
 
Supert!

Det var akkurat noe slik jeg tenkte selv!

Men når du nevner hermetiske pærer... slengte du bare opp i hele innholdet med pærer og alt, eller var det bare sausen?

Når du sier gjærstopp, hva gjør du da? Forstår prinsippet, men forstår ikke hva man gjør i praksis :)
 
BTTjelta skrev:
Hei.

1. Jeg brukte et rør med wlp 775 Engelsk cider gjær! Uten starter. Gjæret på ca 19 grader i 14 dager!

2. Jeg hadde i juicen direkte.

3. Jeg tilsatte 450gr honning som jeg først varmet opp for å få så flytende som mulig. Målte da OG til 1043. Hadde da i 0.5 kilo sukker (sukkerlake) og målte OG til 1051.

4. Spørs om du vil ha sjampis cider eller vin cider... Jeg hadde 6gr pr 0,75 liter og det var faktisk litt lite!

5. Den blir nok litt tørr hvis den får gjære helt ut, men smaken er jo forskjellig hos alle så... Jeg tok den når FG var 1005 og jeg syns den ble ganske så perfekt!

6. Har aldri brukt sjampis korker  ;)

7. Ikke annet enn at du bare må prøve deg fram litt! En annen ting er at cideren min blir bedre og bedre når den står lagret kaldt! Og veeeeldig klar og fin!  :skitbra:

Kos deg og lykke til!  :)

Takk for svar!

Hvor mange liter eplejuice brukte du?
 
Glemte å skrive det ja...  ;)

Jeg brukte 15x1,5 liter coop juice. Jeg brukte faktisk både coop's billige juice og coop's frisk og grønn!
 
Ingemarh skrev:
Supert!

Det var akkurat noe slik jeg tenkte selv!

Men når du nevner hermetiske pærer... slengte du bare opp i hele innholdet med pærer og alt, eller var det bare sausen?

Når du sier gjærstopp, hva gjør du da? Forstår prinsippet, men forstår ikke hva man gjør i praksis :)
Slengte hele innholdet oppi, både pærer og lake. (grovkuttet pærene litt med en desinfisert kniv mens de fortsatt var i boksen)
En pose med gjærstopp kjøpte jeg på europris (beregnet på 25 liter vin).
 
Supert!

Tusen takk for gode svar!

En annen ting... Om jeg måler OG og deretter FG, kan jeg benytte samme formel som vel ølbrygging for å regne ut ABV?
 
Ingemarh skrev:
Supert!

Tusen takk for gode svar!

En annen ting... Om jeg måler OG og deretter FG, kan jeg benytte samme formel som vel ølbrygging for å regne ut ABV?
Jeg antar det gir samme resultat.
 
Tar vi utgangspunkt i at disse billige eplejuicene som stort sett inneholder sukker er gode råvarer for å lage en god cider? Hva er alternativene om man vil opp et par hakk? Nå har jeg ikke lyst til å safte eplene selv, men noe midt i mellom?
 
Hehe. Må bare dele en erfaring her når vi snakker om billig eplejuice til ciderlaging.
Jeg hadde ett rør med nokså gammel cidergjær stående i kjøleskapet som jeg egentlig hadde tenkt å kaste.
Men bestemte meg for å prøve meg på å lage verdens kjipeste cider.

Jeg har satt 5 liter fra First Price Eplejuice.
Smakte på juicen først etter jeg hadde satt cideren. Fy flate så dårlig den juicen var.
Både luktet og smakte som utvannet elpekonsentrat med noe honning.
Cideren kommer til å smake skamdårlig, om ikke være giftig...  ;D
 
+1 til hva Aleksander skriver her.

Jeg måtte prøve å lage cider på konsentrat da jeg hadde lest her inne og på andre forumer at dette skulle bli helt ok cider.
Prøvde meg 3l med konsentrat og en med 3l råsaft. Ingen av disse hadde en optimal gjæring da den stod for varmt og ikke tilsatte  jeg næring (essensielt på cider da eplesaft ikke inneholder annet enn sukker). Etter en måned på flaske smakte begge to relativt dårlig, etter noen måneder til med lagring så ble den med råsaft bare bedre og aromaen fra eplene kom mer frem. Den med konsentrat mistet noen av usmakene etter den dårlige gjæringen, men den smakte som godt utvannet eplesaft uten særlig aroma eller fylde.

Har satt noen runder til med cider på råsaft, med riktig næring og god tid på gjæring gir denne en ok cider. Men kan fortsatt ikke sammenlignes med smaken man får hvis man kjøper ubehandlet råsaft hos et presseri.
Jeg flasket 22 l med cider siste uke, halvparten ren eplecider og den andre eple/bringebær. Begge to smakte veldig bra før flasking, så dette blir nok den beste cideren jeg har laget på pasteurisert råsaft.
Disse vil nok smake forfriskende når vi har kommet så langt ut i våren/sommeren at man igjen kan sitte i solveggen. For første gang prøvde jeg å tappe av 5x0,5l uten å tilsette sukker, hvis disse smaker like bra som de med kullsyre hvis jeg prøve å tilsette gjærstopp og ettersøte neste batch.
 

