Deilige bilder!!!

Har lenge kjempet mot å begynne med fat, men et eller annet sted går det en grense for hvor mange flasker en mann skal vaske i løpet av et liv. Så på black friday ble det kjøpt noe stash som ble supplert med noe annet stash på finn.no, og da var det bare å hente fram noe verktøy og bygge om et kjøleskap til et øleskap.

Kjøleskapet er fram til nå brukt som gjæringsskap, men ble erstattet med et litt større så Allrounder'n skulle slippe å stå på skrå. Det viste seg at det passet perfekt til to 19-liters fat. Tenkte å ta en tur på Biltema for å kjøpe hullsag eller bor til hullene i døra, men glemte at de stengte kl. 13 i dag. Fikk laget hull med en 21mm hole punch (??) jeg hadde liggende. Måtte bruke fil for å utvide, men det gikk greit.
20221231_160241.jpg

Hylla bak i kjøleskapet var litt smal, så jeg måtte skru fast et strammebånd for å holde fast 2-liters flaska med CO².
20221231_160257.jpg

Det var vanskelig å stramme til shank'ene mot plasten på innsiden av døra, så jeg måtte stive opp plasten med ei trefjøl.
20221231_160318.jpg

Kraner ble kjapt montert.
20221231_160400.jpg

Og dryppbrett.
20221231_160416.jpg

Så da er alt klart, mangler bare en liten detalj, øl, men det må vel ordne seg i løpet av neste år.
 
Sist redigert:
Har lenge kjempet mot å begynne med fat, men et eller annet sted går det en grense for hvor mange flasker man skal vaske i løpet av et liv. Så på black friday ble det kjøpt noe stash som ble supplert med noe annet stash på finn.no, og da var det bare å hente fram noe verktøy og bygge om et kjøleskap til et øleskap.

Kjøleskapet er fram til nå brukt som gjæringsskap, men ble erstattet med et litt større så Allrounder'n skulle slippe å stå på skrå. Det viste seg at det passet perfekt til to 19-liters fat. Tenkte å ta en tur på Biltema for å kjøpe hullsag eller bor til hullene i døra, men glemte at de stengte kl. 13 i dag. Fikk laget hull med en 21mm hole punch (??) jeg hadde liggende. Måtte bruke fil for å utvide, men det gikk greit.
Vis vedlegget 60133

Hylla bak i kjøleskapet var litt smal, så jeg måtte skru fast et strammebånd for å holde fast 2-liters flaska med CO².
Vis vedlegget 60134

Det var vanskelig å stramme til shank'ene mot plasten på innsiden av døra, så jeg måtte stive opp plasten med en trefjøl.
Vis vedlegget 60135

Kraner ble kjapt montert.
Vis vedlegget 60136

Og dryppbrett.
Vis vedlegget 60137

Så da er alt klart, mangler bare en liten detalj, øl, men det må vel ordne seg i løpet av neste år.
Nydelig! Jeg savner mitt tappeopplegg fælt. Heldigvis er nytt kjøkken på tegnebordet.
 
Hylla bak i kjøleskapet var litt smal, så jeg måtte skru fast et strammebånd for å holde fast 2-liters flaska med CO².
20221231_160257.jpg
Det er godt å høre at det finnes personligheter der ute, som plutselig bare må få ting gjort, og gjør det:D
Et lite spørsmål rundt festebånd, skrudde du det fast gjennom veggen?
Sliter litt med egen løsning i skapet, og trenger litt inspirasjon, før flasken velter ut på gulvet og knuser manometeret for andre gang.
 
Det er godt å høre at det finnes personligheter der ute, som plutselig bare må få ting gjort, og gjør det:D
Et lite spørsmål rundt festebånd, skrudde du det fast gjennom veggen?
Sliter litt med egen løsning i skapet, og trenger litt inspirasjon, før flasken velter ut på gulvet og knuser manometeret for andre gang.
Ja, satte bare en kort skrue gjennom båndet og inn i sideveggen. Har skjønt det sånn at det er bakveggen man helst bør unngå å ta hull på.
 
Jeg har bare satt en passende smal planke innerst i det nederste sporet. Ikke så bred at den tar noe av plassen til fatene, men det blir en fin flat flate å sette gassflaska på. Hvis du vil sikre den bedre kan du vel sikkert bare skru ned et vinkeljern i treplata og sikre gassflaska inntil om du ikke vil skru i veggen.
 
Jeg har gassflaske på utsida av kjøleskapet. Boret hull i sideveggenson som gasslangen går gjennom. Kjøleskapet er ca 180 cm høyt.Da får jeg plass til tre 19lfat nederst og to 12/9lfat på høyde to samt regulatorer og diverse kjølevarer som gjær. tappekraner sitter på døra.
 
Jeg har bare satt en passende smal planke innerst i det nederste sporet. Ikke så bred at den tar noe av plassen til fatene, men det blir en fin flat flate å sette gassflaska på. Hvis du vil sikre den bedre kan du vel sikkert bare skru ned et vinkeljern i treplata og sikre gassflaska inntil om du ikke vil skru i veggen.
Mitt problem er at flasken ikke kan stå oppreist, men ligger diagonalt mot bakveggen.
Får kanskje montere et slags sikkerhetsnett i forkant, eller noe lignende.
 
Tilbake
Topp