Dark Horizon

Huff nei, det hadde blitt sressende for gjæren. Rekkefølgen på tilsetningene står nederst. Det er helt nødvendig å følge fremgangsmåten for å få til dette ølet iflg. NØ.

Der kan du se, ikke rart jeg fortsatt har samme inntrykk om meg selv om at jeg er ræva til å lese oppgaven. Leste bare oppskriften.
 
Har ikke brygget Imperial Stout før.
Er det noen med kompetanse som kan kikke på denne? Jeg liker å forenkle oppskrifter mest mulig, men føler at denne krever at man går ”all in”.
Skal brygge en W12 klone (Pious New World) i morgen. Den blir jo nærmest litt puslete i forhold med sine 9-10 %...

Imperial Stout Recipe - Deep dark horizon | Brewgr

Jeg synes du har tenkt mye riktig, med å legge "lag på lag" med maltkompleksitet, men jeg tror du har for lite basemalt, selv med sukkeret.

Til sammen 5% black og roasted barley er ganske mye. Om du vil ha så mye brentsmak er i grunnen, vel.., en smakssak. Jeg liker det ikke, men andre synes det er glimrende.

Jeg har stor tro på Simpsons DRC, og også pale chocolate er et nydelig malt i imperial stout. Jeg ville hatt mer av dette, og mindre av de helt mørke maltene.
 
Lagringstid har jo ganske mye å si på brentssmak. Den er ganske fremtredende i starten, men smelter godt inn over tid er min erfaring ref BE og noen andre med mye svart malt.
 
Jeg synes du har tenkt mye riktig, med å legge "lag på lag" med maltkompleksitet, men jeg tror du har for lite basemalt, selv med sukkeret.

Til sammen 5% black og roasted barley er ganske mye. Om du vil ha så mye brentsmak er i grunnen, vel.., en smakssak. Jeg liker det ikke, men andre synes det er glimrende.

Jeg har stor tro på Simpsons DRC, og også pale chocolate er et nydelig malt i imperial stout. Jeg ville hatt mer av dette, og mindre av de helt mørke maltene.
Supert! Det var gode innspill.:)
 
Jeg synes du har tenkt mye riktig, med å legge "lag på lag" med maltkompleksitet, men jeg tror du har for lite basemalt, selv med sukkeret.

Til sammen 5% black og roasted barley er ganske mye. Om du vil ha så mye brentsmak er i grunnen, vel.., en smakssak. Jeg liker det ikke, men andre synes det er glimrende.

Jeg har stor tro på Simpsons DRC, og også pale chocolate er et nydelig malt i imperial stout. Jeg ville hatt mer av dette, og mindre av de helt mørke maltene.

For morro skyld, dømte du imperial finale flight i NM 2018? Har klart å finne innlendende, men ikke finalene via veven.
 
Nei, det gjorde jeg ikke. Skal se om jeg får sporet opp finalen.

Aha, da trenger du ikke det for min skyld iallefall. Jeg har funnet innledende i dropboxen, men ikke finale. Finnes det noe ordentlig register på norbrygg sine sider hvor man kan lese resultater og dommerskjemaer tilbake i tid?
 
Hiver meg på med et nube spørsmål i denne sammenhengen. Brygg selv anbefaler 2 rør med WLP 007 i en 3l starter. Kan noen av dere forklare meg forskjellen på å bruke 1 eller 2 rør når starterens volum er den samme?
 
Hiver meg på med et nube spørsmål i denne sammenhengen. Brygg selv anbefaler 2 rør med WLP 007 i en 3l starter. Kan noen av dere forklare meg forskjellen på å bruke 1 eller 2 rør når starterens volum er den samme?

Jeg kan ikke helt se vitsen med å bruke 2 rør/pakker i en starter. Dette har vært diskutert en del rund på ulike fora, også på dette forumet.
Skal man stole på gjærkalkulatorene, og uten å telle gjærceller selv så er det jo det vi må, så vil forskjellen på antall celler man ender opp med dersom man tar i et ekstra rør med gjær kun tilsvare det ekstra røret.

Bruker man 0,7 dl større starter med OG 1.036 får man 100 milliarder celler ekstra, altså det som tilsvarer et helt ferskt rør med gjær.
Så dersom man bruker 1 pakke og 3,7 liters starter med OG 1.036 så ender man opp med det antall gjærceller som BryggSelv/Nøgne Ø anbefaler for dette ølet.

