Coleman Extreme hos XXL

thômas skrev:
Bestilte nettopp en Igloo 54 qt her. Ble levert på 2 dager  :skitbra:

Nå må jeg bare skaffe meg rør og ventiler  :jaha:
Gratulerer :) Har boksen selv, og den er knall!
Da er det bare å bruke denne tråden som info på hvordan lage manifold, sette på ventil osv.. fine bilder på side 1  :skitbra:
 
Ølvind skrev:
Tror jeg skal slenge meg på og bestille en selv :)
Bare å stikke ned på seasea. Jeg kjøpte min der. Er ikke sikkert de har de inne, men de bare bestiller opp og har de i løpet av en liten uke..
 
Hei,
Ny på forumet, men har lest det som finnes av info om meskekar/manifold bygging.
Venter på iglooen og fått mesteparten av kobberdelene.

Lurer på en ting da, hvor kan en finne en 1/2" hullsag, ser de har en 125mm på Biltema, men det er da ikke helt det samme som 1/2".
Er det tappetut fra før på iglooen? Og evt. hvor stort? Skjærer dere hullet på samme side?

Også lurer jeg på hvordan en lettest skjærer hullene/"skåra"? Er det for optimistisk å bruke baufil, og evt. hvilke størrelse er hensiktsmessig å bruke.

Masse spørsmål,
håper noen kan hjelpe.

Kristian
 
Fyrbrygger skrev:
Lurer på en ting da, hvor kan en finne en 1/2" hullsag, ser de har en 125mm på Biltema, men det er da ikke helt det samme som 1/2".

Det der har jeg også lurt mye på, uten å tenke meg om så kjøpte jeg en hulltaker for plater som er 1/2", dvs 25.4mm /2 = 12.7mm, når jeg så sitter med en 1/2" gjennomføring og denne hultakeren så skjønte jeg jo at jeg hadde gått på en skikkelig blunder, i gata med å spørre etter sleggefett på jernvaren...
Når man først har delene, så ser man jo at en 1/2" gjennomføring f.eks kan være 20.6mm (har en annen på 20.7mm,
Hvorfor kan ikke gjenomføringer ha oppført ytre og indre diameter (akkurat som indre var så interresant)

Blir ikke enkelt å bestille deler i forkant med dette, Rørleggere vet jo dette, men for kontorister(som meg) så er slikt litt.. ehm, anderledes.
 
Nei, det kan trygt sies at 125 mm ikke er *helt* det samme som en halv tomme. Ca. ti ganger så mye, faktisk. Eller var det en kommafeil? Hmmm.... :jaha:

Kanskje det er en farbar vei å lete etter hole saw i US eller UK. Frakten kan umulig bli all verden? Selv trenger jeg en ca heltoms (25 mm) for metall, det har i hvert fall ikke Clas O til en overkommelig pris.
 
Fredr. A. Nilsen i Oslo (krysset Trondheimsveien / Sofienberggata) har veldig mye hullsager og greier som kanskje kan være til nytte...
 
Ahhhh, herregud, ja her var jeg nær å gå på en stor blunder.

Noen som har målt den 254342 Bordgjennomføringen på Biltema? Hvis den indre er 1/2" (~12.7 mm) hva kan da ytre være, så mye som 20mm?
Finner det ut når jeg får kjøpt meg bordgjennomføringen, så kan jeg måle og kjøpe hullsag.

Kom på ett spørsmål til, i beskrivelsen til tobiasjk bruker du 15mm rørstubb, hvordan klarte du å trikse det inn i 1/2" (~12.7 mm) åpning?

Takk for hjelp!
 
Det var akkurat den borgjennomføringen jeg måler til 20.7mm :)
Hølet bak, er 13kommanoe, men hølet i front er akkurat 15mm, jeg pussa litt med sandpapir først (husker ikke om det var av estetiske grunner eller om det var litt trangt), også slo jeg til med en liten slegge :)
Hlet er litt konisk, og bank det godt nok inni, så blir dette en tett og fin skjøt du aldri trenger å ta ut. Så kapper du ren rørbiten, og setter på en 15-12mm overgangsmuffe.

Hvis det var det du spurte om da :)
Ble seende ut slik når den var montert i kjøleboksen: https://picasaweb.google.com/107561384765867748075/Brygging#5547272626556244914
 
Halvtoms gjenger er ikkje det samme som diameteren på feks 1/2" røyr. Halvtoms røyrgjenger er knappe 21mm utvendig. Du kan finne det ut av denne tabellen: http://norbrygg.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=1261.0;attach=966 "norske" røyrgjenger er oppgitt i tabellen som BSP. Om du kjøper amerikanske ventilar, slangenipplar eller liknander har dei NPTF gjenger.

Generelt så kan 1/2" BSP og NPTF brukast om eit anna i bryggeriet men er ikkje å anbefale for høgtrykk (hydraulikk). Tilfeldigvis har 1/2"NPT og 1/2"BSP tilnerma samme diameter og gjengestigning, så med litt teflontape blir det tett og fint.

