Dårlig utbytte ved bruk av BB30

Når jeg brygger hjemme på min BB30 sliter jeg med å få opp utbytte. Normalt hos meg ligger dette på 62 - 65 %. For de andre bryggeriene/oppsettene jeg benytter så har jeg langt høyere utbytte. Så da er mitt spørsmål til dere som har benyttet BB30 en stund:

1) Hva har du i utbytte på dine brygg?
2) Dersom du har 70 - 75% utbytte eller mer, gi gjerne en beskrivelse av din bryggeprosess.

Alle relevante (og irrelevante) tips og triks mottas med interresse ...  :)
 
Kor mykje malt bruka du fks? Når eg bruka lite malt dvs 5 kilo ligge eg på rundt 70-75% På 6kilo og opp til 7 kilo er det ikkje meir en vel en 62-65%.
Kjøyrer vanligvis 60min mesk på palemalt. Med en utmesk på 75grade i en ca 15-20 minutt. Når eg bruka 1.5kw elementet ligge eg stabilt på den tempen "ca" i 15 minutt.
Bruka pumpe men kjøyre den dei 30 minutta på utmesken. Tar vanligvis 15 minutt etter termostaten er satt til ca 75 grader at temperaturen er oppnåd.  ;)

Kan slenge på at eg alltid starta med 24 liter vatn på innmesken. Skylle med alt fra 8 til 12 liter under skylling 75-78 grader vatn.
No på siste brygget kjøpte eg ei sprutrist til steikepanne og tilpassa den til og passe perfekt i bunnen på malt røret. Det resulterte i at under skylling randt det seint ut av røret og eg fekk skylt malten bedre, "følte eg"  :skitbra:
 
Nå er det en stund siden jeg brygget på BB30....men det som jeg erfarte var at når jeg fikk kontroll på skyllingen så går det mye bedre og utbytte økte en del. La da mellom 75-80%. sikkert noen her som er ende høyere.

Som er allered blitt sagt så bør skyllingen renne sakte.

Ellers som du sikkert hvet så er det flere ting som øker effetkiviteten.....hvor fint/grov malten er kvernet, Sirkulerer eller rører i mesken har positiv effekt, hvordan skyllingen foregår.... og hørt(ikke erfart selv) at justering av PH i mesken har også positiv effekt. 


Sikkert noe som har mye mer erfaring med BB30 som kan gi et mer utfyllende svar enn meg.
 
Det med malingsgraden av kornet har også mykje å seie ja. :yes: Bruka for tida ei coronamølle, men ny mølle står på ønskelista til jul  ;) Bruka PH5.2 stort sett i alle brygga mine.
 
Lasse80 skrev:
Det med malingsgraden av kornet har også mykje å seie ja. :yes: Bruka for tida ei coronamølle, men ny mølle står på ønskelista til jul  ;) Bruka PH5.2 stort sett i alle brygga mine.

Du får ta turen utover neste gang du skal brygge, så skal eg knuse malten på ei valsemølle for deg ;)
 
;) Fare for det  :yes: Venta bærre på at vin&bar skal få inn igjen Crankandstein 2D. So får eg geleide kjerringa til og kjøpe i julegave ;D
 
jag hade en effektivitet på 83% senast jag bryggde med min bb30. Anvænde mig då av nærmare 16l skyllevatten. Hade høg vørternivå vid kok, men kokade på på max før att bli av med några liter. Kør pumpen kontinuerligt. Krossar malten med en corona.
 
mikaellindell skrev:
jag hade en effektivitet på 83% senast jag bryggde med min bb30. Anvænde mig då av nærmare 16l skyllevatten. Hade høg vørternivå vid kok, men kokade på på max før att bli av med några liter. Kør pumpen kontinuerligt. Krossar malten med en corona.

Takk for informasjon.

Det var da en stor mengde skyllevann. Hvorfor ?
Hvor sterke øl lager du med en slik mengde skyllevann? Hvor mye malt, totalmengde vann, og hva er OG før og etter kok?
 
