Co2 manifold fra bryggselv til besvær.

Har brukt en god tid nå på å få igang tappekranene mine,men jeg har gått tom gass etter ca en uke. Jeg trodde jeg hadde funnet synderen og fylte opp flaskene igjen, har to, men etter en ukes tid var det tomt igjen i dag. I dag gikk jeg litt mer drastisk til verks og stappa det som var ned i en bøtte med vann og fant ut det var co2 manifolden fra bryggselv som var problemet. På den ene utgangen kom det et jevnt sig ut i skjøten rett over ventilen. På en annen kommer en del gass ut selvom ventilen en stengt.
Sikkert dumt av meg, men jeg vil jo tro at manifoldene er klare til bruk når bryggselv selger dem.

Jeg lar det stå som en advarsel til andre som vurderer å kjøpe en manifold. Test den først, så slipper du kanskje å bruke opp tre flasker før du finner problemet.
 
Ganske grei måte å sjekke om systemet er tett på er jo å sette trykk fra flasken på manifoil og slanger uten å koble dette til noen sing som helst, så lukke kranen og la dette stå over natten for å se om trykket har falt noe som hels. Det skal det da ikke gjøre.
Gjør alltid dette når jeg setter opp nytt system, eller får nye elementer jeg kobler til.
 
Dumt at du har hatt lekkasje, men som nevnt over. Kan være greit å sjekke at alt utstyr er tett først. Måtte til å stramme en god del når jeg kjøpte regulator (Kegkits.com).

Kan ha vært tett ut fra fabrikk/utsalg med fått seg en kakk/vridning under frakt.
 
Jeg har opplevd på tilsvarende manifolder kjøpt fra MoreBeer at de lekker i "skjøtene".
Skjøtene er lett å fikse med å stramme lett, eventuelt ta på ny gjenge-teip. Vær forsiktig når du strammer, for strammer du for hardt vil T stykkene sprekke.
Lekkasjen jeg hadde i krana fikk jeg ikke fikset, og fikk ny del tilsendt.

\Øyvind
 
En kan lett finne lekkasjer ved hjelp av såpevann, som sprayes på trykksatte manifolder og koblinger. Da vil du fort se at det bobler hvis du har lekkasje...
 
mao det er egentlig litt "finne hullet i sykkeldekket mitt". Hadde aldri selv stolt på at noe som skal tette gass virkelig gjør det rett fra butikken.
 
Det er da ganske enkelt å senke delene i vann også, da ser man garantert om det lekker.
 
Tilbake
Topp