Dårlig utbytte på ny mølle?

Heisann:)

Jeg har endelig fått meg egen maltmølle. Kjøpte den lille støpejernsmølla fra Brewferm, (corona står det på'n) Da jeg knuste malten synes jeg at ble litt for finknust
sammenlignet med ferdigknust fra maltbua.

Mesking og batchsparge gikk for seg på optimalt vis, men maltutbytte ble 62% i stedtet for 80-84% som jeg pleier å ligge på. Kan det ha noe med maltknusingen å gjøre tro?

Jeg mesket på 68C i 120min og skyllte i to omganger på 77-79C, og jeg brukte vienna malt som basis malt.

På forhånd, takk;)

Corona-møllen kan gi godt utbytte, men du bør sjekke den knuste malten og finjustere underveis, for den kan være litt variabel. Det er skruene som står i midten av dreieskiven du skal fikle med. Bare sikt deg inn mot noe som ligner det du har fått fra Maltbua, så bør det gå bra.

To skyllinger etter uttappingen burde holde. Jeg tilsetter vann nær kokepunktet på første skylling for å få temperaturen opp i rundt 78 grader. andre skylling er vannet 78C.

Du mesker i mine øyne forholdsvis lenge. Man kan visst få ut endel betaglukaner som tetter mesken. Ihvertfall hvis malten er litt finmalt som du sier. Men om du fikk ut forventet vørternivå er nok ikke dette et problem.

Ellers er det en del triks man kan gjøre for å få coronan litt mer stabil. Du får søke litt på forumet.
Her er noe om emnet:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2128.0.html
Lykke til!

Med mindre partikler skal man vel ha teoretisk større utbytte på bekostning av fare for tett manifold, hvis jeg har skjønt rett? Så det høres jo litt rart ut.

Kristian L skrev:
Med mindre partikler skal man vel ha teoretisk større utbytte på bekostning av fare for tett manifold, hvis jeg har skjønt rett? Så det høres jo litt rart ut.

Mindre partikler er lettere for å gi deg grøt/melballer da, såfremt du ikke rører konstant.
Du vil ha hele skall, eller så hele som mulig, pga filtereffekten det gir deg.

Takk for engasjementet , jeg får vel prøve å justere litt på mølla, så kommer det seg sikkert.
Du mesker i mine øyne forholdsvis lenge. Man kan visst få ut endel betaglukaner som tetter mesken.
Mesker som oftest i 90min, men ble stående i kø  :mad:

neslekkim skrev:
Kristian L skrev:

Mindre partikler er lettere for å gi deg grøt/melballer da, såfremt du ikke rører konstant.

Muligens litt OT, men prøver. Har to brygg med BIAB (brew-in-a-bag) derav det siste fikk delvis godt knust / finknust malt (har ikke bilde). Så lenge jeg ikke har behov for filtereffekten av skall for å unngå tett manifold, er det da noe problem med å bruke godt knust / finknust malt? Antar som Kristian L at det vil gi høyere utbytte.

FrodeSy skrev:
neslekkim skrev:
Kristian L skrev:

Muligens litt OT, men prøver. Har to brygg med BIAB (brew-in-a-bag) derav det siste fikk delvis godt knust / finknust malt (har ikke bilde). Så lenge jeg ikke har behov for filtereffekten av skall for å unngå tett manifold, er det da noe problem med å bruke godt knust / finknust malt? Antar som Kristian L at det vil gi høyere utbytte.

Vill gjetting fra min side, men med malingen jeg får, så det ikkenoe kompakthet i mesken, tror ikke poenget er BARE å filtrere for å ikke tette manifolden, men for å få få generelt løs masse som gjør at du får konvert/ekstrahert sukkeret, hvis du får melballer så vil vel de ikke løse seg så enkelt.
Hvis det var slik at man fikk best effekt av å finmale det, så tror jeg de fleste hadde malt finest mulig, men mener å lese at flere får bedre utbytte når man maler noe grovere..

Mulig jeg er på bærtur men...

neslekkim skrev:
FrodeSy skrev:
neslekkim skrev:
Kristian L skrev:

Vill gjetting fra min side, men med malingen jeg får, så det ikkenoe kompakthet i mesken, tror ikke poenget er BARE å filtrere for å ikke tette manifolden, men for å få få generelt løs masse som gjør at du får konvert/ekstrahert sukkeret, hvis du får melballer så vil vel de ikke løse seg så enkelt.
Hvis det var slik at man fikk best effekt av å finmale det, så tror jeg de fleste hadde malt finest mulig, men mener å lese at flere får bedre utbytte når man maler noe grovere..

Det er du nok ikke, uten at jeg har peil på dette (men det avslører jo spørsmålet mitt...) Jeg har lys spraymalt som basis i mine ekstraktøl. Koker / mesker såleis maks 2 kg med malt i 13-14 liter vann. Ut fra det tror jeg ikke jeg får problemer med "melballer". I alle fall har jeg ikke opplevd det hittil, men har da rørt godt i malten for å sørge for løs masse. Men så har jeg jo bare 2 brygg bak meg.

FrodeSy skrev:
neslekkim skrev:
FrodeSy skrev:
neslekkim skrev:
Kristian L skrev:

Det er du nok ikke, uten at jeg har peil på dette (men det avslører jo spørsmålet mitt...) Jeg har lys spraymalt som basis i mine ekstraktøl. Koker / mesker såleis maks 2 kg med malt i 13-14 liter vann. Ut fra det tror jeg ikke jeg får problemer med "melballer". I alle fall har jeg ikke opplevd det hittil, men har da rørt godt i malten for å sørge for løs masse. Men så har jeg jo bare 2 brygg bak meg.

Nå skal ikke jeg skryte på meg så mange brygg enda heller da, jeg roter menst med hvor mye skyllevann jeg bruker, så jeg bommer hele tiden på OG'n :), men jeg synes å se at det er fint lite å hente fra masken når jeg tar den ut, og den er luftig og fin, jeg bruker mellom 5-6 kilo malt i bryggene.
Men med 2kg malt og hele 13-14 liter vann så vil du nok aldri få problem :), det er vel det vi kaller tynn mesk?

He he :). Poeng.
Men håper etterhvert å få egen mølle. Det er ikke så moro å male med kjevle eller stavmikser.

Tilbake
Topp