Tallene over er fra Brewersfriend sin kalkulator: Yeast Pitch Rate and Starter Calculator - Brewer's Friend
Det er den jeg bruker.
 
Hiver meg på med et nube spørsmål i denne sammenhengen. Brygg selv anbefaler 2 rør med WLP 007 i en 3l starter. Kan noen av dere forklare meg forskjellen på å bruke 1 eller 2 rør når starterens volum er den samme?
Som Lars skriver er 2 pakker i en 3 liters starter egentlig ikke nødvendig. Men i startere på 4-5 liter bør man spandere to pakker. Grunnen er at det skal være balanse mellom gjærmengden og næringsgrunnlaget (sukkeret) i starteten. Jeg sjekket kalkulatoren for DH ølsettet, og fant at 3 liter er litt snaut. Brewersfriend-kalkisen landet på 4,5 liter med 2 pakker.
 
Bruker man 0,7 dl større starter med OG 1.036 får man 100 milliarder celler ekstra, altså det som tilsvarer et helt ferskt rør med gjær.
Så dersom man bruker 1 pakke og 3,7 liters starter med OG 1.036 så ender man opp med det antall gjærceller som BryggSelv/Nøgne Ø anbefaler for dette ølet
Jeg tror anbefalingen er litt optimistisk. Om man velger High gravity ale i kalkulatoren, lander man på nesten 850 mrd.
 
Som Lars skriver er 2 pakker i en 3 liters starter egentlig ikke nødvendig. Men i startere på 4-5 liter bør man spandere to pakker. Grunnen er at det skal være balanse mellom gjærmengden og næringsgrunnlaget (sukkeret) i starteten. Jeg sjekket kalkulatoren for DH ølsettet, og fant at 3 liter er litt snaut. Brewersfriend-kalkisen landet på 4,5 liter med 2 pakker.
Dersom jeg skal opp i 5 liter starter så blir det alltid en 2-stegs starter. Og da begynner jeg med en pakke uansett.
 
Med vørter OG på 106, så sier kalkulatoren 3 liter starter med OG 36 og 200 mrd celler ved start? Dette gir da ca. 631 mrd celler :)
Ah, hjernekortslutning fra min side. Jeg la inn 1.144 i kalkulatoren. OG etter kok er ganske riktig ”bare” 1.106. Champagnegjæren rykker jo inn og gjærer ut sukkertilsetningene etter at WLP007 er døddrukken.
 
Da er jeg med. Jeg har ikke større kolbe enn 3l Så når kalkulatoren sier jeg trenger mer, har jeg heller kjørt to stegs starter. Samme gjør jeg om jeg planlegger to brygg med samme gjær. Har sluttet helt med å skylle slurry, tar heller å holder igjen en "god klonk" fra en dobbel starter. Tar mindre tid, og mye mindre søl.
Regner med at du har sett på Brewdogs sin Black Tokyo Horizon, uten at kanskje du heller ble noe særlig klokere av det. Den oppskriften må da være særdeles mangelfull. Og over 20% Carafa 1....
BLACK TOKYO HORIZON (W/NØGNE Ø & MIKKELLER) - BrewDog Recipes
 
Jeg synes 2 pakker i 3 liter høres mest ut for å få gjæren i gang, og ikke så mye for å få flere celler. Den gjæren skal jo rett i ganske heftig sukkerlake, så det kan kanskje ha noe for seg?
 
Da er jeg med. Jeg har ikke større kolbe enn 3l Så når kalkulatoren sier jeg trenger mer, har jeg heller kjørt to stegs starter. Samme gjør jeg om jeg planlegger to brygg med samme gjær. Har sluttet helt med å skylle slurry, tar heller å holder igjen en "god klonk" fra en dobbel starter. Tar mindre tid, og mye mindre søl.
Regner med at du har sett på Brewdogs sin Black Tokyo Horizon, uten at kanskje du heller ble noe særlig klokere av det. Den oppskriften må da være særdeles mangelfull. Og over 20% Carafa 1....
BLACK TOKYO HORIZON (W/NØGNE Ø & MIKKELLER) - BrewDog Recipes
Hehe, den oppskriften er ikke så mye å se på. En sentral kilde hos NØ bekreftet at den er skivebom. Liker spesielt godt at gjæren gir seg ved 10 % når oppskriften skal gi 17 %.
 
Hvem selger peated malt i Oslo-området, tro? BS har bare Bestmalz røykmalt – og det er altfor kraftig, tror jeg.
 
Tilbake
Topp