Dårlig effektivitet ved dobbeltmesking i BM30

Jeg skulle lage en dobbeltbokk i går i BM30. Brukte 8kg malt: 5kg munchener, 2kg pilsner og 1kg cara. Dobbeltmesket; første mesk 4 kg munchener. Hadde ca 20 liter vann i karet ved starten av hver meskerunde. Målte OG etter første mesking til 1055. Varmet opp vørter igjen til strike temp og satt i gang meskerunde nr 2. Tempen ble holdt på 65-67 grader gjennom begge meske-omgangene. Endelig OG endte på 1065-1070!! Fikk veldig lite utbytte av andre meskerunde. BeerSmith sier OG skulle vært MYE høyere. Hva gjør jeg galt? Skulle jeg ikke brukt samme vørter ved dobbeltmesking? Tar ikke mer enn 4kg malt av gangen i BM30. Kan strekke dette til 4.5kg, men mer enn det er sjanseløst i BM30. Da renner det over og blir bare tull. Har også vært litt usikker på maltmølla, om den ikke knuser nok av malten, men i går justerte jeg den slik at det var svært få korn som ikke var knust. Skylte godt igjennom mesken også ved utmesking begge gangene.

Har generelt sliti med veldig dårlig utbytte i BM30. Ølet blir bra, men med dobbeltmesking tar det lang tid og jeg bruker mye mer malt enn nødvendig. Glad for tips dere måtte ha.

NB! BM30 er BrewMaker30 som blir solgt av VinOgBar, men er noe mindre enn BB30. Ellers ganske lik i funksjon.
 
Jeg tar en bounce på denne, i tilfelle noen har noe å bidra med.

Har slitt med elendig utbytte etter overgang til BM30. Brygget tidligere delvis mesk men ble lei av ekstraktsmaken. Har hatt mine første to forsøk på kun korn på BM30. Første IPA ble god nok, men måtte koke inn voldsomt for å få noe i nærheten av riktig OG. På siste brygg som står og plopper nå fikk jeg effektivitet på 42% (!) i følge Beersmith. Har fundert på å kjøre reodorløsning med pumpeoppsett og sirkulering av mesken fra utsiden og inn i meskekaret. Er det noe poeng, mon tro?
 
Jeg hadde store problemer med lavt utbytte på mye malt/høy OG øl på de første bryggene.

På 5% øl har jeg lagt på 81-83%, men på første bokkøl på 6,5% falt jeg til 68% effektivitet.

Kverningen har stort sett vært den samme.

På de siste high-gravity-bryggene har jeg lagt på ca. 85% ved at jeg kjører protein-rest på 52 grader før jeg tilsetter mer vann for å nå 64-69 grader (avhengig av hvor søtt ølet skal være). Da har jeg også brukt en batch-sparge med mash-out (tilsetter en kalkulert mengde kokende vann for å øke mesketempen siste 10 minutter til ca. 76 grader og rører kraftig og lar det stå i 10 minutter før jeg skyller med vann på 78 grader.

Jeg bruker en march-pumpe og sirkulerer 10-20 minutter før jeg starter skyllingen.

Når jeg bruker denne metoden på øl på rundt 1.050 OG så får jeg rundt 93% effektivitet.

Jeg tapper først av vørter til maltsengen ikke er dekket av vørter før jeg starter skyllingen, og tapper av "så sakte som en gammel man pisser" :)
 
Det skal sies at jeg ikke bruker BM30 men kjøleboks (100 quart), men vil tro at noen av tipsene kan gi deg kraftig økt effektivitet :)
 
Takk for svar. Har også kjørt batch sparge, men spørs om jeg må la det stå lenger ved høy temperatur før mash out og satse på et slags pumpesystem.
 
Tilbake
Topp