Dark Horizon

CBC-1 eller F2 karboneringsgjær..

Gjorde jobben i min Russian Imperial på 12% når den opprinnelige S-04 hadde drukket seg i hjel. Disse skal visstnok ikke spise maltortiose, kun simplere sukkerarter og skulle noen opprinnelige gjærceller ha overlevd gjæringspartyet kverker de visstnok dem også....
DH bruker etter hovedgjæring en champagnegjær som skjenkes døddrukken på muscovado sukker så tviler på at CBC-1 eller F2 greier noe mer?
 
EC-1118 som brukes i DH skal greie opp mot 18% :eek:
Jeg brukte EC-1118 som karboneringsgjær i et øl på 15% tidligere. Før jeg begikk meg på dette sendte jeg en forespørsel etter beste fremgangsmåte på dette fra Lallemand. Dette er responsen jeg fikk:

Hi,

At 15% abv you are approaching the limits of this yeast. Pitching yeast into a 15% abc environment is very stressful. Normally the suggested limits for bottle conditioning are 12-14% abv. I don’t have any other yeast recommendations, sorry.

It is possible that it may work, but I could not guarantee results and I would recommend that you modify the procedure a bit as follows:

If you cold crashed your beer, let it warm to room temperature before bottling. Use dextrose since this is most easily metabolized (does not require invertase activity). Add your priming sugar to the beer and then rehydrate your yeast using normal protocols on the package. Take a 30% volume of your primed beer and add it to your rehydrated yeast (i.e. 30ml primed beer added to 100ml rehydrated yeast). Wait for signs of fermentation activity and then add another small volume of beer to the yeast and repeat every 15 minutes (subsequent additions can be a larger volume, i.e. 30ml, 70ml, 150ml, etc). Repeat until you have added at least 4x the initial volume of yeast (i.e. 400ml total beer added to 100ml of rehydrated yeast). This will allow the yeast to adapt slowly to the harsh environment of your beer. Add the rehydrated yeast/beer mix to the remainder of the beer and bottle immediately.

Good luck! If you do attempt this, please let me know how it works out. If you have any questions, let me know.

Cheers,
Eric Abbott, M.Sc.

Ved å følge denne prosedyren ble ølet karbonert sukksessfult.
 
Jeg brukte EC-1118 som karboneringsgjær i et øl på 15% tidligere. Før jeg begikk meg på dette sendte jeg en forespørsel etter beste fremgangsmåte på dette fra Lallemand. Dette er responsen jeg fikk:



Ved å følge denne prosedyren ble ølet karbonert sukksessfult.
Kult at Lallemand tar seg tid til å svare hjemmebryggere så utfyllende. :D

Greia med DH er at den mates med mørkt sukker til EC-1118 går i koma. Og så søter man videre med sukkeret etter egen smak. De fleste velger å gå opp til rundt 1.025. Ølet er tidligere behandlet med amigase, så det tilsettes gjerne endel sukker etter full utgjæring. Siden det er brukt en champagnegjær vil det neppe fungere å tilsette en ekstremt tolerant gjær (som WLP099) heller. Den skal kunne gjære opp til 25 % om man gjør alt riktig, men antagelig vil den drepes av enzymer fra EC-1118.
 
Kult at Lallemand tar seg tid til å svare hjemmebryggere så utfyllende. :D

Greia med DH er at den mates med mørkt sukker til EC-1118 går i koma. Og så søter man videre med sukkeret etter egen smak. De fleste velger å gå opp til rundt 1.025. Ølet er tidligere behandlet med amigase, så det tilsettes gjerne endel sukker etter full utgjæring. Siden det er brukt en champagnegjær vil det neppe fungere å tilsette en ekstremt tolerant gjær (som WLP099) heller. Den skal kunne gjære opp til 25 % om man gjør alt riktig, men antagelig vil den drepes av enzymer fra EC-1118.
Hvis man skulle få igang gjæring på flaske vil det vel gå ganske så galt med tanke på alt sukkeret. Hallo, flaskebomber.
 
Hvis man skulle få igang gjæring på flaske vil det vel gå ganske så galt med tanke på alt sukkeret. Hallo, flaskebomber.
Ja, selvsagt. Det lar seg ikke kombinere, så da må man gå for en annen løsning. Jeg søtet opp med laktose en gang. Ikke anbefalt – det ble skikkelig kvalmt.
 
Ja, selvsagt. Det lar seg ikke kombinere, så da må man gå for en annen løsning. Jeg søtet opp med laktose en gang. Ikke anbefalt – det ble skikkelig kvalmt.
I flaskekarbonert sider har jeg med hell brukt ren sukralose (0.85 gram på 44L), men man må være veldig forsiktig slik at det ikke blir for søtt, da det er ett sted mellom 400 til 600 ganger søtere enn sukker. Videre vil man heller ikke få samme fylde i ølet.

Hvis en antar at ved en FG på 1.024 er 24 gravity "poeng" i ølet som alle kommer fra sukker gjæren ikke har fortært (dvs. man ville nådd en FG på 1.000 hvis man hadde en fiktiv gjærstamme med alkoholtoleranse på 100% og 100% attenuasjonsfaktor), så kreves det 2.083 gram sukralose får å nå en tilsvarende sødme på en 20L batch.
 
Ja, selvsagt. Det lar seg ikke kombinere, så da må man gå for en annen løsning. Jeg søtet opp med laktose en gang. Ikke anbefalt – det ble skikkelig kvalmt.
Alternativet er vel å lage en ordinær imperial stout på 10-12%. Det trenger ikke å være så ille det heller. Enten dobbelmesk og full batch som splittes i flere kar og tilsettes forskjellige ting. En ren, eiikefliser, bourbon, vanilje, kaffe eller annet spennende.
 
CBC-1 eller F2 karboneringsgjær..

Gjorde jobben i min Russian Imperial på 12% når den opprinnelige S-04 hadde drukket seg i hjel. Disse skal visstnok ikke spise maltortiose, kun simplere sukkerarter og skulle noen opprinnelige gjærceller ha overlevd gjæringspartyet kverker de visstnok dem også....
Forsøkte å flaskekarbonere 2018-versjonen av Dark Horizon med CBC-1, men til ingen nytte. Var helt død og uten kullsyre selv flere år etter. De ble helt forsiktig i et gjæringskar og overført til fat sommeren 2021. Det gikk faktisk bra. Vurderer å flaske de igjen med beergun, da det er slitsomt å ha et helt fat med 15% stående. Blir jo aldri tomt :p
 
Tilbake
Topp