Dårlig utgjæring med Sigmund Voss Kveik

Alez

 
Hei,

Har brygget Vossaøl med Sigmund Voss Kveik, og bommet litt på OG ihht til oppskrift. Har nå problemer med å nå forventet FG ihht oppskrift.

Forventet OG: 1.077-1.082
Forventet FG: 1.012-1.014

Faktisk OG: 1.088
Faktisk FG: 1.025

Kveik ble tilsatt på rundt 35° og vørter oksygenert. Gjæren har arbeidet mellom 37° og 39°, og har nådd 1.025 på rundt 4 dager, men får ikke FG lavere.


Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Riste i dunken og skru opp temperatur er forsøkt. Er det trygt å flaske ølet med så høy FG? Kan tilsette mer gjær, vil da en pose US-05 være godt nok?


Oppskrift:
(Vossaøl med Kveik Allgrain ølsett, 25 liter - BryggSelv)
 
Oppskrifta er på over 80% utgjæring som kanskje er litt ambisiøst. Brukte du gjærnæring? Husk at 37-39C temperert øl ikke vil vise korrekt på hydrometeret ditt, det gjelder jo naturligvis både vørter og øl. Det kan få gjæra i gang igjen hvis du tilsetter 200-300 gram sukker kokt opp i lake.
 
Oppskrifta er på over 80% utgjæring som kanskje er litt ambisiøst. Brukte du gjærnæring? Husk at 37-39C temperert øl ikke vil vise korrekt på hydrometeret ditt, det gjelder jo naturligvis både vørter og øl. Det kan få gjæra i gang igjen hvis du tilsetter 200-300 gram sukker kokt opp i lake.

Takk for tips, gir det et forsøk med å tilsette sukker.

Brukte gjærnæring ja, og SG ble målt på 20 grader :D
 
Jeg har også brygget denne. OG 1,081 og stoppet på 1,025. Mesket på 68 grader. 69% utgjæring. Gjæret på samme temperatur.
 
Sigmund Voss kveik- med forbehold om at det er Gjernes kveik har alltid gått lavere med meg. Prøve meske litt lavere kanskje. Kan hjelpe på med mye gjærnæring da kveiken trenger dette mer en tradisjonell ølgjær er Min erfaring. Treng generellt litt mer pleie. Liker seg dårligere enn vanlig gjær på magnetrører kveiken for eksempel. Bedre med en starter uten lufttilførsel e mi erfaring. A la mariaune
 
Takk for tips, gir det et forsøk med å tilsette sukker.

Brukte gjærnæring ja, og SG ble målt på 20 grader :D
Hei Alez.

Hvordan fungerte det med tilsetning av sukker? Jeg er i samme båt som du var, samme OG/FG.
 
Jeg har også hatt litt ymse utgjæring med Yeast Bay: Sigmund's Voss Kveik. Jeg tror ikke det er en gjær for de veldig lave FGene.
 
Kan tilsette mer gjær, vil da en pose US-05 være godt nok?

Skal ikke uttale meg skråsikkert, men mener bestemt at Sigmund Gjernes i tilfelle anbefalte å tilsette identisk/samme type gjær, ved ønske eller behov for å "etterfylle".

Registrerte forresten noe helt vannvittig, hilariously festlig & funny da jeg skrev navnet hans nå. Nummer 1 og Kongen av gjær i Norge heter faktisk Gjernes, som han selvsagt sporenstreks må få korrigert til Gjærnes :D :p :p :rolleyes:


Ok, SÅÅ gøy var det kanskje heller ikke da . . .
 
Kan informere om at min batch med høy FG endte med flaskefontener, eneste batchen jeg har måttet tømme ut så langt.

Jeg hadde noen flasker i kjøleskap, og disse var kvalmende søte.

De som ble lagret i boden gjæret visst videre.

Har plan om å prøve på ny en gang. Håper jeg har lært litt
 
Tilbake
Topp