Dahlsgjær

Jeg husker jeg fikk et lite sjokk første gangen jeg så hvor mye øl som produseres og selges her i landet, over 270 000 000 liter pr år. Ca 100 halvlitere pr innbygger, det er en anselig mengde.

Men i verden blir vi bare smågutter, Tsjekkia har dobbelt så mange innbyggere som Norge, men der går det med 203 000 000 000 liter, utrolige 406 milliarder halvlitere. Det er nesten så en ikke tror det er mulig. Og dette utgjør kun 1,1% av verdens ølproduksjon...

Vil man virkelig koke hjernen kan man jo spekulere litt på hvor mange gjærceller som er med på å lage øl i verden i løpet av et år :eek:
 
Jeg husker jeg fikk et lite sjokk første gangen jeg så hvor mye øl som produseres og selges her i landet, over 270 000 000 liter pr år. Ca 100 halvlitere pr innbygger, det er en anselig mengde.

Men i verden blir vi bare smågutter, Tsjekkia har dobbelt så mange innbyggere som Norge, men der går det med 203 000 000 000 liter, utrolige 406 milliarder halvlitere. Det er nesten så en ikke tror det er mulig. Og dette utgjør kun 1,1% av verdens ølproduksjon...

Vil man virkelig koke hjernen kan man jo spekulere litt på hvor mange gjærceller som er med på å lage øl i verden i løpet av et år :eek:

Skal jeg bare få snaue to halvlitere i uka:(.

Tsjekkerne serverer jo temmelig mye øl til turister, da - og eksporterer mye. Jeg veit ikke om det er tall for produksjon eller konsum?

- men tilbake til Dahlsgjæren. Jeg har lest at den kom til Norge i 1944, men fra hvor i das Reich sto det ikke noe om. Det er ikke gjort noe forskning på den?
 
40 000 liter øl er fryktelig mye øl. Og så har de altså 8 sånne, så det blir 320 000 liter som står og hygger seg, maksimalt. Så kan man jo sammenligne med det volumet som var i spill i den store ølflommen i London i 1814. Det begynner å nærme seg:

The London Beer Flood was an accident at Meux & Co's Horse Shoe Brewery, London, on 17 October 1814. It took place when one of the 22-foot-tall (6.7 m) wooden vats of fermenting porter burst. The pressure destroyed another vessel, and between 128,000 and 323,000 imperial gallons (580,000–1,470,000 l; 154,000–388,000 US gal) of beer were released.

Også så mye gjær det må ligge igjen på bånn:confused:! Det skal mange hjemmebryggere til om det skal gjøres merkbart innhogg i den haugen.
Nye Dahls er jo puslebryggeri sammenlignet med det de hadde før. Da var de oppe på 200 000 liter øl om dagen. Om jeg husker rett så er vell Ringnes på Gjelleråsen oppe på godt over 500 000 liter om dagen.
 
Skal jeg bare få snaue to halvlitere i uka:(.

Tsjekkerne serverer jo temmelig mye øl til turister, da - og eksporterer mye. Jeg veit ikke om det er tall for produksjon eller konsum?

- men tilbake til Dahlsgjæren. Jeg har lest at den kom til Norge i 1944, men fra hvor i das Reich sto det ikke noe om. Det er ikke gjort noe forskning på den?

Den kom fra Carlsberg sin gjærlab i København.
 
Den kom fra Carlsberg sin gjærlab i København.
Man snakker ikke om slikt. Ei heller hvorfor gammelonkel Arthur måtte flytte til Argentina

Nå så jeg for meg en spennende historie der Obersturmführer Heinrich H. hadde skaffa ei feltflaske med gjær fra det gamle familiebryggeriet til Onkel Hansi i en bortgjemt landsby I Bayern. Men, men - en avlegger av gjæren til Emil Christian Hansen, altså - får vi tro.

Historien kan jo fremdeles være spennende nok.
 
Her er hvordan denne gjæren har blitt etter ei uke i kjøleskapet. Bunnfeller godt, tømte ut overskytende veske fra boksen.

Satte en starter på en pose med WLP028, og man må jo kunne undre seg noget over hvor mye gjær man egentlig får,
hvis de tallene fra White Labs stemmer om deres gjær.... Konsistensen på denne, var nesten som Idun sin bakegjær.

