Continental pilsnermalt?

Okey, her kommer tidenes begynnerspørsmål.
Noen kommer til å få krampe og kaste opp, andre vil grine av latter.
Det får briste eller bære...  :)

Spørsmål: Hva er continental pilsnermalt?

Har lest litt sporadisk i oppskrifter og div. der det står ofte at continental pilsnermalt er anbefalt.
 
Continental Pilsnermalt = pilsnermalt fra continental Europe. (ikke storbritannia eller scandinavia)
 

Vedlegg

  • medium_boortmalt-wordt-grootste-mouterij-van-europa.jpg
    medium_boortmalt-wordt-grootste-mouterij-van-europa.jpg
    127,2 KB · Sett: 220
Odland skrev:
Continental Pilsnermalt = pilsnermalt fra continental Europe. (ikke storbritannia eller scandinavia)

Så kan man jo spekulere i hva det er som gjør at malten er forskjellig avhengig av om den er maltet i Tyskland med gass fraktet fra Nordsjøen eller av tysk korn fraktet til Sverige og maltet med strøm fra norske kraftverk.

Eller sagt på en annen måte: Jeg har veldig liten tro på at det har noen betydning hvilket land eller kontinent malt kommer fra.
 
Si det. Har nok ikke stort å si. Jordsmonnet og klimaet er vel noe forskjellig, men hvor mye det har å si i praksis vet man da ikke.
 
Til å være europas største malteri har jeg aldri hørt om boortmann før. :)
Har sett at det er noe forskjell i EBC på belgisk, engelsk, amerikansk pilsnermalt. Men den forskjellen er noe rundt 1 EBC.
 
Tror heller ikke at hvor kornet har vært dyrket har mye å si, kanskje litt men ikke mye, men at malteriets prosedyrer har noe å si tror jeg, ergo tror jeg også at malt fra ett Belgisk malteri ikke trenger å være identisk med malt fra ett tysk malteri.
 
Blant andre Jamil Zainasheff understreker forskjellene mellom fks.  American Two-Row, German Pilsner, og Continental Pilsner Malt. Har ikke særlig erfaring innen forskjellene på disse selv, men som sagt tidligere i tråden er sikkert malteriets metode og rutiner avgjørende for hvilke egenskaper maltet har...
 
Aleksander_B skrev:
Okey, her kommer tidenes begynnerspørsmål.
Noen kommer til å få krampe og kaste opp, andre vil grine av latter.
Det får briste eller bære...  :)

Spørsmål: Hva er continental pilsnermalt?

Har lest litt sporadisk i oppskrifter og div. der det står ofte at continental pilsnermalt er anbefalt.

Ville bare si, spørsmålet var ikke dumt i det hele tatt!!  :yes:
 
Det er klart det er forskjeller på forskjellige malttyper, men det er neppe opprinnelsesstedet som er det mest avgjørende. Kultivaren vil ha noe å si, men det viktigste er nok absolutt (som flere her er inne på) hvordan det aktuelle malteriet farer med maltet. Modifiseringsgrad (selv om man stort sett kan rekne alt moderne malt for høymodifisert), vanninnhold ved starten på kjølningen, tørketemperaturer og -lengde er nok viktigere faktorer enn opprinnelsesland.

Hvor har du utsagnet fra Jamil fra, Erlend? JZ mener nok ikke at tysk malt ikke regnes som kontinentalt malt, men han skiller det antakelig fra øvrig kontinentalt malt. Har f.eks. hørt ham omtale belgisk pilsnermalt som noe søtere enn tysk pilsnermalt (mener det var i Jamil Show-episoden om tysk pils på the BN), men jeg antar egentlig det først og fremst skyldes produsenten. Mener forøvrig å ha hørt han har valgt Best Malz som leverandør av de kontinentale malttypene som skal brukes i Heretics øl.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Hvor har du utsagnet fra Jamil fra, Erlend? JZ mener nok ikke at tysk malt ikke regnes som kontinentalt malt, men han skiller det antakelig fra øvrig kontinentalt malt. Har f.eks. hørt ham omtale belgisk pilsnermalt som noe søtere enn tysk pilsnermalt (mener det var i Jamil Show-episoden om tysk pils på the BN), men jeg antar egentlig det først og fremst skyldes produsenten. Mener forøvrig å ha hørt han har valgt Best Malz som leverandør av de kontinentale malttypene som skal brukes i Heretics øl.

Det var i Bibelen: "Brewing Classic Styles" :)
Snakker litt fra hukomelsen, så ikke ta alt for god fisk. Han nevner en eller annen plass i boka; tror det er under Light American Lager eller Cream Ale, at man ikke bør bruke "continental pilsner malt" til disse typene da maltpreget vil bli for dominerende.
 
Gahr skrev:
Det er klart det er forskjeller på forskjellige malttyper, men det er neppe opprinnelsesstedet som er det mest avgjørende. Kultivaren vil ha noe å si, men det viktigste er nok absolutt (som flere her er inne på) hvordan det aktuelle malteriet farer med maltet. Modifiseringsgrad (selv om man stort sett kan rekne alt moderne malt for høymodifisert), vanninnhold ved starten på kjølningen, tørketemperaturer og -lengde er nok viktigere faktorer enn opprinnelsesland.

Du glemte sesongvariasjoner. For korn til malting, betyr for eksempel været i siste del av vekstsesongen og under høsting mye for kvaliteten.

Det virker som særlig amerikanske hjemmebryggere er glad i å bruke geografi for å klassifisere malt og legger mye vekt på hvor malteriet holder til. Jeg kan ikke skjønne at det beror på noe annet enn en misforståelse at man kan si konkret om maltet basert på dette. Det er også påfallende at hverken malteriene selv eller større bryggerier, med omfattende rutiner for å holde stabil kvalitet på tvers av verden, legger vekt på geografi.
 
Tilbake
Topp