Craft co/ Bryggselv konkurs

Min kundeinformasjon var lagret hos Bryggselv som reskontroinformasjon. Jeg hadde ikke gitt noe samtykke til markedsføring (noe Bryggselv også overholdt og aldri sendte meg). Behandlingsgrunnlaget som Bryggselv brukte var altså knyttet til regnskapsførsel og mulighet for reklamasjon og retur. Det er ikke noe som tyder på at dette er kundeinformasjon som Bryggselv kunne solgt, og som heller ikke boet har noe grunnlag for å selge. Jeg er rimelig sikker på at dette ikke er lovlig. Selv om jeg ikke er jurist så hat jeg jobbet mye med GDPR og kan godt greie ut lengre en gang jeg ikke er på mobil.

Helt enig med deg at de ikke har lov å selge reskontroinformasjonen. Da databehandlingsgrunnlaget er garanti, regnskapsførsel og retur/reklamasjon.

Det jeg skrev om var kundeklubbregisteret. Jeg kjenner ikke detaljene i hva boet har solgt. Det er jo ikke gitt at de har solgt kundeinformasjonen om kunder uten samtykke.
 
Min kundeinformasjon var lagret hos Bryggselv som reskontroinformasjon. Jeg hadde ikke gitt noe samtykke til markedsføring (noe Bryggselv også overholdt og aldri sendte meg). Behandlingsgrunnlaget som Bryggselv brukte var altså knyttet til regnskapsførsel og mulighet for reklamasjon og retur. Det er ikke noe som tyder på at dette er kundeinformasjon som Bryggselv kunne solgt, og som heller ikke boet har noe grunnlag for å selge. Jeg er rimelig sikker på at dette ikke er lovlig. Selv om jeg ikke er jurist så hat jeg jobbet mye med GDPR og kan godt greie ut lengre en gang jeg ikke er på mobil.
Jeg vet ikke hvordan kontrakten mellom Brewshop (Brewhouse AS) og Bryggselv AS / CraftCo AS er utformet, men det skulle ikke overraske meg om det er snakk om en virksomhetsoverdragelse og i så fall virker det rimelig at overtagende virksomhet får med seg kunderegisteret/kundereskontroen. Jeg vil også bli overrasket om dette ikke er avklart med jurister, så jeg tror vi ikke-jurister skal være varsomme med å konkludere på lovligheten i dette. De som er bekymret, kan jo sende en melding til Brewshop og spørre :) Selv er/var jeg kunde begge steder, så for meg spiller det i praksis ingen rolle.
 
Jeg vet ikke hvordan kontrakten mellom Brewshop (Brewhouse AS) og Bryggselv AS / CraftCo AS er utformet, men det skulle ikke overraske meg om det er snakk om en virksomhetsoverdragelse og i så fall virker det rimelig at overtagende virksomhet får med seg kunderegisteret/kundereskontroen. Jeg vil også bli overrasket om dette ikke er avklart med jurister, så jeg tror vi ikke-jurister skal være varsomme med å konkludere på lovligheten i dette. De som er bekymret, kan jo sende en melding til Brewshop og spørre :) Selv er/var jeg kunde begge steder, så for meg spiller det i praksis ingen rolle.
Det spiller kanskje ikke i praksis noen rolle, men det spiller en rolle!!

Virksomhetsoverdragelse? Var kundedata en virksomhet når den ikke inneholder forpliktelser?
 
Det spiller kanskje ikke i praksis noen rolle, men det spiller en rolle!!

Virksomhetsoverdragelse? Var kundedata en virksomhet når den ikke inneholder forpliktelser?
Jeg vet som sagt ikke hvordan dette er utformet juridisk, men i følge Brewshops spørsmål og svar-side, så har de bl.a. overtatt nettbutikken og det virker ikke urimelig å anse nettbutikken som en virksomhet. Og i den virksomheten kan det nok tenkes å inngå et kunderegister.
 
Jeg vet som sagt ikke hvordan dette er utformet juridisk, men i følge Brewshops spørsmål og svar-side, så har de bl.a. overtatt nettbutikken og det virker ikke urimelig å anse nettbutikken som en virksomhet. Og i den virksomheten kan det nok tenkes å inngå et kunderegister.
De kan nok ikke foreta en virksomhetsoverdragelse når det er åpnet konkurs. Da må i så fall konkursen først lukkes som uberettiget. Og da går virksomheten tilbake til eierne.

