Deilige bilder!!!

Snedig!
Jeg tar vare på én av hver øl jeg lager, og kunne godt tenke meg å stille dem ut på et bryggerom eller i en bod den dagen jeg flytter ut av byen.
Tar med meg denne ideen!
Som du kanskje ser, så står det "Hjemmebryggmuseum" på øverste hylle. Der er den spede starten på det du snakker om her allerede i gang. :)
 
Strengt tatt ikke brygging, men mange tar en skarp en med øl'et. Dram på perikum (Johannesurt er det også kjent som, ref Ulf Lundell og Öppna landskap).
 

Vedlegg

  • 20160829_200549.jpg
    20160829_200549.jpg
    158,1 KB · Sett: 127
Første mesking på nesten ett år på eget utstyr! Bare for å tune meskeoppsettet mtp effektivitet/temperaturer/volum. Blir helt ut, men du verden så deilig. Provisorisk enda, mangler skyllearm og litt mer slangelengde-tuning.20160830_182011.jpg
 
Sist redigert:
Lammeskanken i øl preppet til morgendagens middag.
0ca2e69c0b012059d7c317e1510cd5e1.jpg

Klar for Kandisirup...
 
Sist redigert:
@Miguel: Det gjorde godt å se det der:)!

Jeg ble som et lite barn i hele kroppen, knis.

Skjønner nå at den meskekjelen skal få kjørt seg når det kommer til volum. Lett å gå på en liten smell med disse datavarebryggeprogrammene. Driver med tredje test-mesken nå med 3.5kg, så hvis det går akkurat med no-sparge OG på 1.100 med 14L i bøtta så skal jeg klappe meg på skuldra. Det skal testes i morgen.
 
Jeg ble som et lite barn i hele kroppen, knis.

Skjønner nå at den meskekjelen skal få kjørt seg når det kommer til volum. Lett å gå på en liten smell med disse datavarebryggeprogrammene. Driver med tredje test-mesken nå med 3.5kg, så hvis det går akkurat med no-sparge OG på 1.100 med 14L i bøtta så skal jeg klappe meg på skuldra. Det skal testes i morgen.

Du er i en annen liga enn meg med det utstyret der. (Jeg har akkurat slitt hardt med å forstå hvordan jeg skal bruke en ny induksjonskomfyr vi har skaffet her på bruket:p.) Men jeg skjønner virkelig gleden ved å få det opp å gå!

Jeg skjønner hvorfor du har gått for å brygge såpass små batcher. Med OG som det, blir bøttene alt for tunge om du skal brygge mer:confused:.
 
Du er i en annen liga enn meg med det utstyret der. (Jeg har akkurat slitt hardt med å forstå hvordan jeg skal bruke en ny induksjonskomfyr vi har skaffet her på bruket:p.) Men jeg skjønner virkelig gleden ved å få det opp å gå!

Jeg skjønner hvorfor du har gått for å brygge såpass små batcher. Med OG som det, blir bøttene alt for tunge om du skal brygge mer:confused:.

Neida. Alle knotter og stikk er merket. ;) Mange her inne som har romskip-cockpits ifht dette. Men det forrige oppsettet tok omtrent knekken på meg. Dette er enkelt og behagelig. Gleder meg mest til no-sparge. Der forsvinner det mange variabler :)

Har budsjettert med en meskeeffektivitet på ca 70-72% på vanlige øl. De to første to testmeskingene landet på 70 og 72%, så det lover bra :)
 
Neida. Alle knotter og stikk er merket. Mange her inne som har romskip-cockpits ifht dette. Men det forrige oppsettet tok omtrent knekken på meg. Dette er enkelt og behagelig. Gleder meg mest til no-sparge. Der forsvinner det mange variabler :)

No sparge er kjekt. Jeg har kjørt en slags hybrid en del nå, når jeg har brygget på en 36-literskjele, og det ikke har vært plass til riktig alt vannet. Da har jeg etterfylt fra starten etter hvert som det har gått unna. Har kanskje fylt så mye som 5-6 liter på den måten. Da er det mye vann på toppen av maltsenga, så jeg har bare holdt et halvlitersmål nedsenket, og helt vannet oppi der. Da kan du helle ganske fort, uten å forstyrre maltsenga.

Høres det greit ut? Blir det "no sparge" da:)?
 
Tilbake
Topp