Gjaer1.jpg
 
Her er hvordan denne gjæren har blitt etter ei uke i kjøleskapet. Bunnfeller godt, tømte ut overskytende veske fra boksen.

Satte en starter på en pose med WLP028, og man må jo kunne undre seg noget over hvor mye gjær man egentlig får,
hvis de tallene fra White Labs stemmer om deres gjær.... Konsistensen på denne, var nesten som Idun sin bakegjær.

Vis vedlegget 47447

Du har mye gjær der:).

Så vidt jeg veit, varierer celletallet pr volumenhet en god del, fordi størrelsen på cellene til de ulike gjærtypene kan variere mye. Men ingen forteller oss hvor store cellene til en bestemt gjærtype er, så det er jo nokså ubrukelig informasjon. Og dessuten er det vel kanskje sånn at det er volumet som er viktig, for det virker ikke urimelig at ei stor gjærcelle eter mer sukker enn ei lita - eller?

Hvis en pose fra whitelabs holder 100 milliarder når den er fersk, og hvis det stemmer at voluminnholdet der er 0,4dl, og hvis vi videre sier at det blir 0,2 dl tjukk gjær av det, vil du maks ha 500 milliarder celler i en dl rein, fersk gjær. Og så skal vi kanskje ikke regne mer enn maks halvparten av det i sjøl den reineste slurry? I så fall kan du regne 200-250 milliarder celler pr. dl i den tjukke smørja du har der.

Her har jeg prøvd å være litt konservativ. Optimistiske anslag går høyere. Fra brewersfriendkalkulatoren:
  • Default slurry density is 1 billion cells / mL, but you can adjust it. Some sources say it is as high as 5 B / mL.

Jeg har basert meg på disse to kildene:
How much yeast is in my White Labs homebrew PurePitch®? | White Labs
Pitch Rates | Wyeast Laboratories
 
Takk for nyttig info. På bryggeriet der, sa de at det var nok med 1 dl med med den slyrryen til 100 liter vørter med styrke lik norsk pils.
Får nesten tro dem på det. Det vil da si at jeg overpitcher en god smule.

En kompis som jeg bruker å ta med slik gjør til hver elgjakt, skal gjøre et forsøk med denne gjæren nå snart.
Oppskrift lik en Trippel, pilsmalt og sukker, og gjære på 18 grader. Skal bli interessant å få smake på.
 
Takk for nyttig info. På bryggeriet der, sa de at det var nok med 1 dl med med den slyrryen til 100 liter vørter med styrke lik norsk pils.
Får nesten tro dem på det. Det vil da si at jeg overpitcher en god smule.

En kompis som jeg bruker å ta med slik gjør til hver elgjakt, skal gjøre et forsøk med denne gjæren nå snart.
Oppskrift lik en Trippel, pilsmalt og sukker, og gjære på 18 grader. Skal bli interessant å få smake på.

Jeg ville ikke tatt dem på ordet der. Her er hva Wyeast anbefaler bryggerier:
Lagers with a specific gravity < 1.064 (16 °P): pitch 2.0 Kg (4.4 lbs.) of thick slurry (40% yeast solids) per 1 BBL (1.17 hL) or 2 Liters (2 quarts) of thick slurry per 1 BBL (1.17 hL) (Yeast Harvesting / Re-Pitching | Wyeast Laboratories)

Dette stemmer bra med hva jeg husker Gahr Smith-Gahrsen og Espen Lothe sa i den klassiske gjærepisoden til Vestkast.
 
Det har jeg da heller ikke behov for, haha.

Det var godt å høre:).

Nå lurer jeg riktignok kraftig på de gjærmengdeanbefalingene vi får; jeg tror rett og slett det empiriske grunnlaget for dem er svakt. Jeg bruker antakelig atfor mye gjær, uten at det gjør så mye - tror jeg. Det skulle ikke undre meg om du kunne få til en grei pils med 0,25 dl av den gjæren du har til et 25 liters brygg - men jeg ville aldri prøvd på det, likevel.

Tror jeg til slutt må prøve en split batch. Burde jo nesten være en weissbier, da - banana split:).
 
Tilbake
Topp