Effektiviteten kan justeres med mange "grep"
BB30 er nærmest en avansert biab, og vil dermed gi lavere effektivitet enn et mer avansert oppsett.
Ved for tykk mesk vill man ikke få nok konvertering og få høyere fg, men effektiviteten vil øke på meskingen.
Ved normal mesketykkelse får man ikke plass til nok avskylling og effektiviteten går ned....
Jeg har ikke brukt slikt utstyr, men ser at vill du ha brukbar effektivitet, og samtidlig oppnå gjæringspotensialet på vørteren, ville jeg gått for å brygge mindre batcher, og ikke for alkoholsterke typer....
 
Når eg meska inn med 24 liter til ca 6 kilo malt og skylle med 12 liter vatn. Så når eg akkurat MAKS merket :jaha: Har du en BB35 Kanskje ;) ???
 
Lasse80 skrev:
Når eg meska inn med 24 liter til ca 6 kilo malt og skylle med 12 liter vatn. Så når eg akkurat MAKS merket :jaha: Har du en BB35 Kanskje ;) ???
Det blir jo ca 30 liter...
Men 6 kilo malt ville jeg mesket med ca 15 liter vann, og skyllet med 21 liter etterpå. Det gir også 30 liter til kok, og 10% avkok gir da 27 liter til gjæring, og utbyttet er sannsynligvis bedre...?
 
magne1972 skrev:
Effektiviteten kan justeres med mange "grep"
BB30 er nærmest en avansert biab, og vil dermed gi lavere effektivitet enn et mer avansert oppsett.
Ved for tykk mesk vill man ikke få nok konvertering og få høyere fg, men effektiviteten vil øke på meskingen.
Ved normal mesketykkelse får man ikke plass til nok avskylling og effektiviteten går ned....
Jeg har ikke brukt slikt utstyr, men ser at vill du ha brukbar effektivitet, og samtidlig oppnå gjæringspotensialet på vørteren, ville jeg gått for å brygge mindre batcher, og ikke for alkoholsterke typer....
Sant det der på en 4 kilo batch med 15-18 liter innmesk vatn og 6-8 liter vatn til skylling har eg komt opp i 85%. Med mykje røring og sirkulering.
 
magne1972 skrev:
Lasse80 skrev:
Når eg meska inn med 24 liter til ca 6 kilo malt og skylle med 12 liter vatn. Så når eg akkurat MAKS merket :jaha: Har du en BB35 Kanskje ;) ???
Det blir jo ca 30 liter...
Men 6 kilo malt ville jeg mesket med ca 15 liter vann, og skyllet med 21 liter etterpå. Det gir også 30 liter til kok, og 10% avkok gir da 27 liter til gjæring, og utbyttet er sannsynligvis bedre...?

15 liter på so mykje malt blir veldig tjukk mesksuppe i malt røret. Synst den va ganske så "seig" på 4 kilo malt med samme vann mengde. Hadde BB30 kun hatt en silbunn så hadde saken vert en anna men med røret... Men det kan som sagt vere at mitt rør er heva med ca 2,5cm opp frå bunnen. ? Men det virka som speidel "syndromet" jo mindre malt dess større utbytte?
 
Takk for gode innspill.  :ilike:

Jeg skal forsøke med en tykkere mesk og mer skyllevann neste gang. Så får jeg se om jeg oppnår et bedre utbytte.
 
magne1972 skrev:
Lasse80 skrev:
Når eg meska inn med 24 liter til ca 6 kilo malt og skylle med 12 liter vatn. Så når eg akkurat MAKS merket :jaha: Har du en BB35 Kanskje ;) ???
Det blir jo ca 30 liter...
Men 6 kilo malt ville jeg mesket med ca 15 liter vann, og skyllet med 21 liter etterpå. Det gir også 30 liter til kok, og 10% avkok gir da 27 liter til gjæring, og utbyttet er sannsynligvis bedre...?
  Då er maks merket på BB30 satt til 30 liter. (har aldri målt) ;) Men som sagt laga en "kølsch" i dag. 6.2 kilo malt totalt. Innmesk 24liter. skylte med 12 liter vatn endte akkurat på maksmerket. Kokte i 85 minutt med delivis lokket på. Etter 30 min kok tilsatte eg 1 liter kokandes vatn. Kjølte ned, og tappa ned i gjæringsbøtta. Stoppa midt på inntaket til krana. Då va det 25 liter KLAR vørter i bøtta... Tømte vel ut en 3-3.5 liter trubb fra BB30. Andre gang eg har brukt det ekstra silen i bunnen på malt røret. Ingen korn eller skall resta fra kornet.  OG 1048. Har ikkje lagt inn data på beercalkc enda...
 
