Vi forholder oss til de ølene som er tilgjengelige som referanseøl i Norge -- det er én av grunnene hvorfor vi ikke kopierer typedefinisjonene fra andre land.
Dette er nytt for meg også. Betyr dette at dersom vi foreslår nye referanseøl så kan disse til en viss grad endre kriteriene?
Jeg har gått gjennom kriteriene og sett på hva som er referanseøl. Her har jeg plukket bort utgåtte og øl som ikke lenger selges i Norge. Jeg har også funnet nye øl som jeg mener kan være gode eksempler.
At øl går ut av sortimentet skjer, og er vanskelig å styre. At det sniker seg inn feil i referanseøl er heller ikke vanskelig å skjønne. Nå vet jeg ikke om dette kun er en feil som står i siste utkast til typedefinisjoner.
Nøgne Ø Andhrimnir Barley Wine er oppgitt som eksempel på
5I amerikansk barleywine.
Dette var NM vinner i 2009. Så det var fornuftig at den ble referanseøl i sin tid. Jeg vet ikke om det har blitt brygget flere ganger, men det virker tvilsomt, og dersom det er tilfellet at ølet ikke har vært i salg siden 2009-10, burde den vært fjernet som referanse for lenge siden. Likevel er det mest oppsiktsvekkende klassen hvor den er referanseøl.
@Gahr brygget den som en
engelsk barleywine, ikke amerikansk. Jeg hadde faktisk trodd at en såpass engasjert gjeng hadde plukket opp dette.
Forøvrig er ølet tilbake i salg etter opphavsmannen selv har brygget det for 7 Fjell. Ølet bør være en sterk kandidat som referanseøl i klassen
5H Engelsk barley wine. Nå er ikke dette en kritikk til dommerkomiteen, som gjør en flott frivillig innsats til det beste for oss alle. Vi som medlemmer har et ansvar med å hjelpe med å finne feil og mangler for gjøre jobben enklere for de som allerede bruker mange frivillige timer for oss andre.
Det visste jeg ikke og det er opplysende

Det ville vært veldig interessant om dere la ut dommerskjemaer for de referanseølene dere smaker på - slik at vi med mere "normale ganer" kan lære mere
Referanseølene står under hver klasse i definisjonene.
@Andreas Habel og
@gustavf er det ønskelig at det opprettes en tråd, hvor forumet kommer med forslag til nye referanseøl? Mange er åpenbart modne for utskifting.