Men du må altså bore holet på 21mm, ev bruke ein stegbor frå Clastema der siste trinnet er 22mm.
 
Dersom man følger med litt på eBay, vil det være mulig å få tak i Coleman Extreme ganske rimlig. Kjøpte en Coleman Extreme 52 quart kjøleboks. Dette var en boks som ble solgt til redusert pris fordi den ikke var helt perfekt på utsiden. Men så lenge den er garantert hel og funksjonell har jo ikke det noe å si når man skal bruke den til brygging. I mitt tilfelle var det kun skrapet litt i plasten på den ene siden. Betalte $15,99 for boksen og $69,50 i frakt med fly. Bestilte på mandag og fikk den på fredag samme uke. Ettersom prisen på selve kjølebaggen også var satt til $15,99 på tolldeklarasjonen smatt den også igjennom tollen uten noen avgifter (trodde opprinnelig at man også skulle betale avgift for frakten). Så det kan lønne seg å følge med litt på eBay.
Når det gjelder avsilingen får man kjøpt conversion set i USA ettersom Coleman også hyppig brukes til mesking der. Da får man med sil, gjennomføring og pakninger. Men trenger da ikke gjøre noen inngrep annet enn å skru ut kranen som sitter i originalt og skru inn utstyret for avsiling. Kan være greit dersom man skal bruke den til kjølebag igjen senere.
 
Aasmund skrev:
Dersom man følger med litt på eBay, vil det være mulig å få tak i Coleman Extreme ganske rimlig. Kjøpte en Coleman Extreme 52 quart kjøleboks. Dette var en boks som ble solgt til redusert pris fordi den ikke var helt perfekt på utsiden. Men så lenge den er garantert hel og funksjonell har jo ikke det noe å si når man skal bruke den til brygging. I mitt tilfelle var det kun skrapet litt i plasten på den ene siden. Betalte $15,99 for boksen og $69,50 i frakt med fly. Bestilte på mandag og fikk den på fredag samme uke. Ettersom prisen på selve kjølebaggen også var satt til $15,99 på tolldeklarasjonen smatt den også igjennom tollen uten noen avgifter (trodde opprinnelig at man også skulle betale avgift for frakten). Så det kan lønne seg å følge med litt på eBay.
Når det gjelder avsilingen får man kjøpt conversion set i USA ettersom Coleman også hyppig brukes til mesking der. Da får man med sil, gjennomføring og pakninger. Men trenger da ikke gjøre noen inngrep annet enn å skru ut kranen som sitter i originalt og skru inn utstyret for avsiling. Kan være greit dersom man skal bruke den til kjølebag igjen senere.

har enda ikke sett en som selger coleman extreme på ebay som vil sende den ut av statene. edit: gikk visst an å sette søket slik at de kun viser varer med international shipping og noen få var det visst.
 
larsb skrev:
har enda ikke sett en som selger coleman extreme på ebay som vil sende den ut av statene

Tror man skal ha litt flaks, men har sett noen som selger disse runde orange som jeg nå glemte navnet på, ferdig ombygd ogsåvidere.
Selv bestilte jeg boksen hos http://www.rei.com/ det ble noen kroner, men den kom på 4 dager ellernoe.
En 36qt Coleman Extreme ble $44.95 (for boksen) og $59 for frakta, det kan kanskje være lurt å spørre de først, for eneste som står på sidene er en pris for "oversized items",men de kom tilbake til meg og sa det ble noe dyrere, og spurte om jeg fortsatt ville ha den.
 
Cabelas.com virker ikke så ivrig på å sende til Norge lenger iallefall. Fikk ordren min kansellert neste dag.

edit: Vil denne typen fungere bra med Bazooka screen og mesking? ser den har hullet på langsiden istedenfor kortsiden http://cgi.ebay.com/Coleman-50-Quart-Xtreme-5-Day-Wheeled-Ice-Cooler-/200511830229?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eaf6fb8d5
 
Det er bare å følge med på eBay. Det dukker stadig opp de som sender større ting til Norge. Jeg har bestilt både Coleman Extreme og en gjøringstank i rustfritt stål på 30 liter. Gjorde nettopp et søk på eBay og fant en som shipper Coleman til Norge (http://cgi.ebay.com/NEW-50QT-WHEELED-ULTIMATE-EXTREME-COOLER-COLEMAN-/220568151345?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item335ae2e531) Her var prisen for selve Coleman forholdsvis høy, men det dukker stadig opp de som er rimelige.
En annen mulighet er at dersom man finner en Coleman til en grei pris man kunne tenke seg, kontakte selger og spørre om de allikevel kan sende internasjonalt selv om det kun står til USA. Jeg pleier å gjøre dette og det er vel nesten i halvparten av tilfellene at de sjekke mulighetene og sender internasjonalt.
 
Da har jeg også fått kanselert ordren min fra Cabelas med beskjed om at forsendelsens størrelse er for stor.
 
Tilbake
Topp