Lasse80 skrev:
magne1972 skrev:
Lasse80 skrev:
Når eg meska inn med 24 liter til ca 6 kilo malt og skylle med 12 liter vatn. Så når eg akkurat MAKS merket :jaha: Har du en BB35 Kanskje ;) ???
Det blir jo ca 30 liter...
Men 6 kilo malt ville jeg mesket med ca 15 liter vann, og skyllet med 21 liter etterpå. Det gir også 30 liter til kok, og 10% avkok gir da 27 liter til gjæring, og utbyttet er sannsynligvis bedre...?

15 liter på so mykje malt blir veldig tjukk mesksuppe i malt røret. Synst den va ganske så "seig" på 4 kilo malt med samme vann mengde. Hadde BB30 kun hatt en silbunn så hadde saken vert en anna men med røret... Men det kan som sagt vere at mitt rør er heva med ca 2,5cm opp frå bunnen. ? Men det virka som speidel "syndromet" jo mindre malt dess større utbytte?
Det er det som er "problemet" med systemet... For mye av meskevannet er ikke i mesken, men i "daukjøttet" rundt.
Med en mesk på ca 2-2,5 som minimum er dette ingen problem, men når mesteparten da må legges till som "spillvann" ser man bakdelen ved systemet.....
 
Heilt klart bakdelen med det. Men ellers er jo det et lettvindt og enkelt å brygge seg nåken liter øl i ;D BB60 kjeme nok bedre ut når det gjeld utbytte. Men For min del spela det ingen rolle ;) Kan til tider bære bruke kjøleboksen å meske i. BB30 blir då reint kokekar :)
 
senast gjorde jag en IPA, hade jag 18l mäskvatten, 6100 malt (maris otter 95%, melanoidne 3% och en dash socker (120gr). Sockret var strängt taget inte nödvändigt, men ville försäkra mig om att nå önskad OG. Alk 6,2% 24,5l vört till jäsning. 15l skyllevatten eftersom jag tidigare upplevt att mycket av maltosen blir kvar i mäsken efter skylling med lägre volym vatten. JAg brukar smaka på malten efter skyllingen och alltid har den smakat väldigt sött, men efter sista brygg så var den inte det. Om man ser till andra bryggsett, alltså inte BB30, så använder de nästan lika mycket vatten till mäsk som till skylling, men änder upp med samma slutvolym om 25l. Dessutom gjorde jag som så sist att jag var mycket noga med att inte stressa med skyllingen. Vid avslutad mäskning och recirk, lyfter jag silkaret upp lugnt och fint, så att det inte samlas mer än ca 3cm vatten över maltbädden (tungt att häva silkaret men har funderat på en hävlösning med kran, liknande den til NIMBUS). Skyllevattnet hälls över försiktigt och aldrig mer än 3 cm vatten står över maltbäden. Mycket vatten här kan orsaka stuck sparge, och inget vatten få passera genom malten.

Tror pumpen har mycekt att säga förståss, men man ska nog inte undervärdera vikten av att skylle gott och lugnt, det finns ofta mycket socker kvar i malten. På försök testade jag ett brygg med bara 5 l skyllevatten, och istället mer mäskvatten vilket gav en effektivitet på 50%, nästa gång använde jag 15l skyllevatten (och med pump), vilket gav en effektivitet på 83%. Min konklusion av det blir:

1. 15l skyllevatten, skölja lugnt och fint- bra
2. pump och kontinuerlig recirk- bra!
3. 5l skyllevatten, skölja fort-dåligt!

;D
 
Tilbake
Topp