Coopers Dark Ale litt spinkel. Hva gjør jeg?

Har hatt en Dark Ale til brygging. Denne er kokt opp med 1350 gram Moss Maltekstrakt, ingen humle tilsatt.
Mulig jeg skal tilsette litt aroma-humleextrakt før brygget går over på trykkkeggen, men jeg synes alet virker en tanke tynn i smaken, lite fylde lissom. Jeg lurer da på hva jeg bør gjøre for å få en litt mer tykkere smak? Savner litt karamellsmak, faktisk. Leser noen karbonerer med kandissukker, kan dette være en løsningen for meg? Hører noen sverger til brunt sukker, kan det være noe for meg her? (Jeg karbonerer altså med sukker på keg, så bruker jeg co2-patroner til å presse ut øllet).

En annen faktor jeg ikke tar med nå er lagringen. Kanskje jeg må ta tålmodigheten til hjelp, at den vil bli fyldigere og mer smakfull ved litt lagring på keggen...(?)
 
Har selv kokt opp disse settene med 30-35 gr. humle, det har hjulpet på smaken. Ellers hjelper helt sikkert noen ukers kjølig lagring og litt tålmod  :namnam:
 
Satser på at godgjøring ved lagrin fixer biffen. Jeg brukte en liten dæsj med bitter- og smakshumle (extract) i når jeg kegget brygget.. smakte på det etter blanding, og det gjorde litt bedre "sus i smaken" :)
 
JensWiken skrev:
Har hatt en Dark Ale til brygging. Denne er kokt opp med 1350 gram Moss Maltekstrakt, ingen humle tilsatt.
Mulig jeg skal tilsette litt aroma-humleextrakt før brygget går over på trykkkeggen, men jeg synes alet virker en tanke tynn i smaken, lite fylde lissom. Jeg lurer da på hva jeg bør gjøre for å få en litt mer tykkere smak? Savner litt karamellsmak, faktisk. Leser noen karbonerer med kandissukker, kan dette være en løsningen for meg? Hører noen sverger til brunt sukker, kan det være noe for meg her? (Jeg karbonerer altså med sukker på keg, så bruker jeg CO2-patroner til å presse ut øllet).

En annen faktor jeg ikke tar med nå er lagringen. Kanskje jeg må ta tålmodigheten til hjelp, at den vil bli fyldigere og mer smakfull ved litt lagring på keggen...(?)

Har du nøyaktig oppskrift og fremgangsmåte? Sukker er nok synderen; Alt sukker tynner som regel ut smaken.
 
Erlendso: Har ikke brukt sukker. Øllet er ikke dårlig lissom, men kunne tenkt meg litt mer fylde på smaken, på "bodyen" som de sier. Men jeg er nok litt utålmodig, for den må jo få lagres litt.
Det er laget fra Coopers ølsett. Har kokt i 15min (sammen med extra maltekstrakt som "sukker"). Ikke lengre koketid, for jeg ville ikke ha for hard bittersmak, siden den skal ha litt rund smak. Vet flere sier en skal koke i minst en time, men dette går utover humlesmaken og gjør alt til bitter, derfor bare 15min.
 
JensWiken skrev:
Erlendso: Har ikke brukt sukker. Øllet er ikke dårlig lissom, men kunne tenkt meg litt mer fylde på smaken, på "bodyen" som de sier. Men jeg er nok litt utålmodig, for den må jo få lagres litt.
Det er laget fra Coopers ølsett. Har kokt i 15min (sammen med extra maltekstrakt som "sukker"). Ikke lengre koketid, for jeg ville ikke ha for hard bittersmak, siden den skal ha litt rund smak. Vet flere sier en skal koke i minst en time, men dette går utover humlesmaken og gjør alt til bitter, derfor bare 15min.

Aha, skjønner. Du ville nok kanskje hatt litt crystal-malt som "backbone".

Til 25 liter gjør 250-300g crystal-malt underverker. Du får sikkert kjøpt det ferdig knust på Vin og Bar hvis du ikke har egen maltmølle. 
 
Tilbake
Topp