Jeg skulle lage en dobbeltbokk i går i BM30. Brukte 8kg malt: 5kg munchener, 2kg pilsner og 1kg cara. Dobbeltmesket; første mesk 4 kg munchener. Hadde ca 20 liter vann i karet ved starten av hver meskerunde. Målte OG etter første mesking til 1055. Varmet opp vørter igjen til strike temp og satt i gang meskerunde nr 2. Tempen ble holdt på 65-67 grader gjennom begge meske-omgangene. Endelig OG endte på 1065-1070!! Fikk veldig lite utbytte av andre meskerunde. BeerSmith sier OG skulle vært MYE høyere. Hva gjør jeg galt? Skulle jeg ikke brukt samme vørter ved dobbeltmesking? Tar ikke mer enn 4kg malt av gangen i BM30. Kan strekke dette til 4.5kg, men mer enn det er sjanseløst i BM30. Da renner det over og blir bare tull. Har også vært litt usikker på maltmølla, om den ikke knuser nok av malten, men i går justerte jeg den slik at det var svært få korn som ikke var knust. Skylte godt igjennom mesken også ved utmesking begge gangene.
Har generelt sliti med veldig dårlig utbytte i BM30. Ølet blir bra, men med dobbeltmesking tar det lang tid og jeg bruker mye mer malt enn nødvendig. Glad for tips dere måtte ha.
NB! BM30 er BrewMaker30 som blir solgt av VinOgBar, men er noe mindre enn BB30. Ellers ganske lik i funksjon.
Har generelt sliti med veldig dårlig utbytte i BM30. Ølet blir bra, men med dobbeltmesking tar det lang tid og jeg bruker mye mer malt enn nødvendig. Glad for tips dere måtte ha.
NB! BM30 er BrewMaker30 som blir solgt av VinOgBar, men er noe mindre enn BB30. Ellers ganske lik i funksjon.