Co2 sodastream adapterproblem

I påvente av stor Co2 flaske har jeg kjøpt adapter slik at jeg kan bruke sodastream flaske til corneliusfatet. Ølet er rimelig godt karbonert så det blir helst å mette litt til og bruke som drivgass til tappingen. Adapteren er kjøpt hos ølbrygging.no og skal funke til sodastream flaske. Den er koblet til regulatoren med gjengetape. Problemet oppstår når flaska skal kobles til. Da oppstår det en voldsom lekasje mellom flaska og adapteren.  Det er pakning på plass i adapteten og har forsøkt med gjengetape.  :jaha:

Noen tips?
 
BrewBerg skrev:
I påvente av stor CO₂ flaske har jeg kjøpt adapter slik at jeg kan bruke sodastream flaske til corneliusfatet. Ølet er rimelig godt karbonert så det blir helst å mette litt til og bruke som drivgass til tappingen. Adapteren er kjøpt hos ølbrygging.no og skal funke til sodastream flaske. Den er koblet til regulatoren med gjengetape. Problemet oppstår når flaska skal kobles til. Da oppstår det en voldsom lekasje mellom flaska og adapteren.  Det er pakning på plass i adapteten og har forsøkt med gjengetape.  :jaha:

Noen tips?

Jeg har to adoptere for sodastream. En fra Lunde teknikk. Funker helt topp. Og en fra ølbrygging.no den er noe dritt. Fikk den aldri tett.
 
Da er det vel der problemet ligger. Prøvde å bytte til en annen pakning (o-ring) uten at det hjalp. Det virker som at tappen ut fra adapteren er for lang slik at gassen siver ut lenge før flaska når pakningen. Det står på sidene til olbrygging at den skal passe sodastream og aga. Er det evt forskjell på gjengene og lengden på aga slik at den vil bli tett?
 
BrewBerg skrev:
Da er det vel der problemet ligger. Prøvde å bytte til en annen pakning (o-ring) uten at det hjalp. Det virker som at tappen ut fra adapteren er for lang slik at gassen siver ut lenge før flaska når pakningen. Det står på sidene til olbrygging at den skal passe sodastream og aga. Er det evt forskjell på gjengene og lengden på aga slik at den vil bli tett?

Det vet jeg ikke, men på sodastream flaskene fra Clas Ohlson står det aga på.
 
Hadde samme problem med  adapteret mitt. Byttet ut o-ringen med en flat 1/2 " pakning fra biltema. Fungerte utmerket!
 
Fikk hyggelig telefon fra ølbrygging.no angående problemet. Han anbefalte pakning fra Biltema som nevnt over. Den har varenummer 86-9000 dersom andre også trenger denne. Nå var det pffft og så helt tett!
 
Funker pakning fra biltema på adapteren fra lund teknik også? Fikk utstyret i dag. Fikk ikke tett. Nå er sodastreamflaska tom grumnet lekkasje.  Skal fylle med gass på mandag. Haster litt.
 
BrewBerg skrev:
Fikk hyggelig telefon fra ølbrygging.no angående problemet. Han anbefalte pakning fra Biltema som nevnt over. Den har varenummer 86-9000 dersom andre også trenger denne. Nå var det pffft og så helt tett!

Artig at leverandøren vet om problemet uten å endre produktet slik at det faktisk fungerer før det selges..
 
Jeg tror han har endret det på de han selger nå, ser sånn ut hvertfall i nettbutikken.
 
Har fått feil pakninger fra lund teknik. Og det HASTER med å fikse dette.

Kan man bruke de pakningene fra biltema på overgangen fra lund teknik?
 
Lag pakningene sjøl om det er de mellom flaska og adapteret.  Et lokk til en plastkasse, ei hullsag, en skrue m/mutter og en drill samt ei fil.  Bor ut det antall pakninger du vil ha sett dem sammen på skruen og monter dem på drillen så kan du file dem til den dimensjon du vil :)
 
Brastad skrev:
Har fått feil pakninger fra lund teknik. Og det HASTER med å fikse dette.

Kan man bruke de pakningene fra Biltema på overgangen fra lund teknik?

Jeg og fikk feil. Tenkte jeg kunne klippe de til.
 
Virker som de jeg fikk ikke var tykke nok?
@Rutof: ser ikke helt hvordan jeg kan klippe mine?

Har fust ut to flasker nå. Så har snart ikke spart noe som helst på denne handelen.

Om det går an å få kjøpt noen pakninger som passer i Oslo, hadde det vært veldig greit.
Hvor handler man pakninger annet enn biltema?
 
Brastad skrev:
Virker som de jeg fikk ikke var tykke nok?
@Rutof: ser ikke helt hvordan jeg kan klippe mine?

Har fust ut to flasker nå. Så har snart ikke spart noe som helst på denne handelen.

Om det går an å få kjøpt noen pakninger som passer i Oslo, hadde det vært veldig greit.
Hvor handler man pakninger annet enn Biltema?

Nødløsning kan være pakninger som kommer i pakning settet til boilermaker. En av de pakningene passer. Jeg har brukt de. Bryggselv har pakning settet.
 
Rørleggere har vel fiberpakninger, CO har vel også pakningssett om jeg ikke husker feil men om disse passer vet jeg ikke.  Jeg bruker de gamle sodaflaskene og lager pakninger som jeg beskrev tidligere.
 
Jeg kjøpte et o ring sett på jula og det fikset lekkasjen på mitt adapter fra Lund teknikk. Har sikker det samme på Biltema
 
Jeg har hatt samme problem, men da mellom co2 flaske og Sodastream-maskinen. Løste den enkelt med en kobberskive imellom.
Min mor hadde derimot motsatt problem med Sodastream'eren sin, tappen var for kort, dermed fikk hun ikke ut nok trykk.
For meg virker det som at tappen på co2 flaskene varierer endel.
 
Fått tak i litt forskjellig av pakninger. Så det blir litt prøvings og feilings. Får se hva som funker.
 
Desverre @Sverre K så har jeg ikke drill og lignende, så jeg får ikke laget pakninger slik du foreslo.

MEN jeg kjøpte noen patentkork-pakninger hos bryggselv, de var litt bredere og litt tykkere enn pakningen jeg hadde.
Jeg la pakningen på patentkork-pakningen og tegnet rundt pakningen.
Tok så en saks og klippet til at den passet.
ET lite futt var det jeg fikk fra sodastreamflaska denne gangen.

Så jeg får krysse fingrene at det holder, vet ikke om det har noe å si hvilket materiale man bruker til co2-pakninger?
 
Tilbake
Topp