CO2

Jeg er helt ny når det gjelder CO2. Idag fulle jeg fylt flasken min på 5kg. Når jeg koblet til manometeret stod det at det var et trykk på 50bar. Etter jeg har lagt den i kegeratoren noen timer (ca 2c) falt trykket til ca 30 etter noen timer. Komprimeres denne gassen såpass?

Er dette normalt?

Jeg er redd for evnt lekkasjer, men hører ingenting.

Likevekten mellom CO2 i flytende- og gassform endrer seg med temperaturen. Ingen fare med andre ord, du har fremdeles like mye CO2 på tanken din. Ikke forvent at nålen på manometeret kommer til å falle etter hvert som du bruker CO2en. Det gjør den bare når all flytende CO2 er oppbrukt og da går det rimelig kjapt før den er tom :)

Trykket vil vises ganske stabilt fram til flaska er tom, dvs du får ikke sett hvor mye som er igjen ved å se på trykket. Noen og 50 i romtemp er normalt. Min står på utsida i romtemp og viser alltid noe rundt der til flaska er tom.
Trykket synker når gassen kjøles, jeg har aldri hatt min kald så husker ikke hvor mye, men 30 kan høres rimelig ut det, så ville ikke bekymra meg.
Lavere trykk er i ihvertfall ikke tegn på mindre gass, enten er det trykk (du har gass, alt fra 10 gram til full flaske), eller det er ikke trykk (tom flaske) :)

Edit: du hadde visst alt fått svar, tlf ringte før jeg fikk trykka Submit, og jeg trykka da jeg var ferdig med å prate :)

Tilbake
Topp