Vedlegg

  • IMAG0032.jpg
    IMAG0032.jpg
    64,2 KB · Sett: 1.198
Har selv laget cider to ganger, begge ganger med eple råsaft fra hardanger.
Første gangen brukte jeg engelsk cidergjær, og flasket etter 2 uker. Veldig lite kullsyre til tross for rikelig sukkerlake, noe som jo er typeriktig engelsk cider.
Har nå laget ny, på samme måte. Men etter cidergjæren lot jeg bøttene villgjære i 6 mnd på bøttene.
Ved flasking ristet jeg bøttene 5 timer før, for å få litt gjær til karboneringen.
Sitter nå med en herlig tørr og kompleks, sprudlende cider.
Ville sikkert vært enda bedre uten kullsyren for enkelte, smak og behag  :biersmile:
 
Siden vi kanskje primært er interessert i ølbrygging her på forumet tenkte jeg det kunne passe å nevne denne:

http://www.homebrewtalk.com/f81/graff-malty-slightly-hopped-cider-117117/
Litt ugjærbart sukker fra maltet, samt litt fylde og farge gjør seg i cideren, særlig hvis man bruker billig juice.

Prøvde en bitteliten batch av denne (kun som eksperiment), og var knallgod etter en måneds lagring. Brukte tilogmed WLP007..
Angrer bare på at jeg ikke lagde mer..

Hvis man ønsker en litt kraftigere og fyldigere cider, kan denne anbefales!
 
Kan anbefale WLP002/Wyeast 1968 for cider. Jeg synes dette blir bedre enn med de som er spesiallaget for cider, men en får naturligvis mer sekundæraromaer og -smaker fra gjæren.
 
Hei

Har satt en cider med hovedsakelig eplejuice, men med litt eple/pæremost og en liter mangojuice. Brukte engelsk cidergjær,
Den ble stående litt lenger enn tenkt å gjære og har nå gravity på 1002 (OG 1050).
Tingen er at den er gniggsur og ganske grumsete. Finnes det noen måte å gjøre den litt søtere på? Har tenkt på stevia, men andre tips tas i mot med takk. Har også lurt på om vi skulle tappe om og slenge i litt humle og la den stå over helgen, da vi reiser bort.

Tar også i mot tips for å gjøre den klarere. Vi har så langt bare laget mørke øl, og har derfor ikke vært så opptatt av at det vi har brygget er klart.
 
Cider gjæret på engelsk cidergjær tar veldig lang tid før den blir så god som den skal være. Syrligheten vil også trekke seg tilbake ettersom at den lagres. Og jeg vil tro at den vil klarne opp en del ettersom at tiden går.  Men bakdelen er at den bør lagres i litt over et halvt år.
 
Ingemarh skrev:
6. Kanskje benytte naturkork og champagne-metall-wire... Noen som evt har en slik korkemaskin å låne bort mot noe hjemmebrygg? ( i Oslo).
Jeg kjøpte en Saga "tohånds" vinkorkemaskin på Europris til bruk på mine belgiske øl. Den fungerer kjempefint selv med Ø44 ølkorker, men kan sende korkene litt langt ned hvis du ikke passer på. (Avhenger av hvordan halsen på flaska er utformet)
Prisen husker jeg ikke, men det var rundt en hundrelapp som er vesentlig mindre enn den store korkmaskinen som koster 1.599,- hos Bryggselv.

Den komprimerer korkene i et konisk kammer før de sennes gjennom flasketuten.
 
JarlWA skrev:
Hei

Har satt en cider med hovedsakelig eplejuice, men med litt eple/pæremost og en liter mangojuice. Brukte engelsk cidergjær,
Den ble stående litt lenger enn tenkt å gjære og har nå gravity på 1002 (OG 1050).
Tingen er at den er gniggsur og ganske grumsete. Finnes det noen måte å gjøre den litt søtere på? Har tenkt på stevia, men andre tips tas i mot med takk. Har også lurt på om vi skulle tappe om og slenge i litt humle og la den stå over helgen, da vi reiser bort.

Tar også i mot tips for å gjøre den klarere. Vi har så langt bare laget mørke øl, og har derfor ikke vært så opptatt av at det vi har brygget er klart.
Kan det være mangojuicen som gjør den grumsete? Stevia fungerer forresten bra for å justere sødmen om du skal karbonere på flaske.
 
Tilbake
Topp