I Norbrygs definisjon av øltypen 'Norsk Pilsner butikk-klasse'[1], er bitterheten angitt med det lukkede intervallet [25,35]. I de to tilfellene jeg kjenner til av offentliggjorte oppskrifter i genren, så er bitterheten noe lavere. Tou Pilsner[2] hadde i sin tid en IBU oppgitt til ~20, mens Lervig Pilsner[3] ligger på ~21.
Er dette et utslag av
a) Det finnes flere måter å beregne bitterhet på,
b) At Lervigs pilsner mon tro er brygget etter en annen genre, og at Tou da står igjen som ikke statistisk signifikant, eller
c) Nedre skranke for bitterhet i genren er satt for høyt?
(Langt på vei kan en også finne oppskrift til Dahls Pilsner på forumet, men da i form av svar på konkrete spørsmål, og uten oppgitt IBU.)
1) Definisjon av øltyper - Norbrygg
2) Brygg din egen Tou Pilsner
3) Ølbrygging fra hånd til munn, Horne/Eick
Jeg tenker at om man brygger en lager med en bitterhet på 25 IBU så vil nok opplevelsen etter 45+ dager lagering føles som 20 IBU.Enig i at det der virker vilkårlig - som en del annet i definisjonene, egentlig. Men beskrivelsen av smaken er sikkert viktigere, og den virker rimelig: "noe bitterhet og humlesmak bør finnes". IBU er vel nokså vrient å vurdere nøyaktig med smakssansen, så jeg tviler på at dommerne sitter og sier sånt som at "denne har bare 21 IBU".
Jeg tenker at om man brygger en lager med en bitterhet på 25 IBU så vil nok opplevelsen etter 45+ dager lagering føles som 20 IBU.
Jeg syns mine egne øl, både lager og ale, som kun får 60 min bitterhumle helt tydelig synker i bitterhet i løpet av 2 måneder.Kanskje, skjønt jeg veit ikke om en norsk pils, som vel stort sett bare har fått bitterhumle, er utsatt for at bitterheta faller på samme måten som i kraftig tørrhumla øl. Det er ikke samme typen bitterhet.
En annen sak er at vi neppe er i stand til å kjenne forskjell på 25 og 20 IBU - og dessuten er de IBU-tallene vi beregner oss fram til, helt sikkert nesten alltid ganske off.
Det er klart; et eller annet sted går det ei grense mellom den bitterhetsopplevelsen du får - eller "bør" få - av en weissbier og en pils. Men på den annen side; opplevelsen av bitterhet er ikke skapt av innholdet av bitterstoff aleine.
Så altså; vi skal nok se mer på beskrivelsen av smaken enn IBU-tallene - uten at det gjør det urimelig å forvente at de skal stemme med det som oppgis for eksempeløl av typen.
Men stilguidene skal vel beskrive det ferdige produktet?Jeg tenker at om man brygger en lager med en bitterhet på 25 IBU så vil nok opplevelsen etter 45+ dager lagering føles som 20 IBU.
Men stilguidene skal vel beskrive det ferdige produktet?
Jeg syns mine egne øl, både lager og ale, som kun får 60 min bitterhumle helt tydelig synker i bitterhet i løpet av 2 måneder.
Enig i alt, men poenget mitt var, at hva typedefinisjon angår ser jeg ingen grunn til å endre på hva som står for det er så åpent som det kan bli, og som du nevnte tidligere vil man fint kunne sende inn et øl med 20 IBU uten at jeg kan innbille meg at det vil by på problemerInteressant spørsmål. Og det er sikkert riktig; hva skulle ellers definisjonene bygge på? Bryggeriene oppgir så klart enten resultatet av beregninger, eller av faktiske målinger, av det ferske ølet, og det er disse tallene definisjonene bygger på.
Jeg tviler ikke på at de objektivt gjør det, og du har antakelig mer følsomme sanser enn jeg har. (Alder er viktig her.) Jeg har ærlig talt ikke lagt merke til noe sånt - eller tenkt på det, for den sakens skyld. Men jeg kan teste relativt fersk pils (7 uker) mot 9 måneder gammel snart. De har henholdsvis 38 og 40 IBU, og den ferske er såpass gammel at den har rundet av seg skarpe kanter.
Jeg mener å ha sett at IBU er redusert til 75% av det opprinnelige etter ett år, og da bør det begynne å bli merkbart. Men samtidig med at det eldes, rundes ølet av, og jeg kan tenke meg at den viktigste forskjellen jeg oppfatter mellom en helt fersk pils og en to måneder gammel, har med det å gjøre.
Hvis det etter nærmere inspeksjon går frem at øl flest i genren faller utenfor intervallet, og dette ikke taes til etterretning, så ser jeg ikke poenget med at Norbrygg skal ha et uttalt standpunkt på saken. Eller misforstår jeg deg nå?Enig i alt, men poenget mitt var, at hva typedefinisjon angår ser jeg ingen grunn til å endre på hva som står for det er så åpent som det kan bli, og som du nevnte tidligere vil man fint kunne sende inn et øl med 20 IBU uten at jeg kan innbille meg at det vil by på problemer
Enig i alt, men poenget mitt var, at hva typedefinisjon angår ser jeg ingen grunn til å endre på hva som står for det er så åpent som det kan bli, og som du nevnte tidligere vil man fint kunne sende inn et øl med 20 IBU uten at jeg kan innbille meg at det vil by på problemer
Nei det er ikke fullt så dramatisk som at det ikke er et poeng i å ha definisjonene, men som @Finn Berger var innom "En annen sak er at vi neppe er i stand til å kjenne forskjell på 25 og 20 IBU - og dessuten er de IBU-tallene vi beregner oss fram til, helt sikkert nesten alltid ganske off." så tenker jeg at så lenge definisjonen er nogenlunde innforbi og det ikke er mange hjemmebryggere som kan måle den faktiske IBU'en i ølene sine, blir det litt, tja hva skal jeg si, mye styr, å skulle gjøre endringer.Hvis det etter nærmere inspeksjon går frem at øl flest i genren faller utenfor intervallet, og dette ikke taes til etterretning, så ser jeg ikke poenget med at Norbrygg skal ha et uttalt standpunkt på saken. Eller misforstår jeg deg nå?
