Gjæren kan være på grensen til hvor mye alkohol den takler,men det er ikke godt å si..ellers så skal det ikke ha noe å si..er nok ikke noe problem..
Mål med hydrometer på mandag og igjen på onsdag,er den ikke sunket noe mer enn mandags målingen er den klar for flasking..
har da fått målt ølen i dag og den viser 1.011/1.012 så da har værtfall gjæren klart og få brukt sukker og malt. Er det noen måte og finne ut hva den var på ca ved start uten og ha målt?
men det har jeg ikke tenkte mer på hvor sterk den kom til og være. 1kg sukker skal gi ca 1.036 i dette settet på 23l. har jo hatt i 1,2kg med malt ekstrakt også. med kun sukker skal den havne på ca 12 som tilsvarer 3,14 pluss karbonering. når jeg fikk vekk bobler så var ølet på 10. pluss usikkerheten til 1,2kg maltekstrakt.
har da fått målt ølen i dag og den viser 1.011/1.012 så da har værtfall gjæren klart og få brukt sukker og malt. Er det noen måte og finne ut hva den var på ca ved start uten og ha målt?
Om du har behandlet gjæren din pent går det an å gjette på (FG = OG * 0.7).
Dvs, 70% attenuasjon, noe som burde være oppnåelig for de fleste gjærtyper.
Håvard sin formel er feil. Hvis du har OG på 1,050 kan du ikke få FG på 1,050 * 0,7 = 1,035, men derimot 1,050 * 0,3 = 1,015. Hvis du ikke har 30% utgjæring da, og det tror jeg ikke du har.
Er noe Forvirret.
Volumet på 23l og 1kg sukker er greit men hvor mye maltekstrakt er egentlig blitt brukt?
1,2kg kommer det i tillegg til det som var med i settet, og hvis så er tilfelle, hvor mye var det?
Håvard sin formel er feil. Hvis du har OG på 1,050 kan du ikke få FG på 1,050 * 0,7 = 1,035, men derimot 1,050 * 0,3 = 1,015. Hvis du ikke har 30% utgjæring da, og det tror jeg ikke du har.
Med alle tenkelige forbehold,
beer calc gir OG på 1.055 når jeg legger inn 23l, 1kg sukker og 2,9kg våt ekstrakt.
Siden du ikke mesker kan man kanskje ikke legge inn så mye feil.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.