Coronamølle vs utbytte?

Et par tips for bedre utbytte: Rør rundt i mesken, kraftig, og la stå i ti minutter før du tapper første gang. Samme med skylling: rør kraftig, la stå, tapp når vørteren er klar igjen. Faktisk bare ett tips to ganger, men vel verdt det.

Så det er ikke farlig å kverne finere?  Unngå noen hele korn, kan være noe der.

Skylling: røre godt ja, har egentlig gjordt det.   Har også mesket minst en time, og har latt det hvile mellom skyllinger.
Har også prøvd å skylle flere omganger.

Kan det være et problem at jeg har litt stor Igloo-kjøleboks?
Bestilte opprinnelig 48qt, men fikk 72qt fordi de var tom for 48.
(Men har ikke problem med å holde temp)

Har som regel endt opp med å bruke noe mer enn 2,5 liter vann pr kg siden det virker for meg å da bli veldig tykk mesk,
er det et problem?

Sorry, nå maser jeg fælt her..

Det er ikke selve meskingen, selv rører jeg aldri i mesken, det kan være skyllingen men tror ikke det heller, pass bare på at det ikke renner vann tvers igjennom, det gjorde det for meg på siste brygge, lite malt til mitt oppsett og dermed stor "fallhøyde" på skyllevannet.
Få deg først skikkelig hygrometer, mål vørt du får ut av kokekaret, liter og OG.

Ja får prøve igjen i morra, skal prøve å ta noen bilder da, takker for alle svar  :saadoevt:

Like før jeg gir opp allgrain nå føler jeg  :(
[/quote]

Never say die! :noway:

Ting ordner seg :yes:

Husk å regne ut utbyttet på grunnlag av volumet du har igjen i kokekjelen etter koking, ikke utifra volumet du ender opp med i gjæringskaret. Ev. svinn ved tapping fra gryte til gjæreingskar er tross alt ikke et utslag av meskingen.

Gahr skrev:
Husk å regne ut utbyttet på grunnlag av volumet du har igjen i kokekjelen etter koking, ikke utifra volumet du ender opp med i gjæringskaret. Ev. svinn ved tapping fra gryte til gjæreingskar er tross alt ikke et utslag av meskingen.
Ja har gjort det. Skjønner ikke annet enn at det må være noe i meskeprosessen jeg gjør feil.
Kanskje skyllingene hvis ikke det er kverningen.

Da prøver jeg igjen med stålkontroll på mesketemperatur og vannmengder.  Har kvernet finere denne gang.
Har nå lagd ny meskemanifold siden den gamle dekket bunnen dårlig, og tenker det kanskje kan ha vært et problem.

2013-04-25112831_zps593af59e.jpg

Har jobbet en stund med denne gitt, var en helsikes jobb å slisse alt det der..

Har nå mesket 6 kg malt i 90 minutter, skal til med kontinuerlig skylling nå etter metoden til Jørn Hammerud her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14311.msg139528.html#msg139528
Tvi tvi.

Dette funka veldig føler jeg nå, selv om jeg ikke har målt OG enda.  :yes:
Vørteren står og kjøler nå og det lover bra.

Tror feilen var manifold som ikke dekket bunnen godt nok + for grovt kvernet malt.
Nå ble hvertfall preboil gravity 1.060, så føler dette blir riktig :)

Tilbake
Topp