Beklager så ikke denne før nå, men ja jeg ville jo helst sett at IBU som står på boksen er den man opplever på det ferdige produktet.Men stilguidene skal vel beskrive det ferdige produktet?
I Norbrygs definisjon av øltypen 'Norsk Pilsner butikk-klasse'[1], er bitterheten angitt med det lukkede intervallet [25,35]. I de to tilfellene jeg kjenner til av offentliggjorte oppskrifter i genren, så er bitterheten noe lavere. Tou Pilsner[2] hadde i sin tid en IBU oppgitt til ~20, mens Lervig Pilsner[3] ligger på ~21.
Det har du nok rett i. Pussig nok stoler jeg mer på ganen og mindre på tallene etter hvert som jeg får mer erfaring.Enig i at det der virker vilkårlig - som en del annet i definisjonene, egentlig. Men beskrivelsen av smaken er sikkert viktigere, og den virker rimelig: "noe bitterhet og humlesmak bør finnes". IBU er vel nokså vrient å vurdere nøyaktig med smakssansen, så jeg tviler på at dommerne sitter og sier sånt som at "denne har bare 21 IBU".
Du har rett i den forstand at man bør tenke praktisk, men når bryggelengselen setter inn så blir jeg fort en skrivebordsbrygger.Nei det er ikke fullt så dramatisk som at det ikke er et poeng i å ha definisjonene, men som @Finn Berger var innom "En annen sak er at vi neppe er i stand til å kjenne forskjell på 25 og 20 IBU - og dessuten er de IBU-tallene vi beregner oss fram til, helt sikkert nesten alltid ganske off." så tenker jeg at så lenge definisjonen er nogenlunde innforbi og det ikke er mange hjemmebryggere som kan måle den faktiske IBU'en i ølene sine, blir det litt, tja hva skal jeg si, mye styr, å skulle gjøre endringer.
Jeg tok det, desverre, for gitt at denne tråden handlet om noe praktisk, og ikke teoretisk så jeg beklager for det og om det kun handler om definisjonen er feil, så kan jeg forstå hvorfor du stiller spørsmålet
Takk for opplysende tilbakemelding. Forstår at verdier med halvveringstid er vanskelige å kartlegge. Forøvrig interessant det du nevner om avtakende bitterhet.Vi skulle gjerne hatt noen gode kilder på IBU i de norske butikkpilsene. Da vi skrev denne definisjonen hadde vi en runde med å forsøke å få oversikt over hvor de norske pilsene lå IBU-messig, men fant aldri noen gode kilder og fikk vel, så vidt jeg husker, heller ikke noe informasjon fra bryggeriene. Det er mulig vi burde tatt en ny runde med bryggeriene og forsøkt å sjekke hva de faktisk har, eller kanskje sende noen øl selv til laboratorieundersøkelser.
Det er også klart at den vanlige, norske butikkpilsen har blitt vesentlig mindre bitter de siste årene. De jeg har snakket med om dette, mener det kan være så mye som 7-10 IBU i løpet av 10-15 år. På et øl som ligger på et sted rundt 30 IBU er det vesentlig.
Bryggeri | Produkt | IBU |
Tou | Pilsner | 20 |
Lervig | Pilsner | 15 |
Dahls | Pilsner | 20 |
Rygr | Pilsner | 28 |
Aass | Pilsner | 21 - 22 |
Berentsen | Rogalands m.fl. | 8 - 40 |
Hansa Borg | Pilsner | Goddag mann økseskaft |
Grans Bryggeri | Bohemian Lager | 22 |
(Pilsner Urquell)* | (Pilsner) | (<25) |
Kjekt å kunne bidra! En kan selvsagt diskutere hvorvidt Grans Bohemian Lager og Rygr Transatlantisk Pilsner er typeriktige som "norsk pils". Hvis en skal ta bryggene på alvor så er begge ganske tydelige referanser til hhv. Tsjekkia og Amerika - men på tross av at disse (tilfeldigvis) er blant de jeg handler mest av butikkøl, så er jeg ganske enig med den litt strenge definisjonen til Eliassen fra Aass.Nydelig arbeid! Takk.
Jeg videreformidler til dommerkomiteen.
Vil ikke denne mer autentiske pilsen være ivaretatt av kategorien 1D Tysk Pilsner i så fall?Jeg lurer på om ikke pilsen var bitrere før? Jeg har i hvert fall lest flere steder at det lenge har vært en trend mot lavere bitterhet i konsumølet. Det kan jo være en forklaring på at definisjonene angir høyere bitterhet enn det som er normen i dag; de henger igjen i fortida, så å si?
Jeg synes jo det ville være litt synd om ei sånn trist utvikling skulle styre konkuransebrygginga vår. Så kanskje "norsk pils" burde få lov til å være både "historisk" og "moderne" når det gjelder bitterhet?