Men GDPR reglene gjelder ikke for firma. Så det er kan hende firma adresser som er overført.
 
De kan nok ikke foreta en virksomhetsoverdragelse når det er åpnet konkurs. Da må i så fall konkursen først lukkes som uberettiget. Og da går virksomheten tilbake til eierne.

Men GDPR reglene gjelder ikke for firma. Så det er kan hende firma adresser som er overført.
Det er mulig du kan mer om jussen rundt virksomhetsoverdragelser enn meg, men advokatsmart (lenke) har en guide til virksomhetsoverdragelse der det er et eget avsnitt om virksomhetsoverdragelser fra konkursbo, så det virker ikke som noen umulighet.

Dette er også litt avhengig av hvordan dette var organisert i CraftCo/Bryggselv. Jeg ser at det fortsatt ikke er åpnet konkurs i Bryggselv AS (org. nr. 911728834), kun i CraftCo og de «lokale» Bryggselv-butikkene, så hvis nettbutikken ren juridisk var plassert der, så er de trolig ikke underlagt konkursbestemmelser ennå.
 
Da har jeg sendt denne henvendelsen til Brewhouse (brewshop.no):
Brewhouse AS
kundeservice@brewshop.no



Gustav Foseid
gustav@foseid.priv.no



Krav om innsyn i personopplysninger

Den 22. juni mottok jeg e-post fra dere om at jeg var blitt medlem i deres kundeklubb, fordi jeg tidligere var kunde hos Bryggselv, med informasjon om at jeg nå var medlem i deres kundeklubb. E-posten inneholdt ingen informasjon om behandlingsgrunnlag for mine personopplysninger.

Jeg ber derfor om innsyn i de personopplysningene dere har registrert om meg i deres datasystemer, etter personvernforordningen artikkel 15.

Spesifikt ber jeg om å få innsyn i:
  • Hvilke typer personopplysninger som er samlet inn om meg
  • Hva som er behandlingsgrunnlaget for opplysningene
  • I de tilfellene der samtykke er behandlingsgrunnlag, når samtykket ble gitt og på hvilken måte.
  • Om opplysningene utleveres til andre, og i så fall hvem.

Svar kan sendes til min e-postadresse gustav@foseid.priv.no.


Med vennlig hilsen,

Gustav Foseid

Og et nesten likt til konkursboet:

Craftco. AS konkursbo
Adv. Pål Øivind Tjernshaugen
pot@advokatkollegium.no / post@advokatkollegium.no


Gustav Foseid
gustav@foseid.priv.no



Krav om innsyn i personopplysninger

Den 22. juni mottok jeg e-post fra Brewhouse AS om at jeg var blitt medlem i deres kundeklubb, fordi jeg tidligere var kunde hos Bryggselv, med informasjon om at jeg nå var medlem i deres kundeklubb. E-posten inneholdt ingen informasjon om behandlingsgrunnlag for mine personopplysninger. Så vidt meg bekjent har jeg aldri vært medlem av noen kundeklubb hos Bryggselv.

Jeg ber derfor om innsyn i de personopplysningene dere har registrert om meg i deres datasystemer, etter personvernforordningen artikkel 15.

Spesifikt ber jeg om å få innsyn i:
  • Hvilke typer personopplysninger som er samlet inn om meg
  • Hva som er behandlingsgrunnlaget for opplysningene
  • I de tilfellene der samtykke er behandlingsgrunnlag, når samtykket ble gitt og på hvilken måte.
  • Om opplysningene utleveres til andre, og i så fall hvem.
  • Persornvernerklæring som brukes av konkursboet.

Svar kan sendes til min e-postadresse gustav@foseid.priv.no.


Med vennlig hilsen,

Gustav Foseid
 
Sist redigert:
Konkursboet var meget raske med å svare, og jeg fikk et hyggelig svar. Som jeg er helt uenig i. Kort oppsummert, så mener de at konkursboet ikke er bundet av Craftcos personvernerklæring og derfor kan selge personopplysningene.

Dette virker, synes jeg, veldig rart. Jeg kommer derfor til å klage til Datatilsynet, men det tar litt tid å skrive ei skikkelig klage.
 
