Coopers Australian Pale Ale - gjærstarter nødvendig?

Jeg lagde nylig min første starter for en Kolsh (all grain). Nå skal jeg lage et ekstraktbrygg, og lurer på om det har noe for seg å lage gjærstarter for Coopers kit og også om det er noe vits når jeg har tenkt å bruke Safale Us-05.

Takker for alle innspill  :skitbra:

Er ikke nødvendig. Kok opp 2-3 dl vann og la det avkjøle til romtemp. Ha i gjæren og rør godt, la stå i 10-15 min før du har det i gjæringskaret.

kintii skrev:
Jeg hadde bare strødd tørrgjær rett i dunken jeg.

Det hadde ikke jeg gjort!. Gjær og gjæring  har utrolig mye å si for hvilket resultat du ender oppmed.
Starter på tørrrgjær er ikke nødvendig, men bruk noen ekstra minutter til å rehydrere gjæren, da vet du at det er vital gjær som tilsettes.

Ok, da lar jeg det være med å "kun" rehydrere gjæren. Hva med gjær-nutrient? Gjør en dæsj av dette sammen med gjæren noe forskjell her?

Odland skrev:
Ha en halv t-skje gjærnæring i kok du. Siste 15 min.

Dette er som sagt et ekstraktbrygg, men kan slenge det i vannet som kokes for hydrering av gjæren isteden - det går vel for det samme.

var det ikke en artikkel i brew Your own som konkluderte med at  rehydrering ikke var nødvendig? Jeg kan ikke finne tråden hvor dette ble diskutert.

Jeg har alltid strødd gjæren rett over og har alltid fått knall resultater. Her er jo gjærceller i massevis, så om du bare pitcher nok skal det uansett gå bra.

kintii skrev:
var det ikke en artikkel i brew Your own som konkluderte med at  rehydrering ikke var nødvendig? Jeg kan ikke finne tråden hvor dette ble diskutert.

Jeg har alltid strødd gjæren rett over og har alltid fått knall resultater. Her er jo gjærceller i massevis, så om du bare pitcher nok skal det uansett gå bra.
Har boka "Yeast" av Chris White og Jamil Zainasheff som toglektyre for tiden. Der står det at tørrgjær rett i gjæringskaret medfører 50% celledød, mens rehydrering i rent vann gir tilnærmet 100% overlevelse.

Det står også at vannet for rehydrering må være helt rent. Den frysetørrede cellen er som en svamp. Den første væsken den kommer i kontakt med, dras rett inn i cellekjernen og celleveggen. Dermed  går alle urenheter og næringsstoffer samme vei. De havner lett på feil sted og i for høye konsentrasjoner. Det kan svekke eller drepe cellen.

Vil tro de gutta vet hva de snakker om.

Det var vel en artikkel i BYO basert på et eksperiment gjort av hjemmebryggere. Jeg stoler mer på proffene enn på lite vitenskapelige forsøk utført av sånne som oss. Derfor er jeg tilbake på rehydrering - selv om direkte pitching aldri ga meg merkbare problemer.

Jeg har lest endel på nett nå og ser at ved å pitche direkte i dunken kan man få 50+55% celledød mens ved å rehydrere ligger denne på 15-20% celledød.

Jeg kommer også til å fortsette å pitche direkte, us-05 er på på 11,5 gram og man har uansett flust med levedyktig gjær igjen ved gjæring av en normal batch på 20 liter. US-05 er den eneste tørrgjæren jeg bruker
og den (samt wlp001) er de eneste jeg bruker til IPA.

Tja, flusst og flusst...

Hvis man regner litt på det  (og tar tallet på celledød ved direkte pitching for god fisk), skal det ikke så mye tll før man underpitcher med en enkelt pakke. En fersk pakke med 100 % levende celler er nok til å pitche 20 liter ale med en OG på 1060. Hvis halvparten av dem dør ved pitching vil jeg påstå det er greit å pitche mer. En annen sak er også helsen til gjæren som overlever. Når det er så enkelt å rehydrere, skjønner jeg ikke hvorfor man ikke bare gjør det...

Odland skrev:
Gahr skrev:
Når det er så enkelt å rehydrere, skjønner jeg ikke hvorfor man ikke bare gjør det...

Hey hey... skal koke vannet OG kjøle det ned.

Hehe.. Nettopp..

Neida... Det er tydeligvis gode greier å rehydrere, mye større forskjell på dette enn det jeg var klar over.
Får sette meg ned og lese litt, artig å lære noe nytt  ;)

Vet noen om mr. malty beregner tørrgjærmengden rehydrert eller pitchet direkte?

Kommer nok til å rehydrere tørrgjær fra nå av her i huset  ;)

Mr malty går nok ut fra rehydrert tørrgjær.
Er Jamil som jeg henviste til som står bak den kalkulatoren.

Tilbake
Topp