Konkursboet var meget raske med å svare, og jeg fikk et hyggelig svar. Som jeg er helt uenig i. Kort oppsummert, så mener de at konkursboet ikke er bundet av Craftcos personvernerklæring og derfor kan selge personopplysningene.

Dette virker, synes jeg, veldig rart. Jeg kommer derfor til å klage til Datatilsynet, men det tar litt tid å skrive ei skikkelig klage.
Hvis den blir stående er det er par selskaper jeg virkelig håper aldri går konkurs.
 
Konkursboet var meget raske med å svare, og jeg fikk et hyggelig svar. Som jeg er helt uenig i. Kort oppsummert, så mener de at konkursboet ikke er bundet av Craftcos personvernerklæring og derfor kan selge personopplysningene.

Dette virker, synes jeg, veldig rart. Jeg kommer derfor til å klage til Datatilsynet, men det tar litt tid å skrive ei skikkelig klage.
Ja, det må åpenbart være feil at personopplysningene plutselig er "fritt vilt". Du har ikke gitt tillatelse til det, og det er selve kjernen i problemstillingen.
 
Ja, det må åpenbart være feil at personopplysningene plutselig er "fritt vilt". Du har ikke gitt tillatelse til det, og det er selve kjernen i problemstillingen.
Det mener jeg også.

Har ikke lyst til å legge ut hele svaret fra bobestyreren, men klipper ut noen deler:

"Konkursboet står utenfor den/de avtaler som har vært mellom deg og Craftco AS, og konkursboet som sådan har ikke samlet inn personopplysninger om deg."

"Konkursboet har solgt samlet til Brewhouse AS domener, varemerker og kundeliste i Craftco AS. Dette altså som en samlet overdragelse av nødvendige aktiva for den nettbutikk Craftco AS hadde drevet, og dermed en form for virksomhetsoverdragelse."

"Brewhouse AS’ formål med personopplysningene i kundelisten er det samme som det opprinnelige i Craftco AS, ved at det gjelder salg av tilsvarende/liknende produktsortiment. Personopplysningene vil altså behandles for samme formål som det opprinnelige."

" jeg mener konkursboet ikke er bundet av punktet du referer, da boet aldri har vært del av den avtalen og boet har solgt aktiva vedrørende nettbutikken videre."

Dette er ikke 100% rett fram, men det er noe her jeg mener er åpenbart feil. Konkursboet har ikke "samlet inn" personopplysninger, men de har åpenbart behandlet dem og solgt dem videre. Det krever et gyldig behandlingsgrunnlag, som de kanskje kan ha, men det er ikke slik at de slipper å vurdere personvern fordi dataene var samlet inn av selskapet som gikk konkurs.

Videre er det, minst, tre forskjellige typer personopplysninger som er relevante her:
  • Profilinformasjon fra nettbutikk
  • Kjøpshistorikk
  • E-postlister for markedsføring (nyhetsbrev)
Ettersom konkursboet ikke vil utlevere personopplysningene, så er det uklart hva Brewhouse faktisk har kjøpt. Jeg tolker det som at det er profilinformasjon fra nettbutikken. Det holder, etter min mening, ikke å si at denne profilinformasjonen behandles med samme formål som det opprinnelige, når det gjøres av et annet firma. Opplysningene var hos Bryggselv for å ivareta reklamasjoner, returer, oversikt over tidligere salg osv. Det var ikke markedsinformasjon.

Som sagt, jeg må jobbe litt med ei klage, men jeg mener at dette ikke holder mål.

Dette er altså ikke ei klage over Craftco og Bryggselv. De var ryddige her. Det er bobestyrer og muligens Brewhouse som har gjort feil her.
 
Konkursboet var meget raske med å svare, og jeg fikk et hyggelig svar. Som jeg er helt uenig i. Kort oppsummert, så mener de at konkursboet ikke er bundet av Craftcos personvernerklæring og derfor kan selge personopplysningene.

Dette virker, synes jeg, veldig rart. Jeg kommer derfor til å klage til Datatilsynet, men det tar litt tid å skrive ei skikkelig klage.
Nei, klag til rett klage organ som i dette tilfellet er domstolen. Hvis de avviser deg så kan du melde til datatilsynet
 
Tilbake
Topp